Jämin hyppykoneturman menehtyneiden määrä nousi kahdeksaan - kone syöksyi maahan vanaa vetäen

compair8_flyFinland_harrikoskinen(päivittynyt 21.30) Kahdeksan ihmistä on kuollut lento-onnettomuudessa Jämijärven lentopaikalla. Kolme Comp Air 8 -koneessa olleista 11 henkilöstä ehti hypätä laskuvarjolla. Silminnäkijöiden mukaan koneesta olisi irronnut osia. Viime aikojen pahimman onnettomuuden tutkinta on alkuvaiheissaan.

Jämillä oli meneillään Tampereen Laskuvarjokerhon Pääsiäisboogie-hyppytapahtuma. Mukana oli potkuriturbiinimoottorilla varustettu experimental-rakenteinen ja 10 hyppääjää kuljettava Aerocomp Comp Air 8 -hyppykone (OH-XDZ). Toisena koneena tapahtumassa oli kerhon oma Cessna 206 Stationair (OH-CMT).

Comp Air 8 on varustettu Diemech (Walter) M601D -potkuriturbiinilla. Kyseessä on ainoa itserakennettu experimental-hyppykone Suomessa.

Onnettomuus tapahtui Lounais-Suomen poliisin mukaan noin kello 15.30 sunnuntaina ja hälytys saatiin 15.40. Ilta-Sanomien kuvan perusteella kone syöksyi maahan jonkin matkaa kiitotien 15-33 länsipuolelle.

MTV3 Uutisten julkaisemassa järkyttävässä kuvasarjassa Comp Air 8 syöksyy alas vanaa perässään vetäen: linkki MTV3-uutiseen

OH-XDZ oli onnettomuuteen johtaneen tapahtuman aikana noin neljän kilometrin korkeudessa. Hyppytoiminnassa lentokone tyypillisesti kasvattaa korkeutta käyttämällä parasta mahdollista nousutehoa. Tavoitekorkeudessa ns. hyppylinjalla moottoritehoa pienennetään, jotta kone asettuu vaakalentoon.

Tehon lasku vähentää useissa konetyypeissä ulos kiipeäviin hyppääjiin kohdistuvaa potkurivirtausta. Ilma-aluksen painopisteasema myös tyypillisesti siirtyy tässä vaiheessa, koska hyppääjien painosta muodostuva kuorma ensin liikkuu matkustamossa ja sitten uloshypyn jälkeen vähenee.

Nykyisin useimmilla laskuvarjohyppääjillä on GoPro-tyyppinen kamera mukanaan, joten on mahdollista että turmasta selviytyneillä on videotallenteita onnettomuuden kriittisistä alkuvaiheista.

Iltalehden mukaan Jämijärven lentopaikalle lähetettiin 11 pelastuslaitoksen yksikköä. Comp Air 8 tuhoutui pahoin maahansyöksyä seuranneessa tulipalossa. Nettitietojen mukaan kadonneita etsi myös kaksi helikopteria.

EFJM_ilmasta_1Kaikilla koneessa olleilla oli laskuvarjo. Lentäjällä oli liitovarjotyyppisen urheilulaskuvarjon sijasta perinteinen pallokupuinen pelastusvarjo. Samanlaisia käyttävät taito- ja purjelentäjät.

Lähiympäristössä suoritetaan edelleen maastoetsintöjä, mukana ovat puolustusvoimat, poliisi, rajavartiolaitos sekä pelastuslaitos.

Poliisi on avannut omaisille kaksi puhelinnumeroa, joista voi kysyä lisätietoja, mikäli lähiomainen on ollut kyseisellä alueella osallistumassa laskuvarjohyppyihin.


Viime vuosikymmenien pahimpia lentoturmia

Suomen eniten uhreja vaatinut lento-onnettomuus tapahtui tammikuussa 1963, kun Finnairin edeltäjän Aeron DC-3-matkustajakone syöksyi maahan Koivulahdessa. Turmassa menehtyi 25 ihmistä.

Suomalaisen ilmailun viime aikojen eniten uhreja vaatinut onnettomuus oli Copterlinen Sikorsky S-76 -helikopterin mereen syöksy Tallinnan edustalla 2005. Siinä menehtyi 14 henkilöä. Heistä kahdeksan oli suomalaisia.

Yksi viime aikojen pahin hyppytoiminnassa tapahtunut lento-onnettomuus sattui Belgiassa lokakuussa 2013. Tuolloin 11 ihmistä menehtyi Pilatus Porter -hyppykoneen maahansyöksyssä.

Lue myös

Liikenneministeri Virkkunen esittää surunvalittelunsa Jämijärven lento-onnettomuuden johdosta