Nykyiset E-3A Sentry AWACSit ovat olleet Naton tärkein valvonta- ja johtamisjärjestelmä 1980-luvulta lähtien. Valvontakoneiden odotetaan poistuvan käytöstä noin 50 vuoden elinkaaren jälkeen vuoden 2035 aikana. Naton logistiikka- ja hankintavirasto NATO Support and Procurement Agency (NSPA) on edennyt useamman AFSC-hankkeen suorituskykymäärittelykierroksen jälkeen tietopyyntövaiheeseen.
Toinen vastauksen jättäneistä toimijoista on ruotsalainen Saab, jolla on portfoliossaan moderni Bombardier Global -liikesuihkukoneeseen pohjautuva GlobalEye-monitoimivalvontakone. Saab esitteli kokonaan uudentyyppisen AEW&C -monitoimivalvontakoneen vuonna 2018 (lue myös artikkeli:Saab esitteli uuden GlobalEye AEW&C -monitoimivalvontakoneen).. Uusimman GlobalEye:n edeltäjiä taivaalle nostettujen tutka-antennien osalta ovat Saab 340 ja 2000 -potkuriturbiinikoneisiin sekä Embraer 145 -suihkukoneeseen toteutetut ilmavalvontaratkaisut. Niiden tunnusomaisen tutka-antennin muotosuojarakenteen eli ns. skiboxin valmistaja on suomalainen Patria. Uuden koneen elso-järjestelmää Saab on puolestaan kehittänyt Suomessa.
Lentoposti.fin tietojen mukaan Saab tarjoaisi konetta Natolle yksin eikä ole mukana suuremmissa konsortioissa hankkeeseen liittyen. Saab on aiemmin toimittanut Naton Geilenkirchenin lentotukikohtaan r-TWR - etälennonjohtotornijärjestelmän, joka otettiin syyskuussa 2022.
Intiassa on kuitenkin käynnissä hanke, joissa Airbus A319-koneisiin asennettaisiin rungon yläpuolinen tutka-antenni. Aiemmin Intian ilmavoimat selvitti myös mahdollisuutta toteuttaa A330-laajarunkokoneeseen useampi tutka-antenni. Tämä hanke kaatui kuitenkin kustannuksiin. Naton ohella E-3A Sentry AWACS-koneita korvaa lähivuosina myös Yhdysvaltain ilmavoimat, jonka odotetaan korvaavan 15 kaikkiaan sen 31 Sentry-koneesta Boeing E-7 Wedgetail -koneilla. Vuonna 2019 Iso-Britannia ilmoitti korvavansa RAF:n E-3D Sentry -koneiden suorityskyvyn juuri Boeing E-7 Wedgetail -koneilla. AFSC-hankkeen suorituskykyvaatimuksia ja tarpeita varmistettiin laajasti Vaaditun valvontakyvyn säilyttämisen ylläpitämisen varmistamisen osalta Nato käynnisti AFSC-hankkeen (Alliance Future Surveillance and Control) huippukokouksessaan Varsovassa vuonna 2016. AFSC-ilmavalvontaratkaisuhankkeen onnistumisen varmistamiseksi Nato on suorittanut useammassa aiheessa riskienhallintaa ja toteutettavuustutkimuksia transatlanttisten ABILITY- ja ASPAARO-konsortioiden sekä General Atomicsin kanssa. ABILITI-konsortiossa yhteistyötä tehdään Boeingin johdolla ja mukana ovat espanjalainen Indra, italialainen Leonardo, englantilainen Inmarsat ja Mott MacDonald, ranskalainen Thales sekä saksalainen ESG Elektroniksystem- und Logistik-GmbH ja Lufthansa Technik.
General Atomicsin kanssa tulevaisuuden ratkaisuja ovat esittäneet amerikkalaiset ViaSat, Leidos, Raytheon, Saab Sensis, saksalainen Rohde & Schwarz, espanjalainen Sener Aerospatiale ja englantilainen Leonardo. Naton E-3 Sentry AWACS
E-3A Sentry-koneen tunnusomainen piirre on valtava lautasmainen tutka-antenni. Normaalisti nämä tutkavalvontakoneet lentävät noin kymmenen kilometrin korkeudella, josta ne havaitsevat matalalla lentävät kohteet yli 400 km etäisyydeltä. Ilmaan nostettu tutka-antenni tuo lisää vasteaikaa reagoida erilaisiin uhkiin. Ilmavalvonnan lisäksi AWACS-koneilla voidaan lähettää reaaliaikaista tietoa datalinkkien avulla maa-, meri- ja ilmavoimille. E-3A voi valvoa jopa noin 312 000 neliökilometrin suuruista aluetta eli yksi kone pystyisi valvomaan lähes Suomen kokoista aluetta. Naton AWACSit on sijoitettu Saksan Geilenkircheniin ja ne ovat Luxemburgin ilma-alusrekisterissä. Lue myös:
|
|||