Mailmanlaajuisen päästökaupparatkaisun saavuttaminen otti ison askeleen, kun ICAO:n komitea sai muodostettua maailmanlaajuisen CO2-standardin lentokoneille. ICAO:n CAEP-komitea (Committee on Aviation Environmental Protection) päätti yksimielisesti lentokonekohtaisista CO2-standardeista kokouksessaan Pietarissa.
Uusi CO2-järjestelmä, joka kohtelee lentokoneita tasavertaisesti on saanut hyväksynnän valtioilta, hallituksilta, kansalaisjärjestöiltä. Nyt muodostettu CO2-järjestelmä pitää sisällään muuttujia rungon geometriasta, suurimmasta lentoonlähtöpainosta sekä polttoaineenkulutusta erilaisissa matkalento-olosuhteissa.
CAEP:n aikaansaaman uuden CO2- järjestelmän avulla valtiot ja tarkkailijajärjestöt, jotka yhdessä muodostavat CAEP voivat siirtyä seuraaviin kehittämisvaiheisiin ICAO CO2 standardin kanssa. Seuraavaksi luvassa on määrittelyä ja sertifiointimenettelyt.
Lainsäädäntö CO2-päästörajoista analysoidaan käyttämällä ICAOn kriteereitä teknisestä toteutettavuudesta, kustannustehokkuudesta sekä asioiden riippuvuudesta.
ICAO:n Jane Hupen mukaan uusi CO2-järjestelmä on tärkeä saavutus, joka pääsee määränpäähänsä tarkempien teknisten keskusteluiden jälkeen.
Lentokonevalmistajat Airbus ja Boeing toivottavat uuden järjestelmän tervetulleeksi ja kiittelevät ICAO:ta sen tekemästä työstä.
Vuonna 2013 käyttöönotettava järjestelmä mittaa CO2-päästöt ICAO:n standardien mukaisesti kaikilta kaupallisen lentoliikenteen koneilta yksityisistä liikesuihkukoneista aina maailman suurimpiin lentokoneisiin.