Onnettomuus tapahtui Øygardenissa keskiviikon ja torstain välisenä yönä lähellä Stureterminalen-öljyterminaalia aamuyöllä neljältä Norjan aikaa. Mediatietojen mukaan fregatti olisi menettänyt ohjattavuutensa ja seurauksena oli törmäys 250 metriä pitkän tankkilaivan kanssa. Kaikkiaan 137 hengen miehistö evakuoitiin onnistuneesti aluksesta. Ilmeisesti törmäyksessä loukkaantui seitsemän ihmistä.
Päivän mittaan fregatti on kallistunut voimakkaasti ja uusimpien kuvien perusteella sen takaosa on uponnut veden alle helikopterikantta myöten (otsikkokuvassa). Norjalaismedian jakaman videon perusteella aluksen lisäkallistuma aiheutui siitä, kun hinaaja yritti puskea fregattia rannan suuntaiseksi. Alus kallistui yllättäen huomattavasti enemmän ja paikalla olleet hinaajat peruuttivat vauhdilla paikalta. Nykyaikaisen sota-aluksen uppoaminen on harvinaista. Helge Ingstad on otettu käyttöön 2009 ja se edustaa Norjan merivoimien moderneinta kalustoa. Fridtjof Nansen -luokkaan kuuluu viisi Espanjassa rakennettua fregattia.
Yhteen sellaiseen voidaan ladata yhteensä 32 RIM-162 Evolved Sea Sparrow -ilmatorjuntaohjusta (ESSM). Varustukseen kuuluu myös kahdeksan Kongsberg Naval Strike Missile -pintatorjuntaohjusta (NSM). Ilmatilannekuvaa aluksille tuottaa Lockheed Martin AN/SPY-1 -tutka, jonka elektronisesti keilaavat kiinteät antennit ovat aluksen mastorakenteessa (kuva yllä). Tutka on osa amerikkalaisvalmisteista Aegis-ilmapuolustusjärjestelmää.
Osittaisessa uppoamisessa Helge Ingstadin elektroniset järjestelmät ovat varmasti kärsineet pahoin. Ei ole tietoa oliko aluksella NH90-kopteri mukanaan onnettomuushetkellä. Helge Ingstad oli tulossa juuri päättyneestä Trident Juncture -harjoituksesta, joten on varsin todennäköistä että helikopteri oli hangaarissa. Jos näin, se on vähintäänkin kaatunut laipiota vasten aluksen kallistuessa. Mahdollisesti kopteri on myös joutunut veden alle. T.T. Norjan rannikkovartioston ilmavideota haverialuksesta:
|
|||