Oulussa perjantaina näyttävät harjoitukset

tds14_2Oulunsalossa lauantaina käynnistyvä Suomen Ilmailuliiton päälentonäytös alkoi eilen saapumisilla ja harjoittelulennoilla. Alueelle myytiin perjantaiksi lippuja niin spottereille kuin iltapäiväksi suurelle yleisölle. Frecce Tricolori täytti taivaan näyttävillä savuillaan. Viikonloppuna paikalle odotetaan jopa 15 000 katsojaa kumpanakin päivänä.

tds14_1Oulun ilmailutapahtuma on rakennettu lentoaseman entiselle poikittaiselle kiitotielle. Sen reunoilta löytyvät niin maanäyttelyn koneet (oikealla, klikkaa kuvat suuremmaksi) kuin erilaiset esittely- ja myyntiteltat.

Lento-osuuksissa mukana olevista ilma-aluksista osa on sijoitettu toisaalle, mutta useimmat niistä ovat kuitenkin yleisön nähtävissä.

Näyttelyyn varattu alue on erilainen kuin edellisessä Oulun vuoden 1997 suuressa lentonäytöksessä. Lentoilikenne on sittemmin kasvanut ja nyt varsinainen lentoasemarakennuksen edustalla oleva seisontataso on pitänyt varata vain reittiliikenteen matkustajakoneille. Toki niidenkin laskut ja nousut tuovat oman lisänsä tapahtumaan.

Näyttelyn suurin osanottaja, Hollannin ilmavoimien McDonnell Douglas KDC-10 -ilmatankkauskone ei valitettavasti pääsyt mukaan tapahtumaan. Syynä on arvioidusta venähtänyt huolto.

Perjantain harjoituspäivän sää vaihteli aamun pilvisestä iltapäivän paahtavaan auringonpaisteeseen. Saatiinpa välillä sadettakin, joka loppui heti kun paikalla olijat olivat saaneet sadevarusteet yllensä.

Jännitystä toivat lauantaiksi sadetta luvanneet sääenusteet. Lauantaiaamuna tätä kirjoitettaessa tilanne ei kuitenkaan näyttänyt yhtä pahalta. Silti Ilmatieteen laitoksen mukaan iltapäivällä sateen todennäköisyys on 50 prosenttia ja ukkostakin voi olla luvassa. Lämpötila on mukava noin 21 astetta.

tds14_9Käynnistyvä tapahtumaorganisaatio luonnollisesti haki vasta muotoaan perjantaina. Perinteiseen suomalaiseen lentonäytöstyyliin tuntui siltä, että kovin moneen kysymykseen ei löytynyt vastausta. Siitä huolimatta asiat kuitenkin sujuivat, mikä kertoo siitä että näytöksen talkooväki osasi joustaa tarvittaessa.

Näytökseen viikonloppuna aikovien kannattaa tarkastaa tapahtuman nettisivuilta, mitä mukaan voi ottaa. Alueelle ei saada tuoda omia ruokia tai lasipulloja. Portilla kyseltiin perjantaina myös sateenvarjojen perään. Tapahtumaan liittyvät rock-konserttia muistuttavat rajoitukset ovat aiheuttaneet tuohtunutta keskustelua erilaisilla nettipalstoilla.

Harjoittelupäivänä ritti nähtävää

Vaikka monet esiintyjät olivat lentäneet Oulunsaloon jo aiemmin, myös perjantaina näytöskoneita saapui edelleen. Merkittävä osa niistä myös harjoitteli esitystään lentonäytösorganisation tarkkojen katseiden alla. Paikalla oli normaaliin tapaan turvallisuutta varmistamassa edustus liikenteenturvallisuusvirasto Trafista.

Frecce Tricolorin Lockheed Martin C-130 Hercules -huoltokone säväytti aamupäivällä lähtiessään takaisin Italiaan. Kone jatkoi kiitotiestä irrottuaan matalalla, teki tiukan kaarron ja lensi kuvaaja-aition yli.

tds14_7Perjantain varsinaisten harjoitusten näyttävin osuus oli ehdottomasti kello 16 maissa lentänyt Italian ilmavoimien Frecce Tricolori -taitolento-osasto. Ryhmä käyttää Aermacchi MB-339 PAN (Pattuglia Acrobatica Nazionale) -suihkukoneita,

Frecce Tricolori onnistuu rytmittämään harvinaisen kymmenen koneen osastonsa lentämisen viiden ja neljän koneen puljien sekä soolon tauottomaksi liikkeeksi. Siten kuolleita hetkiä ei juuri esitykseen jää.

Kyseessä on ehdottomasti sotilaskoneiden ryhmätaitolentoa maailman huipulta. Savujen käyttö ja liikkeiden rytmitys ovat hallinnassa.

