Lento-osuuksissa mukana olevista ilma-aluksista osa on sijoitettu toisaalle, mutta useimmat niistä ovat kuitenkin yleisön nähtävissä. Näyttelyyn varattu alue on erilainen kuin edellisessä Oulun vuoden 1997 suuressa lentonäytöksessä. Lentoilikenne on sittemmin kasvanut ja nyt varsinainen lentoasemarakennuksen edustalla oleva seisontataso on pitänyt varata vain reittiliikenteen matkustajakoneille. Toki niidenkin laskut ja nousut tuovat oman lisänsä tapahtumaan. Näyttelyn suurin osanottaja, Hollannin ilmavoimien McDonnell Douglas KDC-10 -ilmatankkauskone ei valitettavasti pääsyt mukaan tapahtumaan. Syynä on arvioidusta venähtänyt huolto. Perjantain harjoituspäivän sää vaihteli aamun pilvisestä iltapäivän paahtavaan auringonpaisteeseen. Saatiinpa välillä sadettakin, joka loppui heti kun paikalla olijat olivat saaneet sadevarusteet yllensä. Jännitystä toivat lauantaiksi sadetta luvanneet sääenusteet. Lauantaiaamuna tätä kirjoitettaessa tilanne ei kuitenkaan näyttänyt yhtä pahalta. Silti Ilmatieteen laitoksen mukaan iltapäivällä sateen todennäköisyys on 50 prosenttia ja ukkostakin voi olla luvassa. Lämpötila on mukava noin 21 astetta.
Näytökseen viikonloppuna aikovien kannattaa tarkastaa tapahtuman nettisivuilta, mitä mukaan voi ottaa. Alueelle ei saada tuoda omia ruokia tai lasipulloja. Portilla kyseltiin perjantaina myös sateenvarjojen perään. Tapahtumaan liittyvät rock-konserttia muistuttavat rajoitukset ovat aiheuttaneet tuohtunutta keskustelua erilaisilla nettipalstoilla. Harjoittelupäivänä ritti nähtävää Vaikka monet esiintyjät olivat lentäneet Oulunsaloon jo aiemmin, myös perjantaina näytöskoneita saapui edelleen. Merkittävä osa niistä myös harjoitteli esitystään lentonäytösorganisation tarkkojen katseiden alla. Paikalla oli normaaliin tapaan turvallisuutta varmistamassa edustus liikenteenturvallisuusvirasto Trafista. Frecce Tricolorin Lockheed Martin C-130 Hercules -huoltokone säväytti aamupäivällä lähtiessään takaisin Italiaan. Kone jatkoi kiitotiestä irrottuaan matalalla, teki tiukan kaarron ja lensi kuvaaja-aition yli.
Frecce Tricolori onnistuu rytmittämään harvinaisen kymmenen koneen osastonsa lentämisen viiden ja neljän koneen puljien sekä soolon tauottomaksi liikkeeksi. Siten kuolleita hetkiä ei juuri esitykseen jää. Kyseessä on ehdottomasti sotilaskoneiden ryhmätaitolentoa maailman huipulta. Savujen käyttö ja liikkeiden rytmitys ovat hallinnassa. Maassa koneiden moottoreita käynnistettäessä Frecce Tricolori ei ainakaan harjoituksissa intoutunut vaikkapa USAF:n Thunderbirdsien kaltaiseen äksiisiin. Mekaanikot laittoivat koneet taivaalle ja se oli siinä ilman marssiaskeleita.
"Frecce Tricolorin saaminen Tour de Sky -näytökseen on vaatinut lähes vuoden työn. Mukana avustamassa on ollut myös Suomen Italian suurlähetystö", kertoi lentonäytösjohtaja Perttu Karivalo toukokuussa Lentoposti.fi:lle. Suomessa Frecce Tricolori on käynyt viimeksi Kauhavan lentäjien Juhannuksessa kaksikymmentä vuotta sitten, joten kyseessä ei ole todellakaan mikään rutiinivierailu. Jylinää taivaalla
Luonnollisesti Suomen Ilmailuliiton päälentonäytöksessä nähdään myös Ilmavoimien Midnight Hawks -taitolentoryhmä. Se teki ensiesiintymisensä Oulun edellisessä vuoden 1997 lentonäytöksessä. Siinä missä Frecce Tricolorin ja Midnight Hawksien suihkuharjoituskoneet lentävät vaimeasti suhisten, jälkipolttoa käyttävät taisteluhävittäjät aiheuttavat korvia raastavaa melua. Lentoposti.fi muistuttaakin näytökseen matkaavia kuulon suojaamisen tärkeydestä. Rajavartiolaitoksen Agusta Bell AB412 ja AgustaWestland AW119 Koalan yhteisesitys oli hienoa nähtävää. Kopterit lensivät näyttävän paridemon, jossa ne sykronisoidusti vaihtoivat keskenään korkeuksia ja paikkaa.
Ilmavoimien seuraava hävittäjähankinta näkyy jo viikonlopun lentonäytöksessä. Saab JAS 39 Gripen lentää viikonloppuna Luulajasta Ruotsista esittämään kieltämättä näyttävän demonsa. Siihen sisältyy ainakin harjoitusten perusteella runsaasti lämpöhakuisia ohjuksia harhauttamaan tarkoitettujen soihtujen käyttöä.
Gripenistä on kehitteillä kokonaan uusi JAS 39 E/F -versio eli NG (New Generation). Siinä on mm. aiempia versioita leveämpi runko, joka tuo lisää polttoainetilavuutta ja aseiden kiinnityspisteitä.
Kun Lentoposti.fi vieraili perjantaina Oulunsalossa, Lockheed Martinin osastoa vasta rakennettiin ja simulaattoria ei päässyt vielä kokeilemaan. Ohessa kuva suurten näyttöjen hallitsemasta ohjaamosta. Suomen Ilmavoimien jatkosodan aikaisiin väreihin tilapäisesti maalattu kanadalaisvalmisteinen Hawker Hurricane -hävittäjä piileksi perjantaina pitkään lentokonehallissa. Kun konetta iltapäivällä lopulta siirretiin näyttelyalueelle yleisön nähtäväksi, koettiin mielenkiintoinen hetki: lentonäytöksen pääesiintyjä Frecce Tricolori lensi taivaalla, mutta kuvaajat ryntäsivät seuraamaan rullaavaa Hurricanea. ++ Lue myös aiempia Lentoposti.fi -juttuja aiheesta:
|
|||