Saabin uusi Gripen E siirtyy koelentovarustuksen asennukseen - sarjatuotantoa valmistellaan

Gripen_E_stage_1Ruotsalaisen puolustus- ja turvateollisuusvalmistaja Saabin uuden sukupolven Gripen E -monitoimihävittäjää varustetaan vast'ikään tehdyn ensiesittelyn jälkeen jo koelennolle. Samalla valmistellaan myös Linköpingissä alkavaa sarjatuotantoa.

Ensimmäinen Gripen E 39-8 -koelentokone siirtyi 18. toukokuuta tapahtuneen rollout-tilaisuuden jälkeen takaisin tuotantolinjalle. Siellä siihen asennetaan koelentovarustus, jossa on kaikkiaan yli 30 000 tiedonkeruupistettä. Koneyksilö oli valmistajan mukaan rolloutissa sarjatuotantokoneita vastaavassa varustuksessa.

"Gripen E on valmis tuote. Saab integroi koneeseen olemassaolevia ja toimivia järjestelmiä", kuvailee Saabin varatoimitusjohtaja Lennart Sindahl uutta konetta.

Gripen_rollout_Now_2Ensimmäisen koelennon odotetaan tapahtuvan loppuvuodesta 2016. Sen tarkempaa aikataulua ei ole toistaiseksi julkistettu ja tarkka päivämäärä riippuu lopulta vielä myös mm. vallitsevista sääolosuhteista.

Koelento-ohjelma lennetään kolmella Gripen E -koneella ja Saabin arvion mukaan koelentotarve on noin kolmasosa Gripen C/D -koneiden koelentotuntimäärästä. Taustalla vaikuttavat entistä paremmat simulaatiot ja osa koelennoista voidaan operoida simulaattorissa, jossa uudella E -mallilla on tehty jo lennettykin.

GripenNG_ilmassaKolmen Gripen E -koelentokoneen lisäksi lentoja lennetään myös ns. Gripen demonstrator eli 39-7 -koneella. Sen erikoisuus on etuohjaamon C/D-koneiden avioniikkajärjestelmä ja takaohjaamon E/F-koneiden avioniikka. Takaohjaamon järjestelmiä voidaan muuttaa vaikka päivittäin, joka puolestaan tuo merkittävää etua koelentoihin.

Toinen koelentokone 39-9 valmistuu vuoden 2017 aikana ja kolmas 39-10 vuoden 2018 aikana. Maassa tapahtuviin rasituskokeisiin rakennettava 081 valmistuu samoin vuoden 2018 aikana. Kaikki koelentokoneet jäävät nykytiedon mukaan Saabille eikä niiden toimittamista asiakkaille ole suunniteltu.

"Gripen C/D -koneet ovat teknisesti kypsiä ja vakaita sekä luotettavia. Uusi E-versio vastaa huomisen haasteisiin ja siinä on valtavasti potentiaalia tulevaisuuteen", kuvailee Gripen-ohjelman Pohjoismaiden ja Baltian myyntijohtaja Magnus Skogberg.

GripenE_Magnus_Skogberg Ensimmäisten asiakkaiden eli Ruotsin ilmavoimien ja Brasilian ilmavoimien tuotantokoneiden osien valmistus on jo alkanut. Itse kokoonpanotyöt alkavat vielä vuoden 2016 aikana.

Ensimmäinen sarjatuotantokone luovutetaan Ruotsille vuoden 2019 aikana. Ensimmäisten Gripen E -koneiden on määrä saavuttaa IOC-kyky (Initial Operational Capability) vuoteen 2023 mennessä.

Saab näkee markkina-asemansa hyvänä ja kysyntää uskotaan olevan 400-450 uudelle Gripen-monitoimihävittäjälle seuraavien 20 vuoden aikana. Linköpingin modernin tuotantolinjan nopeus uuden E-version osalta on määrä nousta 20-25 hävittäjään per vuosi. Aikataulua edellämainitun tuotantokapasiteetin saavuttamiselle ei kuitenkaan vielä vahvistettu.

Tuotannon pitäisi olla Saabin arvion mukaan hyvässä vauhdissa jo 30 ensimmäisen koneen jälkeen. Arvioiden mukaan mm. tehokkaan integraation takia varsinainen oppimiskäyrä on huomattavan nopea ja perustaso on alempana kuin monissa uusissa hankkeissa.

Taustalla on MBSE eli Model Based Systems Engineer. Siinä kehitystyö etenee tietokonepohjaisesti 3D-mallien avulla ja testilaitteet ovat entistä valmiimpia kalibrointiin ja validointiin. Koelentojen tarve on entistä vähäisempi.

GripenE_keskirunko"Oppimiskäyrämme on parempi ja tarvittavien työtuntien määrä koneiden valmistukseen on merkittävän alhaalla jo kolmannen tuotantokoneen osalta. Optimaalinen tuotanto saavutetaan jo 30 koneyksilön kohdalla. Tämä vähentää tarvittavia miestyötunteja 50 prosentilla sadannen tuotantokoneen kohdalla", kertoo Saabin tuotekehitysosaston johtaja Lars Sjöberg.

 "Kukaan ei voita meidän alas painettua kustannuskäyräämme", kommentoi Skogberg yhtiön modernia tuotantolinjaa.

"Ruotsille ja Brasilialle valmistettavien Gripen E -koneiden tuotantopiikki on ohi juuri sopivasta, kun Suomi tarvitsisi uusia koneita. Toiminta- ja huoltovarmuus voitaisiin Gripeneiden osalta hoitaa Suomessa läheisessä yhteistyössä paikallisen teollisuuden kanssa", viittaa Skogberg Suomen HX-hävittäjähankkeeseen.

Lue myös:

Artikkeli: Uusi Gripen-sukupolvi kokoonpanossa - Saab JAS 39 E nousee pian ilmaan