Maassa koneiden moottoreita käynnistettäessä Frecce Tricolori ei ainakaan harjoituksissa intoutunut vaikkapa USAF:n Thunderbirdsien kaltaiseen äksiisiin. Mekaanikot laittoivat koneet taivaalle ja se oli siinä ilman marssiaskeleita.

tds14_5Freccet tunnetusti käyttävät esityksessään runsaasti savuefektejä. Näin etenkin finaalissa, jossa hitaasti lentävien Aermacchien jälkeensä jättämät pilvet täyttivät Oulunsalon taivaan (otsikkokuva). Valitettavasti ei ainakaan harjoituksissa vielä nähty ryhmän tunnetuksi tekemää Italian lipun väristä puna-valko-vihreää -savua.

"Frecce Tricolorin saaminen Tour de Sky -näytökseen on vaatinut lähes vuoden työn. Mukana avustamassa on ollut myös Suomen Italian suurlähetystö", kertoi lentonäytösjohtaja Perttu Karivalo toukokuussa Lentoposti.fi:lle.

Suomessa Frecce Tricolori on käynyt viimeksi Kauhavan lentäjien Juhannuksessa kaksikymmentä vuotta sitten, joten kyseessä ei ole todellakaan mikään rutiinivierailu.

Jylinää taivaalla

tds14_4Muita perjantain harjoitusten näyttäviä esityksiä olivat puolalaisen MiG-29-hävittäjän sekä Ilmavoimien F/A-18-koneen näytöslennot. Hollannin ilmavoimien F-16-soolo on myös takuuvarmaa nähtävää.

Luonnollisesti Suomen Ilmailuliiton päälentonäytöksessä nähdään myös Ilmavoimien Midnight Hawks -taitolentoryhmä. Se teki ensiesiintymisensä Oulun edellisessä vuoden 1997 lentonäytöksessä.

Siinä missä Frecce Tricolorin ja Midnight Hawksien suihkuharjoituskoneet lentävät vaimeasti suhisten, jälkipolttoa käyttävät taisteluhävittäjät aiheuttavat korvia raastavaa melua. Lentoposti.fi muistuttaakin näytökseen matkaavia kuulon suojaamisen tärkeydestä.

Rajavartiolaitoksen Agusta Bell AB412 ja AgustaWestland AW119 Koalan yhteisesitys oli hienoa nähtävää. Kopterit lensivät näyttävän paridemon, jossa ne sykronisoidusti vaihtoivat keskenään korkeuksia ja paikkaa.

tds14_8Lisäksi mukana oli perinteinen paarien vinssaaminen liikkuvalta alustalta AB412-kopteriin. Kohteena toimi hitaasti kiitotietä pitkin ajanut Finavian kuorma-auto

Ilmavoimien seuraava hävittäjähankinta näkyy jo viikonlopun lentonäytöksessä. Saab JAS 39 Gripen lentää viikonloppuna Luulajasta Ruotsista esittämään kieltämättä näyttävän demonsa. Siihen sisältyy ainakin harjoitusten perusteella runsaasti lämpöhakuisia ohjuksia harhauttamaan tarkoitettujen soihtujen käyttöä.

tds14_10Gripenin lailla myös suomalainen F/A-18C Hornet että Puolan MiG-29 lensivät harjoituspäivänä korkeita liikkeitä, joissa olisi odottanut soihtujen käyttöä. Ehkä niitä säästettiin varsinaisiin yleisöpäiviin?

Gripenistä on kehitteillä kokonaan uusi JAS 39 E/F -versio eli NG (New Generation). Siinä on mm. aiempia versioita leveämpi runko, joka tuo lisää polttoainetilavuutta ja aseiden kiinnityspisteitä.

tds14_3Jos Saabin Gripen nähtiin ilmassa, yhdysvaltalainen Lockheed Martin markkinoi F-35 Lightning II -hävittäjäänsä omalla telttaan rakennetulla näyttelyosastollaan. Sieltä löytyy mm. perustason F-35-ohjaamosimulaattori, joka mahdollistaa koneen ominaisuuksiin tutustumisen.

Kun Lentoposti.fi vieraili perjantaina Oulunsalossa, Lockheed Martinin osastoa vasta rakennettiin ja simulaattoria ei päässyt vielä kokeilemaan. Ohessa kuva suurten näyttöjen hallitsemasta ohjaamosta.

Suomen Ilmavoimien jatkosodan aikaisiin väreihin tilapäisesti maalattu kanadalaisvalmisteinen Hawker Hurricane -hävittäjä piileksi perjantaina pitkään lentokonehallissa. Kun konetta iltapäivällä lopulta siirretiin näyttelyalueelle yleisön nähtäväksi, koettiin mielenkiintoinen hetki: lentonäytöksen pääesiintyjä Frecce Tricolori lensi taivaalla, mutta kuvaajat ryntäsivät seuraamaan rullaavaa Hurricanea. ++

Lue myös aiempia Lentoposti.fi -juttuja aiheesta: