Matkustamohenkilökunnan ja työnantajan väliset neuvottelut jatkuvat iltapäivällä

SLSYSuomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistys SLSY jatkaa tänään iltapäivällä neuvotteluitaan työnantajapuolen kanssa. Neuvotteluita käydään valtakunnansovittelijan johdolla. Työtaistelutoimet uhkaavat laajentua perjantaina 15. marraskuuta jolloin Finnairin ja SAS:n lentoja saattaa jopa peruuntua.

SLSY tiedottaa omasta puolestaan olevansa pahoillaan työtaistelusta matkustajille aiheutuvasta haitasta. Yhdistys kertoo, ettei sillä ollut muita vaihtoehtoja koska Finnair ei missään vaiheessa halunnut neuvotella työllisyys- ja kasvusopimuksesta, jossa lähes kaikki Suomen palkansaajat muutoin ovat mukana.  

Työntekijäliitto tavoittelee työtaistelulla Finnairin saamista neuvottelupöytään, jotta asioista voidaan aidosti yhdessä sopia. Sovittelu on parhaillaan käynnissä valtakunnansovittelijan johdolla.

SLSY on ilmoittanut jäsenistönsä olevan ylityökiellossa. Luvassa on lisäksi muista työtaistelutoimia 15. marraskuuta alkaen. Mahdollinen lakko pysäyttäisi tuolloin koko SAS:n Suomessa Blue1:n operoinnissa olevan liikenteen sekä peruuttaisi suuren määrän Finnairin kotimaan ja Euroopan lennoista.

Työtaistelutoimet alkavat perjantaina 15.11 kello 15.00 ja päättyvät lauantaina 16.11 kello 15.00. Seuraava lakkopäivä olisi maanantai 18.11 kello 01.00-15.00. Tämän jälkeen lentotoiminta vaikeutuisi tiistaina 19.11 kello 15.00 alkaen aina keskiviikkoon 20.11 kello 15.00 saakka.  Viimeinen ilmoitettu lakkopäivä alkaisi torstaina 21.11 kello 15.00 ja päättyis perjantaina 22.11 kello 15.

Finnair kertoo, ettei pystyisi mahdollisen lakon aikana operoimaan kaikkia lentojaan. Yhtiö tarjoaakin matkustajilleen vaihtoehtoisia matkustuspäiviä mikäli alkuperäiset lennot osuisivat lakon ajalle 15.11. – 23.11. välisenä aikana. Finnair pyrkii lakon aikana löytämään matkustajilleen vaihtoehtoisen lennon ja reitin, jotta matka jatkuisi mahdollisimman pian.

Kuluttajaviraston sivuilta löytyy ohjeita kuluttajan oikeuksista lennon peruuntumisen tai siirtymisen osalta. Matkustajan tulee kääntyä asiassa suoraan Blue1:n, Finnairin tai matkatoimiston puoleen.