Lentäjälle syytteet 83 murhan yrityksestä - yritti sammuttaa matkustajakoneen moottorit ilmassa

Alaska_Horizon_E175Alaska Airlinesin lentäjä on saanut syytteet 83 murhan yrityksestä. Horizon Air:in ohjaamossa kolmannella miehistöistuimella matkustanut lentokapteeni yritti vapaa-ajan matkallaan sammuttaa Embraer 175 -koneen molemmat moottorit. Myöhemmin hän yritti vielä avata lentokoneen hätäpoistumistien oven. Horizon Air:n lentäjien ripeä toiminta esti pahimmillaan koneen tuhoon johtavan tapahtumaketjun kehittymisen heti alkuunsa.

Alaska Airlinesin lento QX2059 nousi 22. lokakuuta ilmaan Washingtonin osavaltiosta Everettistä  määränpäänään San Francisco. Operaattorina kyseisellä lennolla oli Horizon Air. Embraer 175 -koneen (N660QX) ohjaamossa oli Horizon Air:n lentäjien lisäksi vapaa-ajan matkalla ollut San Franciscossa asuva Alaska Airlinesin lentokapteeni.

Kesken lennon kolmannella ohjaamoistuimella matkustanut Alaska Airlinesin kapteeni Joseph Emerson yritti häiritä moottoreiden toimintaa. Horizon Air:n lausunnon mukaan hän oli nostanut kädet pystyyn ja tarttunut yläpaneelissa sijaitseviin T-mallisiin moottoreiden palohanoihin, jotka katkaisevat polttoaineen syötön palotapauksessa ja sammuttavat moottorit.

Nopealla reagoinnillaan Horizon Air:n lentomiehistö onnistui estämään Emersonin toimet vaikka tämä oli jo ehtinyt tarttumaan palohanoihin. Lentoyhtiön mukaan Emerson ei ehtinyt vaikuttaa moottoreiden toimintaan. Koko vaaratilanne kesti noin puoli minuuttia.

Tämän jälkeen matkustamohenkilökunta siirsi Emersonin lentokoneen takakeittiöön, jossa hänet kiinnitettiin jumpseat-istuimeen ja hänen kätensä sidottiin nippusiteillä. Tästä huolimatta Emerson yritti vielä avata lentokokoneen hätäpoistumistien oven lentokoneen lähestymisen aikana. Matkustamohenkilökunta kuitenkin esti hänen toimensa.

Tapahtumien jälkeen lento laskeutui Portlandiin, jossa lennon turvallisuuden vaarantanut vapaalla ollut lentokapteeni luovutettiin liittovaltion poliisi FBI:n ja Portlandin poliisilaitoksen haltuun. Kaikki matkustajat pääsivät jatkamaan matkaansa San Franciscoon toisella koneella vielä saman illan aikana.

Horizon Air:n mukaan yhtiön lentokenttävirkailijat olivat päästäneet positiivisesti tunnistetun FAA:n valtuuttaman Alaska Airlinesin lentäjän matkustamaan ohjaamossa. Sekä lentokenttävirkailijat ja matkustamohenkilökunta on koulutettu tunnistamaan erilaisia matkustajien oireita ja toiminnan häiriöitä. Mitään tällaista ei oltu havaittu vaaratilanteen aiheuttaneesta lentäjästä.

Emersonin kerrotaan nauttineen ennen tapahtumia psykedeelisiä, eli muuntuneita tajunnantiloja aiheuttavia aineita. Portlandin poliisin mukaan Emerson oli kertonut kärsineensä vakavasta masennuksesta jo puolen vuoden ajan. Syynä tähän oli ollut ystävän menehtyminen.

Lennolla QX2059 oli 80 matkustajaa, kaksi lentäjää ja kaksi matkustamohenkilökunnan jäsentä. Lennon ja matkustajien turvallisuutta vaarantaneelle Emersonille luettiin tapauksen jälkeen syytteet mm. 83 murhan yrityksestä.

Tapahtumien jälkeen Emerson vapautettiin kaikista Alaska Airlinesin työtehtävistä heti 22. lokakuuta määräämättömäksi ajaksi.

