Onnettomuustutkintakeskus on suorittanut paikkatutkintaa Eurassa launtaina ja sunnuntaina. Työ onnettomuuspaikalla jatkuu edelleen maanantaina. Myös kuulemisia ja tietopyyntöjä on jo tehty. Puolustusvoimat on turvannut virka-avulla hylkyjen koskemattomuuden ja koko onnettomuuspaikan alueen. Toinen helikoptereista on huomattavan pahoin tuhoutunut. Molemmissa koptereissa oli eri tasoisia tallentimia ja toisesta ilma-aluksesta ne on otettu talteen. Paikkatutkinnan valmistuttua hylyt siirretään toisaalle teknisen tutkinnan jatkamiseksi. OTKES selvittää tapahtumien kulun, syyt ja seuraukset, tehdyt pelastustoimet ja viranomaistoimet. Turvallisuustutkinnan kesto on noin 9-12 kuukautta.
Kaksi Robinson R44 -helikopteria OE-XOS ja ES-ETR törmäsi yhteen ilmassa Euran lentopaikan läheisyydessä lauantaina 17. toukokuuta 2025 hieman kello 12.30 jälkeen. Poliisi sai ilmoituksen turmasta kello 12.35 ja pelastuslaitos puolestaan sai kello 12.37 ilmoituksen keskisuuresta ilmaliikenneonnettomuudesta. Kiireellisyyssluokka oli A eli korkein mahdollinen kiirellisyysluokka. Vasteena oli seitsemän yksikköä ja yhteensä noin 30 henkilöä.
Helikoptereiden putoamispaikka sijaitsee Euran lentopaikan koillispuolella Liimontien läheisyydessä noin kilometrin päässä Euran kiitotiestä. Molemmat turmakopterit putosivat tiheään kuusimetsään. Ensimmäisenä löydetty helikopteri oli metsässä noin 150 metrin päässä lähimmästä metsäautotiestä. Toinen helikopteri oli noin 100 metrin päässä ensimmäisenä löydetystä helikopterista. Ensimmäisenä tavoitettu helikopteri oli maahansyöksyessään syttynyt tuleen ja paloi edelleen pelastuslaitoksen saapuessa paikalle. Kopteri oli myös pahoin vaurioitunut eikä henkilöiden pelastamiseksi ollut tehtävissä enää mitään. Toinen helikopteri tavoitettiin kello 13.24. Ensihoitohenkilökunta totesi helikopterissa olleet menehtyneiksi. OTKES sai ilmoituksen lento-onnettomuudesta noin kello 14.00. Pelastustoimi siirsi johtovastuun poliisille kello 15.43. Pelastustoimien tiedustaluapuna oli omaa dronekalustoa, Rajavartiolaitoksen helikopteri skeä lentopelastuskeskuksen asiantuntemus, josta saatiin mm. lentosuunnitelmatiedot. Euran lentopaikka oli lentoreitin varrella. Kopterit olivat lähteneet matkaan Tallinnasta ja määränpää oli turmapaikan läheisyydessä sijaitseva Piikajärvi. Vainajat siirrettiin lauantai-illan aikana Turkuun, jossa niille suoritetaan ruumiinavaukset.
Silminnäkijähavaintojen perusteella helikopterit lensivät erittäin lähellä toisiaan ennen yhteentörmäystä. Joidenkin arvioiden mukaan etäisyyttä oli vain kymmeniä metrejä ja vielä tarkennettavien arvioiden mukaan ehkä noin 50 metriä. Alustavien tietojen mukaan toinen helikopteri (ES-ETR) olisi tehnyt äkkimäisen lentoliikkeen ennen yhteentörmäystä. Poliisin mukaan tutkinnan keskiössä on se mitä on sovittu reitin ja lentämisen osalta. Osastolentäminen on sotilastermi ja siviililentotoiminnassa kyse on muodostelmalentämisestä. Tällainen toiminta vaatii vankkaa lentokokemusta. Muodostelmalentämisessä tulee olla hallinnassa osaston johtaminen sekä siivellä lentäminen. Muodostelmalentämisessä johtokoneen ohjaamisen pitää olla selkeää ja käskyjen tulee olla radion kautta yksinkertaisia sekä oikea-aikaisia. Siivellä lentävän ilma-aluksen tulee seurata johtokonetta oikeassa asemassa ja pysyä siinä. Väistömahdollisuutta varmistetaan eri lentokorkeuksilla. Muodostelmalentämisessä ohjaamisen tulee olla rauhallista eivätkä äkkinäiset liikkeet sovi toimintaan lainkaan. Muodostelmalennon tulee olla suunniteltua ja siitä sekä lennon kokonaisturvallisuudesta vastaa osaston johtaja.
Lentoposti.fi kertoi jo lauantaina ensiuutisessaan kahden kopterin perässä lentäneestä kolmannesta helikopterista. Myös tämän helkopterin lentäjä ja mahdollinen muu joukko haastatellaan yhteistyössä Viron viranomaisten kanssa. Tämä kolmas helikopteri, Bell 505 (OH-HSB) lensi noin 25 kilometriä onnettomuuteen joutuneiden Robinson R44 -helikoptereiden takana. Edellisen kerran Euran lentopaikalla tapahtui lento-onnettomuus vuonna 2019. Tuolloin ultrakevyt putosi epäonnistuneen ylösvedon jälkeen metsään. Yksin koneessa ollut lento-oppilas selvisi vammoitta. Lue myös aikaisemmat uutisemme aiheesta:
|
|||