Naton uudeksi silmäksi taivaalle ehdolla ainakin E-7 Wedgetail ja GlobalEye - E-3A Sentryt väistyvät

NATO_AwacsAinakin Boeing ja Saab ovat vastanneet Naton RFI-tietopyyntöön koskien seuraavan sukupolven AEW&C -tutkavalvontakoneesta. Naton nykyiset E-3A Sentry AWACS (Airborne Warning and Control Systems) -tutkavalvontakoneet on määrä korvata uudella suorituskyvyllä vuoteen 2035 mennessä.

Nykyiset E-3A Sentry AWACSit ovat olleet Naton tärkein valvonta- ja johtamisjärjestelmä 1980-luvulta lähtien. Valvontakoneiden odotetaan poistuvan käytöstä noin 50 vuoden elinkaaren jälkeen vuoden 2035 aikana.

Naton logistiikka- ja hankintavirasto NATO Support and Procurement Agency (NSPA) on edennyt useamman AFSC-hankkeen suorituskykymäärittelykierroksen jälkeen tietopyyntövaiheeseen.

E7A_Wedgetail_RAAF_net_BoeingJulkisuuteen ovat päätyneet jo yhdysvaltalaisen Boeingin vastanneen tietopyyntöön E-7 Wedgetail -tutkavalvontakoneilla, jotka perustuvat Boeing 737-700 -matkustajakoneisiin. E-7 Wedgetail -tutkavalvontakoneita on käytössä Australialla, Turkilla ja Etelä-Korealla.

Toinen vastauksen jättäneistä toimijoista on ruotsalainen Saab, jolla on portfoliossaan moderni Bombardier Global -liikesuihkukoneeseen pohjautuva GlobalEye-monitoimivalvontakone. Saab esitteli kokonaan uudentyyppisen AEW&C -monitoimivalvontakoneen vuonna 2018 (lue myös artikkeli:Saab esitteli uuden GlobalEye AEW&C -monitoimivalvontakoneen)..

GE_1Ruotsalaisvalmistajalla on tutkavalvontajärjestelmien valmistuksesta jo yli 60 vuoden kokemus ja se on toimittanut yli 3000 operatiivista tutkajärjestelmää 30 eri maahan.

Uusimman GlobalEye:n edeltäjiä taivaalle nostettujen tutka-antennien osalta ovat Saab 340 ja 2000 -potkuriturbiinikoneisiin sekä Embraer 145 -suihkukoneeseen toteutetut ilmavalvontaratkaisut. Niiden tunnusomaisen tutka-antennin muotosuojarakenteen eli ns. skiboxin valmistaja on suomalainen Patria. Uuden koneen elso-järjestelmää Saab on puolestaan kehittänyt Suomessa.

GE_takeoffSaab on toimittanut jo kolme GlobalEyeta Yhdistyneille arabiemiirikunnille ja toimittamatta on vielä kaksi koneyksilöä. Toisena asiakkaana on Ruotsi, joka tilasi vuonna 2022 Saabilta kaksi tutkavalvontakonetta. Kyseinen tilaus sisältää myös optiot kahteen lisäkoneeseen.

Lentoposti.fin tietojen mukaan Saab tarjoaisi konetta Natolle yksin eikä ole mukana suuremmissa konsortioissa hankkeeseen liittyen.

Saab on aiemmin toimittanut Naton Geilenkirchenin lentotukikohtaan r-TWR - etälennonjohtotornijärjestelmän, joka otettiin syyskuussa 2022.

Nato_Erieye_awacsTietopyyntöön vastannee myös Airbus tai monikansallinen konsortio johon eurooppalaisvalmistaja kuuluu. Toistaiseksi Airbusilta ei ole nähty suihkukoneeseen perustuvia ilmavalvontaratkaisuja.

Intiassa on kuitenkin käynnissä hanke, joissa Airbus A319-koneisiin asennettaisiin rungon yläpuolinen tutka-antenni. Aiemmin Intian ilmavoimat selvitti myös mahdollisuutta toteuttaa A330-laajarunkokoneeseen useampi tutka-antenni. Tämä hanke kaatui kuitenkin kustannuksiin.

Naton ohella E-3A Sentry AWACS-koneita korvaa lähivuosina myös Yhdysvaltain ilmavoimat, jonka odotetaan korvaavan 15 kaikkiaan sen 31 Sentry-koneesta Boeing E-7 Wedgetail -koneilla. Vuonna 2019 Iso-Britannia ilmoitti korvavansa RAF:n E-3D Sentry -koneiden suorityskyvyn juuri Boeing E-7 Wedgetail -koneilla.

AFSC-hankkeen suorituskykyvaatimuksia ja tarpeita varmistettiin laajasti

Vaaditun valvontakyvyn säilyttämisen ylläpitämisen varmistamisen osalta Nato käynnisti AFSC-hankkeen (Alliance Future Surveillance and Control) huippukokouksessaan Varsovassa vuonna 2016.

AFSC-ilmavalvontaratkaisuhankkeen onnistumisen varmistamiseksi Nato on suorittanut useammassa aiheessa riskienhallintaa ja toteutettavuustutkimuksia transatlanttisten ABILITY- ja ASPAARO-konsortioiden sekä General Atomicsin kanssa.

ABILITI-konsortiossa  yhteistyötä tehdään Boeingin johdolla ja mukana ovat espanjalainen Indra, italialainen Leonardo, englantilainen Inmarsat ja Mott MacDonald, ranskalainen Thales sekä saksalainen ESG Elektroniksystem- und Logistik-GmbH ja Lufthansa Technik.

AWACS_nato_valvontakoneistaASPAARO-konsortiossa (Advanced All-domain Resilient Operations) ovat puolestaan mukana puolestaan Airbusin johdolla amerikkalaiset Northrop Grumman, Lockheed Martin ja IBM, englantilainen BAE Systems, puolalainen Exence, espanjalainen GMV ja kanadalainen MDA.

General Atomicsin kanssa tulevaisuuden ratkaisuja ovat esittäneet amerikkalaiset ViaSat, Leidos, Raytheon, Saab Sensis, saksalainen Rohde & Schwarz, espanjalainen Sener Aerospatiale ja englantilainen Leonardo.


Naton E-3 Sentry AWACS

Nato Boeing E-3A SentryNATO:lla on kaikkiaan 14 E-3A Sentry AWACS -tutkavalvontakonetta, jotka on kehitetty Boeing 707 -matkustajakoneista. Ensimmäinen E-3 Sentry nousi ilmaan jo vuonna 1976.

E-3A Sentry-koneen tunnusomainen piirre on valtava lautasmainen tutka-antenni. Normaalisti nämä tutkavalvontakoneet lentävät noin kymmenen kilometrin korkeudella, josta ne havaitsevat matalalla lentävät kohteet yli 400 km etäisyydeltä. Ilmaan nostettu tutka-antenni tuo lisää vasteaikaa reagoida erilaisiin uhkiin.

Ilmavalvonnan lisäksi AWACS-koneilla voidaan lähettää reaaliaikaista tietoa datalinkkien avulla maa-, meri- ja ilmavoimille. E-3A voi valvoa jopa noin 312 000 neliökilometrin suuruista aluetta eli yksi kone pystyisi valvomaan lähes Suomen kokoista aluetta. Naton AWACSit on sijoitettu Saksan Geilenkircheniin ja ne ovat Luxemburgin ilma-alusrekisterissä.

Lue myös: