OTKES valmistelee tutkintapäätöstä - Euran turmakopterit lensivät mahdollisesti osastolentoa

OTKES_Eura_3OTKES on saamassa paikkatutkintaa päätökseen Euran helikopteriturman maahansyöksypaikoilla ja valmistelee virallista tutkintapäätöstä. Kahden virolaisomisteisen Robinson R44 -helikopterin ilmassa tapahtuneessa yhteentörmäyksessä menehtyi viisi henkilöä. Silminnäkijähavaintojen mukaan helikopterit lensivat vain muutaman kymmenen metrin päässä toisistaan. Kyseessä saattoi olla myös paljon lentokokemusta vaativa osastolentäminen.

Onnettomuustutkintakeskus on suorittanut paikkatutkintaa Eurassa launtaina ja sunnuntaina. Työ onnettomuuspaikalla jatkuu edelleen maanantaina. Myös kuulemisia ja tietopyyntöjä on jo tehty. Puolustusvoimat on turvannut virka-avulla hylkyjen koskemattomuuden ja koko onnettomuuspaikan alueen.

Toinen helikoptereista on huomattavan pahoin tuhoutunut. Molemmissa koptereissa oli eri tasoisia tallentimia ja toisesta ilma-aluksesta ne on otettu talteen. Paikkatutkinnan valmistuttua hylyt siirretään toisaalle teknisen tutkinnan jatkamiseksi.

OTKES selvittää tapahtumien kulun, syyt ja seuraukset, tehdyt pelastustoimet ja viranomaistoimet. Turvallisuustutkinnan kesto on noin 9-12 kuukautta.

OTKES_Eura_2 OTKES valmistelee notifikaatioita sekä tutkintapäätöstä yhteistyössä helikopterin valmistajamaan Yhdysvaltain sekä helikopteriden rekisteröintivaltioiden Viron ja Itävallan kanssa. OTKES on velvoitettu suorittamaan turvallissuustutkinta uhrien lukumäärän ja tyyppihyväksytyn ilma-aluksen takia. Viron onnettomuustutkintakeskuksen OJK nimeää OTKESin johtamaan tutkintaan oman avustajansa.

Kaksi Robinson R44 -helikopteria OE-XOS ja ES-ETR törmäsi yhteen ilmassa Euran lentopaikan läheisyydessä lauantaina 17. toukokuuta 2025 hieman kello 12.30 jälkeen.

Poliisi sai ilmoituksen turmasta kello 12.35 ja pelastuslaitos puolestaan sai kello 12.37 ilmoituksen keskisuuresta ilmaliikenneonnettomuudesta. Kiireellisyyssluokka oli A eli korkein mahdollinen kiirellisyysluokka. Vasteena oli seitsemän yksikköä ja yhteensä noin 30 henkilöä.

Screenshot_20250517_142113_com_android_chrome_ChromeTabbedActivityOnnettomuuspaikalle löydettiin silminnäkijähavaintojen sekä Euran lentopaikalta palovalvontalennolle nousseen pienlentokoneen avulla. Se sai kello 12.58 havainnon maahansyöksyneistä helikoptereista. Ensimmäinen pelastuslaitoksen yksikkö tavoitti palavan R44-helikopterin kello 13.13.

Helikoptereiden putoamispaikka sijaitsee Euran lentopaikan koillispuolella Liimontien läheisyydessä noin kilometrin päässä Euran kiitotiestä. Molemmat turmakopterit putosivat tiheään kuusimetsään. Ensimmäisenä löydetty helikopteri oli metsässä noin 150 metrin päässä lähimmästä metsäautotiestä. Toinen helikopteri oli noin 100 metrin päässä ensimmäisenä löydetystä helikopterista.

Ensimmäisenä tavoitettu helikopteri oli maahansyöksyessään syttynyt tuleen ja paloi edelleen pelastuslaitoksen saapuessa paikalle. Kopteri oli myös pahoin vaurioitunut eikä henkilöiden pelastamiseksi ollut tehtävissä enää mitään. Toinen helikopteri tavoitettiin kello 13.24. Ensihoitohenkilökunta totesi helikopterissa olleet menehtyneiksi. OTKES sai ilmoituksen lento-onnettomuudesta noin kello 14.00. Pelastustoimi siirsi johtovastuun poliisille kello 15.43.

