United Airlines tilasi Boom Supersonicin kehittämiä Overture-yliäänikoneita

Overture_United_1United Airlines julkisti 3. kesäkuuta kaupallisen yhteistyösopimuksen Overture-yliäänilentokonetta kehittävän Boom Supersonicin kanssa. Sopimus kattaa 15 Overture-matkustajakoneen tilaukset heti, kun Overture täyttää Unitedin asettamat turvallisuus-, operointi- ja vastuullisuusvaatimukset. Tilaus sisältää myös optiot 35 lisäkoneeseen.

 

Overture_United_2Boom Supersonicin kehittämä ylisooniselle nopeusalueelle, jopa 1,7 Machin nopeuteen yltävä, 65-88 - paikkainen Overture -matkustajakone puolittaisi matkustusajat ja kykenisi toimimaan 100-prosenttisella uusiutuvalla lentopolttoaineella.

Overturen odotetaan olevan ensimmäinen suuri matkustajakone, jolla on nollapäästöt heti käyttöönoton aikaan.

Overture_matkustamoUnited ja Boom Supersonic tekevät yhteistyötä saavuttaakseen asetetut tavoitteet ennen ensimmäisen yliäänikoneen toimitusta. Osapuolet toimivat yhdessä myös tuottaakseen riittävästi raaka-aineita uusiutuvan lentopolttoaineen tuotannon kasvattamiseksi.

Overturen esittelyn odotetaan tapahtuvan vuonna 2025 ja ensilennon odotetaan toteutuvan vuoden 2026 aikana. Ensimmäiset matkustajat on määrä kuljettaa vuoteen 2029 mennessä.

United on ensimmäinen amerikkalaislentoyhtiö, joka aloittaa kaupallisen yhteistyön Boom Supersonicin kanssa. Valmistajan tilauskirjassa on kaikkiaan ostoja ja optioita 70 Overture-koneen osalta.

RXB_1_revealOverture voisi yhdistää yli 500 kaupunkiparia lähes puolet nykyistä lyhyemmällä lentoajalla.

United voisi käyttää yliäänikoneita esimerkiksi lennoillaan Newarkista Lontooseen matka-ajan ollessa vain 3,5 tuntia. Newarkista Franfurtiin matka taittuisi neljässä tunnissa ja San Franciscosta Tokioon vain kuudessa tunnissa.

Overture-matkustajakonetta kehittävä Boom Supersonic esitteli lokakuussa 2020 XB-1 -koelentokoneen, jolla tavoitellaan jopa 2,2 Machin nopeutta. Koelentokone voi käyttää uusiutuvaa polttoainetta jopa 80 prosentin seoksella.

Boom Supersonicin muita asiakkaita ovat Virgin Atlantic ja Japan Airlines. 

United Airlinesille kyseessä on jo toinen yliäänikonetilaus. Ensimmäinen koski kuutta koneyksilöä Boeing SST 2707 -yliäänikoneohjelmasta. Hankkeen oli määrä kilpailla eurooppalaisen Concorden kanssa. Kyseinen ohjelma peruttiin vuonna 1971 ennen ensimmäisenkään prototyypin valmistumista.

Lue myös: