Toisen näytöspäivän ohjelma poikkesi hieman ensimmäisestä. Vaikka Eurofighterit olivat jo poistuneet oli päivälle tarjolla mukavasti lento-ohjelmaa. Avaushyppy saatiin hoidettua ja lennokkien aloittaessa ohjelmansa pilvikorkeus nousi pikkuhiljaa ylemmäs.
Päivän mittaan taivaalla nähtiin myös Extra 300 ja Cristen Eagle -taitolentokoneet. Myöhemmin Extra 300 vielä kisasi vauhdikkaasti Audi R8 -urheiluauton kanssa kiitotiellä.
Molemmat koneet omistava brittilänen Lawton on kertonut rakentavansa Suomeen lentävän museokonelaivueen.
Seinäjoen yllä nähtiin huomattavasti tiukempaa kaartoa yhteislennossa, kuin perjantaina Ilmailumuseon näytöksessä Helsingin edustalla. Varsinaisesta esityslennosta ei nytkään ollut kyse mutta hieman geetä vedettiin kaarroissa toisin kuin perjantaina.
Esityslennolla nähtiin lauantain tapaan myös omasuojaheitteiden käyttöä. Ei tosin niin paljon kuin Suomen Ilmavoimien Hornet-soolossa. Siihen taas on syynä se, että soihtuja ei alunperin ollut tarkoitus käyttää lainkaan.
Viimeisenä taivaalle nousi savujen saattelemana ja Finlandian taustoittamana Midnight Hawks. Tiiviit muodostelmat ovat aina yhtä upeaa katseltavaa. Ohjelmaan kuului myös näyttäviä kohtaamisia.
Seinäjoen lentonäytös oli kokonaisuudessaan onnistunut tapahtuma. Suomessa on harvoin nähty kolmea peräkkäistä sateetonta tai edes lähes sateetonta lentonäytöspäivää. Lauantain yleisömäärään ei sunnuntaina päästy mutta paikalla oli kuitenkin arviolta muutama tuhat katsojaa. Lentoposti.fi ei saanut maanantain aikana Suomen Ilmailuliitolta tapahtuman katsojamäärää tai arviota tietoonsa. Todennäköisesti viikonlopun aikana paikalla kävi kuitenkin yli 10 000 katsojaa, joka oli myös tavoitteena. Vuoden 2018 osalta ei järjestetä varsinaista Ilmailuliiton päälentonäytöstä. Kesäkuussa 2018 Suomen Ilmavoimat viettää 100-vuotisjuhliaan Tikkakoskella. Tuolloisen lentonäytöksen järjestäjänä toimii Ilmailuliitto. MH
Lue myös:
|
|||