Rolls-Royce ilmoitti 28. helmikuuta vetäytyvänsä moottorihankekilpailusta Boeing NMA:n osalta. Yhtiö kertoo kuitenkin uskovansa Boeingin hankkeen täydentävän lentokonevalmistajan tuotevalikoimaa mutta ei halunnut sitoutua annettuun aikataulutukseen. Tiukka aikaraja ei olisi antanut tarpeeksi mahdollisuuksia varmistua moottorin toimivuudesta sen omien vaatimusten osalta.
Käänteestä huolimatta Rolls-Royce jatkaa edelleen uusien teknologioiden kehittämistä. Edessä on mittava määrä työtä mm. uuden tulevaisuuden komposiittivalmisteisen UltraFan -moottoriteknologian kanssa. Kyseessä on kapea- ja laajarunkokoneisiin skaalautuva moottoteknologia. UltraFanille luvataan jopa 25 prosentin polttoainesäästöä, 74 prosentin vähennystä CO2- ja 90 prosentin vähennystä NOx-päästöihin verrattuna ensimmäisen sukupolven Trent-moottoreihin nähden. Boeingin vaatimusten täyttäminen olisi Rolls-Roycen mukaan vaatinut merkittävää aikataulun kirittämistä UltraFanin osalta. Nyt moottorivalmistaja voi rauhassa kehittää teknologiaansa 2020-luvun loppua kohti. Yhtiön viimeisimmät siviililentokoneiden moottorihankkeet ovat olleet A350-1000 -koneiden Trent XWB-97 ja A330neo -koneiden Trent 7000 -moottorit. Vuoden 2018 aikana yhtiö laskutti asiakkailtaan 469 moottoria. Rolls-Roycella on asiakkainaan mm. yli 400 lentoyhtiötä. Yksi niistä on Finnair, jonka A350-900 -koneissa on Rolls-Royce Trent XWB -moottorit.
Moottoritoimittajista jäi Rolls-Roycen ilmoituksen jälkeen jäljelle CFM ja Pratt & Whitney Kyseessä olisi todellinen vastine suosituille Boeing 757- ja 767 -koneille. Niitä on yritetty korvata uudelleen moottoroiduilla ja enemmän matkustajaistuimia sisältävillä Boeing 737 MAX ja Airbus A320neo -koneilla. Uuden konetyypin osalta päätöksiä on määrä tehdä kuluvan vuoden aikana ja tuotannon osalta vuonna 2020. Käyttöön uusi konetyyppi otettaisiin hankkeen toteutuessa jo vuonna 2025.
|
|||