Korean Airin emoyhtiö ostamassa Asiana Airlinesin ja muita pienempiä lentoyhtiöitä

KAL_tails_1Hanjin-konserni ja Korean Air ilmoittivat 16. marraskuuta ostavansa Asiana Airlinesin. Etelä-Korean kahden suurimman lentoyhtiön yhdistäminen tuo uusia mahdollisuuksia Korean ilmailumarkkinoille koronaviruskriisin aikana ja jälkeen. Yhdistymisen kohteena olisi myös kolme korealaista halpalentoyhtiötä

Korean Air aikoo ostaa Asiana Airlinesin noin 1,37 miljardilla eurolla. Turvatakseen hankkeen rahoituksen Korean Airlines aikoo kasvattaa alkuvuoden 2021 aikana pääomia laskemalla liikkeelle noin 1,9 miljardilla eurolla uusia osakkeita.

Ostaja kertoo tavoitteekseen vakauttaa Korean ilmailumarkkinat, jotka kärsivät koronaviruspandemiasta. Tilanteen pitkittyessä entisestään voisi Korean Airin taloudellinen vakaus olla vaarassa. Sen takia elintärkeänä pidetään kotimarkkinoiden uudelleenjärjestelyä kilpailukyvyn parantamiseksi ja julkisen rahoitustarpeen minimoimiseksi.

Asiana_Boeing_777Molemmat suuryhtiöt ovat ns. täyden palvelun lentoyhtiöitä ja ovat kuitenkin olleet taloudellisissa hankaluuksissa jo ennen pandemiaa. Asiana Airlines sai jo kertaalleen lisärahaa osakkeenomistajiltaan. Koreassa on asukkaita noin 50 miljoonaa, joten tilaa kahdelle suuryhtiölle ei todellisuudessa ole olemassa.

Korean Airlines pyrkii Asiana Airlinesin omistuksella nousemaan maailman lentoyhtiöiden Top 10 -listalle. Korealaisyhtiö myöntää itsekin, että normaalisti alle 100 miljoonan asukkaan maassa ei ole tilaa kuin yhdelle täyden palvelun lentoyhtiölle.

Yhdistyessään Korean Air ja Asiana Airlines kilpailisivat maailmanlaajuisten suuryhtiöiden kanssa, kun reittiverkosto, konelaivasto ja kapasiteetti kasvaisivat merkittävästi. Korean Airlinesin ja Asiana Airlinesin lisäksi hankkeessä yhdistyisivät myös kolme halpalentoyhtiötä. Ne ovat Asianan Air Busan ja Air Seoul sekä Korean Airin Jin Air.

Korean Airin laivastossa on noin 170 lentokonetta ja Asiana Airlinesilla koneita on noin 80.

Yhdistymisen odotetaan parantavan myös Soulin Incheon kansainvälisen lentoaseman kilpailutilannetta Aasian suurena lentoliikenteen solmukohtana houkuttaen Incheoniin lisämatkustajia ja entistä enemmän rahtiliikennettä.