Lennon turvallisuuden ja ihmishenget vaarantanut kapteeni Joseph Emerson aloitti Alaska Airlines -konsernin palveluksessa Horizon Air:n perämiehenä elokuussa 2001. Kesäkuussa 2012 hän siirtyi Virgin Americanin palvelukseen, josta hän siirtyi Alaska Airlinesin palvelukseen lentoyhtiökaupan seurauksena vuonna 2016. Lentokapteenin tehtäviin Emerson eteni vuonna 2019.

Koko lentäjäuransa aikana Emerson oli täyttänyt FAA:n asettamat vaatimukset lääketieteelliselle kelpoisuudelle eikä sitä oltu koskaan aiemmin edes rajoitettu.


Ohjaamomatkustaja yritti tuhota liikennelentokoneen vuonna 1994

Ilmailun historiasta löytyy ainakin yksi vastaava tapaus, sillä vuonna 1994 Federal Expressin McDonnell Douglas DC-10-30 -koneen ja sen miehistön turvallisuus oli uhattuna lennolla 705.

Tuolloin ohjaamossa vapaa-ajan matkalla ollut yhtiön työntekijä oli sammuttanut ohjaamon äänitallentimen ja pyrki tappamaan lentäjät kitarakotelossa koneeseen tuoduilla vasaroilla ja harppuunalla. Molemmat lentäjät saivat yllättävästä hyökkäyksestä kallonmurtumat ja mekaanikkokin sai vakavia vammoja. Lopulta lentomiehistö onnistui taltuttamaan hyökkääjän.

DC-10 -laajarunkokone joutui pitkän kamppailun aikana epätavallisiin lentotiloihin ja kärsi mittavista vaurioista. Hyökkäykseen ryhtyneen matkustajan tavoitteena oli saada kone tuhoutumaan ja tapaus näyttämään onnettomuudelta kaappauksen sijaan.

Hyökkäyksen kohteeksi joutunut lentomiehistö ei palautunut vammoistaan enää kaupallisen ilmakuljetuksen pariin.

Nollatoleranssi huumaaviin aineisiin

Yhdysvaltain liikenneministeriöllä on pakollinen huumetestiohjelma lentomiehistöille. Hallinnolliset toimet on ulkoistettu lentoyhtiöille.

Alaska Airlines ja Horizon Air mukaanlukien noudattavat nollatoleranssia huumaavien aineiden osalta. Ohjelmaan kuuluu pakollisten testien lisäksi satunnaistestit ennen lentoja ja lentojen jälkeen sekä epäilyttävissä tapauksissa lentäjien ja matkustamohenkikunnan testaus tarpeen mukaan.

Germanwings-turma johti lentäjien mielenterveyden tarkkailuun

Euroopassa 24. maaliskuuta 2015 Germanwingsin matkustajakone syöksyi vuoristoon mielenterveydeltään epävakaan perämiehen toimien seurauksena.

Lentoturvallisuustutkinnassa annettiin tuolloin suosituksia, joista kolme keskittyi pitkälti siihen, miten psyykkisten ongelmien kanssa painiva lentäjä saataisiin matalalla kynnyksellä hoidon piiriin ja toisaalta siihen, että pystytään varmistamaan psyykkisesti epävakaan lentäjän poisjääminen ohjaamosta.

Suomen Lentäjäliiton turvatoimikunnan lausunnon mukaan yksi tärkeimmistä kyseisen lentoturman suosituksista oli vertaistukijärjestelmien painottaminen ja kannustaminen. Asiaan perehtyneiden kollegoiden kanssa keskusteleminen luottamuksellisesti on havaittu auttavan huomattavasti lentäjää avun löytämissä työtä haittaavissa ongelmissa. Kyseisen järjestelmän kautta on myös aina saatavissa asiantuntija-apua.

Tapauksella oli vaikutuksensa myös Yhdysvalloissa, jossa FAA ryhtyi selvittämään lentäjien mielenterveyttä yhteistyössä ilmailualan sekä lääketieteellisen yhteisön kanssa.

Lue myös: