Kanadan ilmavoimien taitolentoryhmä Snowbirdsin (431e escadron de démonstration aérienne) CT-114 Tutor -koneen toukokuussa 2020 tapahtunut onnettomuus johtui lintutörmäyksen jälkeisestä sakkauksesta koneen kaartaessa takaisin lähtökentälle. Snowbirdsien CT-114 Tutor -kone tuhoutui maahansyöksyssä pian lentoonlähdön jälkeen Kanadan Kamloopsissa 17. toukokuuta 2020. Taitolentoryhmä oli Operation Inspiration -kiertueella kunnioittamassa kanadalaisia koronavirustaistelussa. Kaksi Tutor -konetta nousi ilmaan Kamloopsista määränpäänään Comox. Jälkimmäinen kahdesta koneesta joutui lento-onnettomuuteen, jossa menehtyi koneen matkustaja ja ohjaaja loukkaantui vakavasti. Lentoonlähdön jälkeen Tutor-koneen ohjaaja ja matkustaja kuulivat voimakkaan pamauksen, jonka jälkeen lentokoneen moottori menetti työntövoimaansa. Lentäjä ohjasi koneensa suoraan eteenpäin ja päätti tehdä vasemmanpuoleisen kaarron takaisin kohti lentokenttää. Paluukaarron puolivälissä lentokone joutui aerodynaamiseen sakkaukseen ja lentäjä käski jättää lentokoneen. Molemmat käyttivät heittoistuimia, jonka jälkeen kone tuhoutui osuessaan maahan asuinalueella. Koneesta poistuminen tehtiin Weber CL-41 -istuinten AeroDrogue-heittoistuinjärjestelmällä niiden suorituskykyalueen ulkopuolelta. Kummankaan koneessa olleen laskuvarjot eivät ehtineet toimia kuten ne oli suunniteltu toimiviksi. Tutor-koneessa ei ollut ns. nolla-nolla -heittoistuinta, jolla voi pelastautua koneesta vaikka paikaltaan ja maan pinnalta. Koneen matkustaja menehtyi saamiinsa vammoihin ja lentäjä sai vakavia vammoja. Lentoturman seurauksena Snowbirdsien lentokausi 2020 keskeytettiin ja CT-114 Tutor -koneet olivat lentokiellossa 24. elokuuta 2020 saakka. Onnettomuustutkinnan loppuraportti julkistettiin 29. maaliskuuta 2021. Tutkinnan mukaan yksittäinen pieni lintu osui Snowbird 11 -koneen moottoriin aiheuttaen ahtimen sakkaamisen sekä työntövoiman menetyksen. Vaurio ei kuitenkaan rikkonut moottoria vaan aiheutti ainoastaan ahtimen sakkauksen. Moottorin toimintaa ei yritetty palauttaa lennon aikana. "Snowbird 11 -koneen tehonmenetys ei olisi voinut tulla huonommalla hetkellä. Kone oli matalalla, pienellä ilmanopeudella, toisen koneen läheisyydessä sekä asutetun alueen yllä. Tämä traaginen onnettomuus vahvistaa jatkuvan koulutuksen tarvetta erikoistilanteiden osalta, jotta reaktioaika saadaan minimoitua hätätilanteissa ja oikea-aikaisen hyppypäätöksen osalta", sanoi Kanadan ilmavoimien lentoturvallisuudesta vastaava johtaja eversti John Alexander. Loppuraportti antoi kolme turvallisuussuositusta liittyen operointiin ja kaksi turvallisuussuositusta lentokoneen järjestelmistä, jotta vastaavilta onnettomuuksilta vältyttäisiin tulevaisuudessa. Suosituksena tutkinnassa tunnistettiin lisäkoulutustarve CT-114 Tutor -koneen ohjaajille. Heidät tulisi valmistaa aiempaa paremmin moottorihäiriöön lentoonlähdössä sekä matalilla lentokorkeuksilla. Lisäksi tulisi selventää eject-komentoa asutetuilla alueilla sekä etsiä potentiaalisia keinoja vakauttaa konetyypissä käytettävän heittoistuimen toimintaa.
Kanadan ilmavoimien taitolentoryhmä Snowbirds on perustettu vuonna 1971. Se lentää 1960-luvulla koulukoneiksi hankituilla Canadair CT-114 Tutor -suihkukoneilla. Niitä valmistettiin 60-luvun aikana reilut 200 kappaletta. CT-114 Tutorin huippunopeus on noin 740 km/h ja lakikorkeus on noin 11,8 kilometriä. Kanadan ilmavoimat poisti koneet koulutuskäytöstä vuonna 2000. Lentonäytöskaudella 2021 Snowbirdsit julistavat 50-vuotista lentoaan. Viimeisen puolen vuoden harjoittelun tuloksena lento-ohjelma sisältää yli 50 erilaista muodostelmaa ja taitolentoliikettä. Julkistetun ohjelman mukaan Snowbirds tekee kesä-lokakuun aikana 29 esiintymistä Kanadassa ja Yhdysvalloissa. Koronaviruspandemia saattaa muuttaa julkistettua aikataulua. Punavalkoisissa väreissä olevilla suihkukoneilla lentävä Snowbirds tunnetaan erityisesti yhdeksän koneen muodostelmalennosta, jota seuraa valkoinen tehostesavu. Kaikkiaan Snowbirdsillä on käytössään 11 Canadair CT-114 Tutor -konetta. Kanadan ilmavoimilla koneita on vielä käytössä kaikkiaan 26. Tutor-koneille on päätetty toteuttaa suunniteltu elinkaaren jatkohanke, jossa koneet modernisoidaan ja niillä lennetään vuoteen 2030 saakka. Alustava operatiivinen kyky uudistetuilla koneilla on määrä saavuttaa lokakuuhun 2022 mennessä. Koneisiin asennetaan uusi avioniikka, joka sisältää ns. lasiohjaamon. Hankkeen toinen osa-alue koostuu lentokoneen heittoistuinjärjestelmän paranemisesta eli nykyisen laskuvarjon ja järjestelmien päivittämisestä. MH Lue myös:
|
|||