Pelastustoimien tiedustaluapuna oli omaa dronekalustoa, Rajavartiolaitoksen helikopteri skeä lentopelastuskeskuksen asiantuntemus, josta saatiin mm. lentosuunnitelmatiedot. Euran lentopaikka oli lentoreitin varrella. Kopterit olivat lähteneet matkaan Tallinnasta ja määränpää oli turmapaikan läheisyydessä sijaitseva Piikajärvi.

Vainajat siirrettiin lauantai-illan aikana Turkuun, jossa niille suoritetaan ruumiinavaukset.


Turmaa tutkii myös keskusrikospoliisi

Poliisi_pukuKeskusrikospoliisi ja Lounais-Suomen poliisi aloittivat oman tutkintansa jo lauantaina. Maastossa on suoritettu teknistä tutkintaa, jonka lisäksi on tavoitettu ja puhutettu silminnäkijöitä. Yhteentörmäyksellä on useampia silminnäkijöitä. KRP on avannut yhteydet Viron poliisin ja muihin viranomaisiin.

Silminnäkijähavaintojen perusteella helikopterit lensivät erittäin lähellä toisiaan ennen yhteentörmäystä. Joidenkin arvioiden mukaan etäisyyttä oli vain kymmeniä metrejä ja vielä tarkennettavien arvioiden mukaan ehkä noin 50 metriä. Alustavien tietojen mukaan toinen helikopteri (ES-ETR) olisi tehnyt äkkimäisen lentoliikkeen ennen yhteentörmäystä. Poliisin mukaan tutkinnan keskiössä on se mitä on sovittu reitin ja lentämisen osalta.

Osastolentäminen on sotilastermi ja siviililentotoiminnassa kyse on muodostelmalentämisestä. Tällainen toiminta vaatii vankkaa lentokokemusta. Muodostelmalentämisessä tulee olla hallinnassa osaston johtaminen sekä siivellä lentäminen.

Muodostelmalentämisessä johtokoneen ohjaamisen pitää olla selkeää ja käskyjen tulee olla radion kautta yksinkertaisia sekä oikea-aikaisia. Siivellä lentävän ilma-aluksen tulee seurata johtokonetta oikeassa asemassa ja pysyä siinä. Väistömahdollisuutta varmistetaan eri lentokorkeuksilla.  Muodostelmalentämisessä ohjaamisen tulee olla rauhallista eivätkä äkkinäiset liikkeet sovi toimintaan lainkaan. Muodostelmalennon tulee olla suunniteltua ja siitä sekä lennon kokonaisturvallisuudesta vastaa osaston johtaja.

OTKES_Eura_4_FR24Molemmat onnettomuuteen joutuneet helikopterit olivat virolaisomistuksessa. Toisen kopterin kyydissä oli kolme henkilöä (ES-ETR) ja toisen kyydissä kaksi henkilöä (OE-XOS). Kaikki koptereissa olleet menehtyivät. Toinen turmakoptereista oli Itävallan ilma-alusrekisterissä ja toinen Viron ilma-alusrekisterissä.

Lentoposti.fi kertoi jo lauantaina ensiuutisessaan kahden kopterin perässä lentäneestä kolmannesta helikopterista. Myös tämän helkopterin lentäjä ja mahdollinen muu joukko haastatellaan yhteistyössä Viron viranomaisten kanssa. Tämä kolmas helikopteri, Bell 505 (OH-HSB) lensi noin 25 kilometriä onnettomuuteen joutuneiden Robinson R44 -helikoptereiden takana. 

Edellisen kerran Euran lentopaikalla tapahtui lento-onnettomuus vuonna 2019. Tuolloin ultrakevyt putosi epäonnistuneen ylösvedon jälkeen metsään. Yksin koneessa ollut lento-oppilas selvisi vammoitta.

Lue myös aikaisemmat uutisemme aiheesta: