SkyDeck-näköalapaikkakonsepti mahdollistaa uudenlaista luksusta matkustajalentokoneisiin

SkyDeck_1Lentokoneiden IFE-matkustamoviihdejärjestelmien tarjoamat kameranäkymät ovat tuttuja monille lentomatkustajille. Amerikkalainen Windspeed Technologies on julkistanut SkyDeckin, joka mahdollistaisi kokonaan uudenlaisen näkymän matkustajalentokoneen ulkopuolelle.

Lentomatkustajat ovat perinteisesti voineet ihailla maisemia sivuikkunoistaan ja uudemmissa matkustajakoneissa myös IFE-järjestelmän kameroiden kautta. Nyt matkustajakoneisiin tarjolla on jotain kokonaan uutta.

SkyDeck_2SkyDeck on lentokoneen ylärunkoon asennettava katselupaikka, josta kuvun läpi avautuu laajat näkymät taivaalle. Suunnitelmien mukaan tarjolle tulisi yksi- ja kaksipaikkaisia näköalatasanteita. Suunnitelmien mukaan vaihtoehtoina on nousta SkyDeckiin hissillä tai katosta laskeutuvia portaita pitkin. Näköalapaikka tarjoaisi 360-asteen näkymän, kun istuimet pyörisivät ympäri. Lisäksi SkyDeckillä olisi käytössä oma näyttö, joka esittelisi ympärillä näkyviä erityiskohteita.

Kyseessä on toistaiseksi vasta patentoitu konseptimalli, jonka viimeistely on vielä kesken. Toistaiseksi SkyDeck-konseptilla ei ole yhtään asiakasta, mutta Windspeed Technologies on keskusteluyhteydessä ainakin suurempiin lentokonevalmistajiin eli Airbusiin ja Boeingiin.

Mikäli konsepti päätyy lopulta lopputuotteeksi lentokoneeseen on se todennäköisesti käytössä normaaleiden lentoyhtiöiden sijaan vain ekslusiivisessa käytössä huippurikkaiden erikoiskoneissa. Lentoyhtiöille SkyDeck voisi kuitenkin tarjota mahdollisuuksia lisämaksullisena kokemuksena.

SkyDeck_3SkyDeck voidaan asentaa laajarunkokoneiden lisäksi myös liikesuihkukoneisiin. Windspeed Technologiesin mukaan takarunkoon asennettaessa kupurakenne ei heikentäisi lentokoneen suorituskykyä ja lisävastuksen vaikutus olisi tuulitunnelikokeiden perusteella polttoaineenkulutukseen minimaalinen. Rakenne olisi vastaava kuin hävittäjäkoneiden kuvuissa eli se kestäisi suuria kuormitusvoimia sekä lintutörmäyksen. Ratkaisu on suunniteltu myös huurtumattomaksi ja se on suojattu UV-säteilyltä.

Vastaavantyyppinen ikkunakuplaratkaisu on käytössä esimerkiksi DC-yhdistyksen Douglas DC-3 -koneessa yhdessä sivuikkunassa eli ihan uusi keksintö paremman näkymän tarjoaminen ei ole. MH