Lentokone laskeutuu Senaatintorille vapunpäivänä

MAF_2Vapunpäivänä 1. toukokuuta pienlentokone laskeutuu Senaatintorille Tuomiokirkon eteen, kun Suomen Mission Aviation Fellowship tuo OH-MAF-rekisteriä kantavan Cessna 206 -lentokoneen näytteille Helsingin keskustaan jo toisen kerran.

Kymmenessä eri Afrikan maassa palvellut lähetyslentokone laskeutuu Senaatintorille rekan kyydistä. Koneen ohjaamoon voi tutustua ohjatusti ja perheen pienimmät voivat saada oikean lähetyslentäjän kypärän päähänsä ohjaamossa vaikka valokuvaa varten. Lisäksi MAF:n ständillä voi kokeilla lentosimulaattorilla lentämistä laskeutumista Helsinki-Vantaan lentoasemalle.

Vapunpäivän tapahtuma on Kristityt yhdessä ryn järjestämä ja se lupaa jännittäviä hetkiä perheen pienimmille ja isommillekin. OH-MAF on esillä Senaatintorilla 1. toukokuuta kello 10-16 MAF Suomen esittelypisteessä.

Tapahtuma järjestetään yhteistyössä Suomen ilmailumuseon intendentin Matias Laitisen kanssa, joka on hoitanut kaikki ilmailumuseon kokoelmiin kuuluvan OH-MAF:n lainaamiseen liittyvät järjestelyt museon työtehtävänä jo toistamiseen.

Lähetyslentäjillä haastava operointiympäristö

MAF_1OH-MAF lentokone rakennettiin alun perin Wichitassa Yhdysvalloissa vuonna 1966. Se palveli 20 vuotta MAF:n lennoilla kymmenessä eri Afrikan maassa vuodesta 1967 alkaen. Peltienkeli kuljetti nälänhätäalueiden avustuksia, kiireisiä lääketoimituksia, postia, henkilökohtaisia tavaroita sekä matkustajina mm. lääkäreitä ja potilaita ambulanssilennoilla sekä lähetystyöntekijöitä kaukaisiin kohteisiinsa. Kerrotaanpa koneella joskus kuljetetun sikojakin.

Esittelykoneen viimeinen suuri palvelutehtävä oli Tsadin nälänhädän uhrien auttaminen vuonna 1985, jonka jälkeen se on toiminut lähetyslentäjien koulutuskäytössä.

"MAF:n lentäjän tehtävissä minimivaatimus lupakirjoilta on CPL+IR sekä vähintään 500 tunnin minimikokemus. Mieluiten kuitenkin tehtäviin otetaan kokeneita ja asenteiltaan raudan lujia lentäjiä. Lisäksi vaaditaan Luokka 1 medikaali", kertoo MAF Suomen toiminnanjohtaja Janne Ropponen.

"Koulutus tehtäviin sisältää kapteenikurssin, tyyppikoulutuksen, field orientaatio-koulutuksen ja familennot. Vaativat olosuhteet edellyttävät erikoiskoulutusta ja pitkän valmistautumisen. Tämän vuoksi ensimmäiselle työkaudelle lähetettävältä edellytetään yleensä 2-4 vuoden sitoutumista".

"Operointiympäristö on haastava. Pääosa operaatioista toteutetaan yhden ohjaan miehistöllä, jolloin vaaditaan paitsi tarkkaa SOP:ien noudattamista itsenäisesti myös kykyä toimia haastavissakin olosuhteissa turvallisesti kiitotiet, sääolosuhteet, paikalliset ilmailumääräykset ja lennonjohtomenetelmät poikkeavat Suomen olosuhteista hyvin paljon", kuvaa Ropponen toimintaympäristöä.

MAF_3"Esimerkiksi Mongoliassa lentoimintaympäristöön kuuluivat vuoriston aiheuttamat  ilmiöt, nopeasti muuttuvat sääolosuhteet sekä esimerkiksi lennonjohtokielenä käytettävä mongolian kieli ja poikkeavat menetelmät korkeusmittariasetuksissa ja lennonjohtoselvityksissä. Monissa tilanteissa koneen päällikölle ei välttämättättä ole saatavilla oman tiedon, koulutuksen ja kokemuksen lisäksi muita resursseja tukemaan päätöksiä", päättää Ropponen.

Vuonna 1986 kone lahjoitettiin Suomeen, ja kunnostuksen jälkeen alun perin N4939F -rekisteriä kantanut kone rekisteröitiin Suomen ilma-alusrekisteriin OH-MAF -tunnuksella. Lentokonevanhus palveli vuoteen 2006 saakka lähetyslentäjien koulutuskäytössä. Lopullisesti kone eläköityi Suomen Ilmailumuseoon syksyllä 2006, jossa se oli esillä "Peltienkeli" -näyttelyssä. Edellisen kerran kone oli esillä jäähallin edustalla kesällä 2010.

MAF lentää päivittäin elämän puolesta. MAF Mission Aviation Fellowship on 1945 perustettu kristillinen järjestö, joka operoi noin 130 pienlentokonetta kehitysmaissa alueilla, missä etäisyydet ovat pitkiä, maantiet puuttuvat tai ne ovat vaikeakulkuisia tai turvattomia.  MAF Suomi on mukana tekemässä totta näistä lennoista. Mongoliassa tuemme ulkoministeriön rahoittamaa hanketta lääkäreiden jatko-kouluttamiseksi sairaslentojen hoitotyöhön.