SAS tuo netin sataan Euroopan liikenteen Airbus ja Boeing -koneeseen

SAS_tail_170-vuotisjuhliaan viettävä SAS on solminut sopimuksen wifi-yhteyden tuomisesta lähes koko kapearunkolaivastoonsa yhdessä ViaSatin ja Eutelsatin kanssa. Nopea nettiyhteys tulee tarjolle noin sataan yhtiön kapearunkoiseen Airbus- ja Boeing-koneeseen. Palvelu on ilmainen Eurobonus-kanta-asiakkaille ja SAS Plus -lippulaisille.

SAS:n ensimmäinen uudella nopealla wifi-yhteydellä varustettu kapearunkokone liittyy yhtiön laivastoon vuoden 2017 toisella vuosipuoliskolla. Kaikkiaan netti tulee noin sataan yhtiön kapearunkokoneeseen. Kolmenkymmenen A320neo-koneen lisäksi SAS päivittää kaikkiaan 70 nykyisen koneensa matkustamot ja lisää niihin wifi-yhteyden. Muutostyöt aloitetaan vuoden 2017 aikana ja niiden on määrä valmistua vuoden 2019 puoliväliin mennessä. Kolmivuotisen investoinnin arvo on reilut 50 miljoonaa euroa.

SAS_tailsSAS päivittää matkustamot nykyisiin Boeing 737-700 ja -800 -koneisiin sekä Airbus A319, A320 ja A321-koneisiin. Uudet A320neo-koneet korvaavat laivaston vanhimmat Boeing 737-600 -koneet. Ensimmäisenä palvelu esitellään yhtiön uusissa A320neo-koneissa.

Nettiyhteyttä ei olla tässä vaiheessa tuomassa SAS:lle syöttöliikennettä lentävien Cityjetin CRJ900- tai Flyben ATR-koneisiin.

Erilaisten nettipalveluiden ja sosiaalisen median käytön lisäksi matkustajat saavat netin myötä aiempaa parempaa palvelua myös matkustamohenkilökunnalta. SAS antaa matkustamohenkilökunnan käyttöön iPad mini -tabletit, joiden avulla matkustajia voidaan palvella neitn kautta mm. jatkolentojen, Eurobonus-ohjelman, autonvuokrauksen ja taksin tilaamisen osalta.

Euroopanliikenteeseen tuotava uusi nettiyhteys on toteutettu yhdessä ViaSatin ja Eutelsatin kanssa. Järjestelmä tarjoaa asiakkaille nykymarkkinoiden nopeimman lennonaikaisen internet-yhteyden, 12 Mb/s per asiakas, ja mahdollistaa myös suosittujen videoiden suoratoistopalveluiden käytön lennon aikana.

Nykyisin ViaSatin Ka-taajuusallueen lennonaikainen internet-palvelu on käytössä lähes 500 liikennekoneessa Yhdysvalloissa. Euroopassa tarjottavassa ratkaisussa käytetään Eutelsatin KA-SAT -satelliittia, joka kattaa Euroopan ja Välimeren alueen. Se koostuu Airbus Defence and Spacen valmistamassa Eurostar E3000 -satelliitista.

Eurooppalaisyhtiöstä myös Finnair on solminut sopimuksen Viasatin ja Eutelsatin kanssa. Finnair ei ole vielä kopseptoinut palveluaan hintojen osalta mutta SAS:n avaus palvelun tarjoamisesta antanee suuntaviivoja asiaan.

A350-900_SAS_airbusKapearunkolaivaston lisäksi SAS:n viisitoista A330, A330E ja A340 -kaukoliikennekonetta on myös varustettu wifi-yhteydellä. Laajarunkokoneissa on lisäksi tarjolla 3G-palvelu, joka mahdollistaa matkapuhelinverkon käyttämisen asiakkaan oman operaattorin roaming-sopimusten mukaisesti.

SAS on viimevuosina tehnyt myös merkittäviä konetilauksia ja se odottaa laivastoonsa ensimmäisiä kapearunkoisia Airbus A320neo- ja laajarunkoisia A350-900 -koneita. SAS on tilannut 30 A320neo- neljä A330 ja kahdeksan A350-900 -konetta.

Lue myös: