Solar Impulse 2 on valmiina jatkamaan matkaansa maailman ympäri ilman pisaraakaan polttoainetta

SI2_Solar_Impulse_2_RTW_7th_Flight_Nagoya_to_Hawaii_landing_revillard_05828Sveitsiläiset seikkailijat Bertrand Piccard ja André Borschberg ovat valmiita jatkamaan heinäkuussa 2015 keskeytynyttä matkaansa maailman ympäri Solar Impulse 2 -aurinkolentokoneella. Säätilaltaan sopivaa lähtöikkunaa SI2-koneelle seurataan perjantaista 15. huhtikuuta lähtien. Edessä on etappi Havaijilta Pohjois-Amerikan mantereelle.

Sopivan säätilan vallitessa Bertrand Piccard jatkaa lentoaan SI2-aurinkolentokoneella Havaijilta kohti Pohjois-Amerikkaa, jossa potentiaalisia laskupaikkoja on tällä hetkellä neljä. Maailmanympärimatkan ensimmäisen osan aikaisten kokemusten jälkeen välilaskupaikoille on etsitty vaihtoehtoja joustavan reittisuunnittelun mahdollistamiseksi.

SI2_ohjaajatLopullinen laskupaikka valitaan vasta muutama päivä ennen lentoonlähtöä.Sääolosuhteista riippuen seuraava välilasku tehdään Phoenixissa, San Franciscossa, Los Angelesissa tai Vancouverissa. Tämän jälkeen matka jatkuu kohti New Yorkia, Eurooppaa tai Pohjois-Afrikkaa ja Abu Dhabia mistä matka alkoi maaliskuussa 2015.

Solar Impulse 2 vaurioitui heinäkuussa 2015 Japanin Nagoyan ja Havaijin välisellä 117 tuntia ja 52 minuutin pituisella lennolla. Kyseessä oli olosuhteiltaan erittäin vaativa lento, joka rasitti kovasti sekä lentäjää, että konetta. SI2-koneen akkujen havaittiin vaurioituneen ylikuumenemisen takia. Tapahtuneet vauriot olivat pysyviä ja ne vaativat korjaustoimia sekä osien vaihtoa.

Korjaustoimet valmistuivat helmikuussa 2016, josta lähtien SI2-koneella on lennetty kaikkiaan 13 koelentoa. Koelentäjät varmistivat lennoilla koneen suorituskyvyn ja uuden jäähdytysjärjestelmän toimivuuden.

SI2_reittiMaaliskuussa 2015 Abu Dhabista matkaan lähtenyt SI2 on lentänyt kahdeksan lennon aikana jo yli 19 900 kilometriä. Lentoaikaa on kertynyt 254 tuntia ja 58 minuuttia. Lentojen aikana on saavutettu kaikkiaan kahdeksan maailman ennätystä.

Solar Impulse 2 -kone on kärkiväliltään suurempi kuin Boeing 747. Aurinkolentokoneen siipien kärkiväli on huimat 72 metriä ja silti se on 2300 kg painoisena kevyempi kuin perheauto. Kone kykenee lentämään 35 000 kilometriä sekä todistetusti ylittämään valtameret.

Si2-koneen siipien yläpinnoilla on 17 248 aurinkokennoa, joiden paksuus on vain 135 micronia. Kone on varustettu neljällä 17,4 hevosvoimaisella sähkömoottorilla, joiden hyötysuhde on huimat 94 prosenttia.

Lue myös: