Lassila & Tikanoja saattaa vetäytyä lentokenttäpalveluista - syynä työehtokiista IAU:n kanssa

avustettavat_tuolit_2Lassila & Tikanoja (L&T) kertoo harkitsevansa vetäytymistä lentokenttäpalveluiden tarjoamisesta. Syynä on alkuvuodesta 2018 esiin noussut kiista lentokenttäavustajien työehdoista. Työnantajan mukaan Ilmailualan Unionin (IAU) vaatimukset nostaisivat kustannukset liian korkealle.<--break- />

L&T on tuottanut avustettavien matkustajien saattopalvelua menestyksekkäästi Finavialle jo yli kymmenen vuoden ajan ja soveltanut kenttäavustajin Kiinteistöpalvelualan työehtosopimusta. IAU on tämän vuoden aikana pyrkinyt lukuisilla työnseisauksilla aloittamaan neuvottelut L&T:n kanssa, jotta  yhtiön palveluksessa olevien lentokenttäavustajien työhön alettaisiin soveltaa IAU:n työehtosopimusta.

Lassila & Tikanoja kertoo pyrkineensä aktiivisesti etsimään ratkaisua yhtiön palveluksessa olevien lentokenttäavustajien työehtoja koskevaan työkiistaan.

”Tilanne on haasteellinen, sillä työntekijöidemme työ- ja palkkaehdot määräytyvät Kiinteistöpalvelualan työehtosopimuksen perusteella ja palvelusopimuksemme on hinnoiteltu niiden pohjalta. Sopimuksen ja hankintalain puitteissa meillä ei yksinkertaisesti ole edellytyksiä eikä mahdollisuuksia lähteä neuvottelemaan työehtosopimuksen muuttamisesta IAU:n kanssa, koska tällöin tuotantokustannukset kasvaisivat olennaisesti”, toteaa L&T:n yhteiskuntasuhdejohtaja Jorma Mikkonen tilanteesta.

 avustettavat_autotL&T toteaa, ettei se enää pysty takaamaan laadukasta palvelua avustettaville matkustajille ja on pakotettu käynnistämään toimenpiteet, jotka voivat toteutuessaan johtaa lentokenttäpalveluista vetäytymiseen.

”Olemme etsineet vaihtoehtoisia ratkaisuja tilanteeseen ja tarjosimme viime kädessä reilua palkankorotusta avainhenkilöille, mutta valitettavasti sekään ei riittänyt", jatkaa Mikkonen.

Työnantajan mukaan työtuomioistuin on vuonna 2011 todennut, että lentokenttäavustajien työhön voidaan soveltaa Kiinteistöpalvelualan työehtosopimusta. Järjestäytyneenä työnantajana L&T olisi sen mukaan myös velvoitettu näin toimimaan.

”Tämä on todella harmillista sekä yrityksemme, henkilöstömme että avustettavien matkustajien näkökulmasta. Palveluumme ja henkilöstöömme ollaan oltu tyytyväisiä lentokentällä, ja työ on ollut henkilöstöllemme motivoivaa ja mieleistä. Meillä olisi kova halu jatkaa palvelua sopimuksemme mukaisesti, mutta tässä tilanteessa olemme pakotettuja käynnistämään toimenpiteet, jotka voivat mahdollisesti johtaa palvelusopimuksen irtisanomiseen”, sanoo Mikkonen.

Lue myös: