Vajaan kymmenen vuoden tauon jälkeen Suomen Ilmailuliiton päälentonäytös palaa Kuopioon. Edellisen kerran siellä järjestettiin suuri näytös vuonna 2007. Ensi kesän näytöksen vastuullisena kaupallisena järjestäjänä toimii tapahtumajohtaja Kimmo Piispanen. Konekattauksesta ja toiminnasta ilmassa vastaa lentonäytöksen johtaja Perttu Karivalo.
Ne liittyivät kentällä toimivan Karjalan lennoston MiG-kalustoon ja vierailuvaihtoon neuvostokollegojen kanssa. Aivan viime aikoina venäläisiä sotilaskoneita ei ole suomalaisnäytöksissä vieraillut. Rissalassa nähtiin esimerkiksi vuonna 1986 ensimmäistä kertaa lännessä uusi MiG-29-hävittäjä. Aiemmin konetyypistä oli ollut esillä vain suttuisia satellittikuvia ja taiteilijoiden näkemyksiä. Ensi kesän näytöksessä lento-ohjelman lisäksi on luvassa maanäyttely sekä monipuolista oheisohjelmaa koko perheelle. Pääesiintyjänä on Latviasta saapuva Baltic Bees kuudella Aero L-39 Albatros -suihkuharjoituskoneella. Ne on maalattu sinikeltaiseen mehiläismaalaukseen (otsikkokuvassa). Ilmailuliiton päälentonäytöksessä on perinteisesti nähty Suomen Ilmavoimien kalustoa niin maassa kuin ilmassa. Alustavien tietojen mukaan Rissalassakin on mukana F/A-18 Hornet sekä BAE Systems Hawk -koneilla lentävä Midnight Hawks -taitolentoryhmä.
Viime kesän Turun päälentonäytöksessä oli mukana myös Ilmavoimien HX-hävittäjähankinnan paikalle vetämiä konevalmistajia (Eurofighter, Lockheed Martin ja Saab). Todennäköisesti myös Rissalassa nähdään aiheeseen liittyviä näyttelyosastoja ja toivottavasti myös lentäviä hävittäjäehdokkaita. VIP- ja yrityslippujen myynti käynnistyy heti. Suurelle yleisölle suunnatut liput tulevat tarjolle myöhemmin, viimeistään kuitenkin helmikuussa 2016. T.T. Baltic Bees Baltic Bees on siviilitaitolentoryhmästä, joka lentää sotilaskoneilla. Osaston johtaja on Artyom Soloduha joka opiskeli Ukrainan Ilmailuakatemiassa, jossa sai myös lentokoulutuksen L-39 Albatros koneeseen. Osaston muilla jäsenillä on lentokokemusta mm. MiG-15, MiG-17 ja MiG-21 hävittäjistä.
Baltic Bees käyttää tsekeissä suunniteltua ja rakennettua Aero L-39 Albatrosia, joka oli entisen itäblokin ilmavoimien pääsuihkuharjoituskone. Se vastaa Ilmavoimien ja Midnight Hawks osaston käyttämää Hawk-suihkuharjoituskonetta. Albatrosseja rakennettiin vuosina 1971-1999 lähes 3000 kappaletta. Niistä tuhansia on edelleen aktiivisessa palveluskäytössä eri maiden ilmavoimissa ympäri maailmaa. Päivitys: Korjattu lippujen myynnin aloituksen ajankohtaa. Lue aiempia Lentoposti.fi -juttuja lentonäytöksistä:
|
|||