Neste odottaa hankkeen valmistuvan vuoden 2023 toisella puoliskolla. Muutos vahvistaa Nesteen jalansijaa Alankomaissa ja on osoitus etenkin Nesteen, Alankomaiden hallituksen ja Rotterdamin sataman yhteisistä vastuullisuustavoitteista. Investoinnin arvo on noin 190 miljoonan euroa.
Kun ilmailuala todennäköisesti palaa kasvu-uralle toivuttuaan koronapandemiasta, kasvavat myös tarve ja paine toimia ilmailusta aiheutuvien päästöjen vähentämiseksi. Tähän uusiutuvat lentopolttoaineet tarjoavat huomattavia mahdollisuuksia”, jatkoi Vanacker.
”Laajentamalla uusiutuvien lentopolttoaineiden tuotantokapasiteettia tuemme ilmailualaa sen pyrkimyksissä vähentää kasvihuonekaasupäästöjä ja ilmastovaikutuksia tulevina vuosina. Olemme tyytyväisiä pystyessämme vastaamaan uusiutuvan lentopolttoaineen kasvavaan kysyntään, jota vauhdittavat myös Euroopan unionin ilmastotavoitteet". "Tavoitteiden pohjalta laaditaan pian ehdotus koko Euroopan kattavaksi sitovaksi lainsäädännöksi, minkä edistämisessä Alankomailla on ollut hyvinkin keskeinen asema. Uusiutuvan lentopolttoaineen käyttö vähentää välittömästi kasvihuonekaasupäästöjä. Samalla vähennetään myös muita kuin hiilidioksidipäästöistä johtuvia vaikutuksia, jotka ovat merkittävä osa ilmailusta aiheutuvien päästöjen kokonaisilmastovaikutuksista. Kaiken lisäksi uusiutuvaa lentopolttoainetta on jo nyt saatavilla", päätti Lange. Aiemman ilmoituksensa mukaisesti Neste jatkaa valmisteluja mahdollistaakseen yhtiön hallituksen lopullisen investointipäätöksen mahdollisesta uudesta maailmanlaajuisesta uusiutuvien tuotteiden jalostamon sijaintipaikasta vuoden 2021 loppupuolella tai vuoden 2022 alussa. Neste on maailman suurin jätteistä ja tähteistä jalostetun uusiutuvan dieselin ja uusiutuvan lentopolttoaineen tuottaja. Nesteen vuotuinen uusiutuvan lentopolttoaineen tuotantokapasiteetti on tällä hetkellä 100 000 tonnia. Neste MY uusiutuvalla lentopolttoaineella on sellaisenaan käytettynä jopa 80 prosenttia pienemmät kasvihuonekaasupäästöt koko elinkaarensa aikana kuin fossiilisilla lentopolttoaineilla. Kun otetaan huomioon käynnissä olevat Singaporen jalostamon laajennustyöt, Nesteen uusiutuvan lentopolttoaineen tuotantokapasiteetti vuoden 2023 loppuun mennessä on 1,5 miljoonaa tonnia. Ilmailuala tarvitsee käyttöönsä 500 miljoonaa tonnia uusiutuvaa lentopolttoainetta vuosittain vuoteen 2050 mennessä, jonka myötä olisi saavutettavissa merkittävät päästövähennykset. Uusiutuvan lentopolttoaineen tuotantoa tulisi siis lisätä merkittävästi.
Airbus on käynnistänyt koelennot Nesteen SAF-polttoaineella saadakseen hyväksynnän jopa 100 prosenttisen uusiutuvan lentopolttoaineen käyttöön A350-koneissa. Nykyisin Airbus lentää mm. 35% seokselle Beluga-kuljetuskonelaivastollaan. Lue myös:
|
|||