Tapahtumahetkellä Helsinki-Vantaan lentoasemalla oli käytössä rinnakkaiskiitotiet erillistoiminnassa. Kiitotie 04L oli saapuvan liikenteen ja kiitotie 04R lähtevän liikenteen käytössä (otsikkokuvassa 04L kuvan ylempänä ja 04R keskellä kuvaa). Säätila oli lumisateinen ja näkyvyys vaihteli.
Tapahtumaketjuun liittyi myös aiemmin reittitunnuksella NAX3MU Helsinki-Vantaalle laskeutunut Norwegian Air Systemsin Boeing 737-800 (LN-DYK). FCM746L Embraer 190 (OH-LKO) ja BAW79H Airbus A320 (G-EUUK) tekivät mittarilähestymistä kiitotielle 04L. Noin neljän NM etäisyydellä kiitotien 04L kynnyksestä lähestymislennonjohtaja keskeytti BAW79H:n lähestymisen, koska sen etäisyys edellä lähestymistä tekevään FCM746L:an alitti vaadittavan porrastusminimin.
FCM 746L:n ylösvedon aikana ilma-alusten välinen etäisyys BAW79H:n kanssa oli pienimmillään 1,5 NM (2,8 km) ja molemmat olivat tällöin 3000 jalan (900 m) lentokorkeudella. Lähestymislennonjohtajan antaman tutkaohjaussuunnan mukaisesti BAW79H kaartoi vasemmalle ja ilma-alusten välinen etäisyys alkoi kasvaa.
Ilma-alukset lensivät rinnakkain samaan suuntaan minuutin ja kymmenen sekunnin ajan niiden välisen etäisyyden ollessa 0,9 NM (1,7 km). FCM746L säilytti lentokorkeuden 3000 jalkaa (900 m) ja SAS717 oli nousussa vakiolähtöreitin mukaisesti aluksi 4000 jalan (1200 m) korkeudelle. Nousun aikana SAS717 läpäisi FCM746L:n lentokorkeuden.
Tutkatallenteista havaittiin, että lennonjohtojärjestelmä varoitti lennonjohtajia ilma-alusten yhteentörmäysvaarasta antamalla STCA-varoitukset (Short Term Conflict Alert). Lennonjohtajien reagointi varoituksiin ei ollut riittävää. Vakava vaaratilanne British Airwaysin ja Flybe Finlandin koneiden välille syntyi, kun lähestymislennonjohtaja antoi BA:n lennolle selvityksen, joka vei ilma-aluksen lähes kiitotien 04L yläpuolelle. Tämän johdosta Flyben koneelle ei jäänyt tilaa suorittaa mittarilähestymiskartan mukaista keskeytetyn lähestymisen menetelmää. Lähilennonjohtaja antoi lähestymisensä keskeyttäneelle Flybe Finlandin Embraerille selvityksen jatkaa lentoa kiitotien suuntaisesti. Antaessaan selvityksen hän ei huomioinut rinnakkaiselta kiitotieltä 04R lähtenyttä Boeing 717 -konetta, jolloin syntyi vakava vaaratilanne Flyben ja Blue1:n lentojen välillä. Myötävaikuttavina tekijöinä vakavien vaaratilanteiden syntymiseen olivat lähestymislennonjohtajan päätöksenteon viivästyminen poikkeavassa liikennetilanteessa, lähi- ja lähestymislennonjohtajan epäonnistuminen tehtävien priorisoinnissa sekä puutteet lennonjohdon työpisteiden välisessä yhteistoiminnassa.
Neljä turvallisuussuositusta
Onnettomuustutkintakeskus suosittaa täydentämään Helsinki-Vantaan lennonjohdon ohjeistusta yhteentörmäysvaarasta varoittavaa STCA-järjestelmää koskevalla toimintaohjeella. Lähestymisen keskeyttämiseen ja poikkeavaan ylösvetoselvitykseen liittyvää ohjeistusta tulee tarkentaa ja täydentää. Kiitoteiden riippumattoman erilliskäytön ohjeistusta tulee täydentää siltä osin, kun riippumattoman käytön kriteerit eivät enää täyty. Maaliikenteen paikannus- ja valvontajärjestelmän (Surface Movement Radar, SMR) osalta suositetaan, että Finavia ryhtyy toimenpiteisiin, jotta järjestelmällä voidaan todeta kiitotien esteettömyys selvitettäessä ilma-alus kiitotielle. Tutkimusselostus (PDF): OTKES Lue myös aiempi Lentoposti.fi -uutinen:
|
|||