Kuluttajaliitto pitää Finnairin toimia viivetilanteissa kuluttajien oikeuksien polkemisena

PaxRights_mobile_1Kuluttajaliitto julkaisi 17. marraskuuta avoimen kirjeen Finnairille, jossa se pitää yhtiön toimintaa häpeällisenä kuluttajien oikeuksien polkemisena. Kuluttajaliitto viittaa kirjeellään EU:n ylivarausasetusten, lentojen viivästyksistä sekä peruutuksista johtuvien vakiokorvauksiin liittyvien ongelmien vuoksi.

Kuluttajaliiton mukaan ongelmat Finnairin kanssa ovat liittyneet erityisesti teknisistä syistä johtuviin lentojen viivästyksiin ja peruutuksiin. Finnair ei ole kuluttajaliiton mukaan aina maksanut kuluttajille tällaisissa tapauksissa asetuksen mukaista korvausta kokonaan.

Ensivaiheessa on tarjottu asetuksen mukaista korvausta pienempää korvausta tai rahakorvauksen sijaan on tarjottu lahjakorttia. Kyseinen lahjakortti on saattanut olla ensimmäisen tarjouksen osalta vain neljänneksen arvoinen verrattuna mahdolliseen lopulta korvattavaan rahasummaan tai lahjakorttiin. Kuluttaja on kuitenkin saanut valita rahakorvauksen tai lahjakortin välillä.

Finnair_airbus_fleetKuluttaja-asiamies vei Finnairin markkinaoikeuteen syyskuussa 2017  kyseisten ongelmien seurauksena. Kuluttajaliitto kertoo kirjeessään, että lisäksi Kuluttajariitalautakunnan puheenjohtajan haastattelusta on paljastunut tieto, että  lähes joka kymmenes Kuluttajariitalautakuntaan tullut valitus koski Finnairia.

 Kuluttajaliiton Kuluttajariitalautakunnalta pyytämässä lisäselvityksestä ilmenee, että Finnairia koskevien valitusten määrä on kasvanut yli 70 prosentilla vuodesta 2015 vuoteen 2016. Myös Kuluttajaliiton jäsenet ovat olleet yhteydessä Finnairia koskevista ongelmista.

"Edellä mainituilla perusteilla syntyy vahva vaikutelma siitä, että merkittävä osa teidän matkustajistanne kokee palvelussanne olevan puutteita. Te ette ole kaikissa tapauksissa valmiita turvaamaan matkustajien laillisia oikeuksia, vaan pyritte saamaan heidät luopumaan niistä ainakin osittain. Kuluttajaliitto haluaa tietää, mitä ongelmien taustalla on sekä miten ja millä aikataululla Finnair aikoo korjata tilanteen", päättää Kuluttajaliitto avoimen kirjeensä siirtäen puheenvuoron Finnairille.

EU_pax_rights_logoEU: n lentomatkustajien oikeuksia koskeva lainsäädäntö on yksi maailman pisimmille viedyistä suojista poikkeuksellisten olosuhteiden varalta. Lentomatkustajan oikeuksia päivitettiin viimeksi kesällä 2016. Tuolloiset muutokset toivat selkeyttä pelisääntöihin tapauksissa, jotka koskevat lennon viivästystä, menetettyä yhteyttä tai poikkeuksellisia olosuhteita ja niiden aikaista huolenpitovelvoitetta.

Mikäli matkustajalta on evätty pääsy lentokoneeseen, lento on peruutettu tai saapuu lentolipussa mainittuun lopulliseen määränpäähän yli 3 tuntia myöhässä, voi matkustajalla olla oikeus saada korvausta 250–600 Euroa lennon pituudesta riippuen.

Jos lento myöhästyy yli 5 tuntia on matkustajalla oikeus saada palautus lipun hinnasta. Lisäksi matkustajalla saattaa olla oikeus myös virvokkeisiin, aterioihin, yhteydenpitoon   ja tarvittaessa yöpymiseen lennon ja myöhästymisen pituudesta riippuen.

Jos lennon peruuntuminen johtuu poikkeuksellisista olosuhteista ei matkustajalla välttämättä ole oikeutta korvaukseen.

Oikeuksia sovelletaan, kun matkustaja on lähdössä joltakin EU:ssa sijaitsevalta lentoasemalta tai, kun matkustaja on saapumassa EU:hun jollakin EU:n lentoyhtiön tai Islannin, Norjan tai Sveitsin lentoyhtiön lennolla.

Kuluttajaliiton avoin kirje Finnairille (pdf-tiedosto)

Euroopan unioni: EU lentomatkustajan oikeudet

Trafi: Kertaa oikeutesi lentomatkustajana

Lentoposti.fi:n artikkeli: Matkustajan oikeudet tunnetaan huonosti - Suomessa vain neljännes on kuullut asiasta

Lue myös: