Airbus, Lufthansa ja Honeywell lähtevät yhteistyössä kehittämään kiitotieturvallisuutta parantavia ROPS ja SmartLanding -ratkaisuja Lufthansan laivastossa. Hankkeessa yhdistetään kahden innovatiivisen ratkaisun vahvuudet yhdessä erilaisten lentokonetyyppien kanssa. Osapuolten solmiman yhteisymmärryspöytäkirjan mukaan hankkeessa kehitetään Airbusin ROPS-järjestelmää ( Runway Overrun Prevention System) sekä Honeywellin SmartLanding-ratkaisua Lufthansa konsernin laivastossa. Uuden teknologian avulla pyritään lisäämään lentäjien tilannetietoisuutta ja vähentämään ulosajoja ja suistumisia kiitotieltä. Yhteistyön päämääränä on korkea kiitotieturvallisuus ja tuote, jota voidaan tarjota suureen määrään erilaisia konetyyppejä. Lufthansa tuo osaamisensa Airbusin ja Honeywellin käyttöön ja se sisältää lentomiehistöjen osallistumista kehitystyöhön jo alkuvaiheista saakka. Airbusin ROPS-järjestelmä on EASA:n, FAA:n ja Kiinan CAAC:n hyväksymä järjestelmä, joka on käytössä noin 430 lentokoneessa. Se on tarjolla A320, A330, A350 ja A380-koneisiin. Asiakkaat ovat valinneet järjestelmän 1500 toimitettavaan lentokoneeseen. ROPS on mukana myös Airbusin uuden Navblue tytäryhtiön tuotevalikoimassa. Honeywellin SmartLanding perustuu yhtiön tarjoaman EGPWS-järjestelmän (Enhanced Ground Proximity Warning System) ohjelmistopäivityksen avulla. Yhtiön EGPWS on asennettu yli 30 000 matkustaja- ja liikelentokoneeseen. Järjestelmä varoittaa ohjaajia jos he lähestyvät kiitotietä liian korkealta, liian kovaa tai jos lentokone ei ole laskuasussa. Lue myös:
|
|||