Tutkimus: yhteentörmäys dronen kanssa on lentokoneille lintutörmäystä vaarallisempi

BALPA_Drone-collision-testIso-Britannian liikenneministeriö, sotilasilmailuviranomainen ja lentäjäliitto BALPA julkistivat tutkimuksen miehittämättömän ilma-aluksen eli ns. dronen törmäämisestä toiseen ilma-alukseen lennon aikana. Tutkimusten ja tehtyjen mallinnusten mukaan drone aiheuttaa lintutörmäystäkin suuremman vaaran lentokoneille ja helikoptereille jopa lintutörmäystä pienemmillä kohtaamisnopeuksilla.

Ilmailuala alkaa vasta havahtua yhteentörmäysriskeihin miehittämättömien ilma-alusten kanssa. Tutkimuksessa selvitettiin mikä on pienin nopeus, jossa törmäys aiheuttaa kriittisen vaurion

"Olemme aiemmin peräänkuuluttaneet lisätutkimuksia siitä, mitä drone-törmäys ilma-alukseen voisi aiheuttaa, ja on erittäin hyvä, että tämä tutkimus tehtiin. Tutkimus osoitti, että drone-törmäyksen seuraukset ovat vakavampia kuin törmäyksen vastaavan painoiseen lintuun", kommentoi Suomen lentäjäliitto FPA:n turvatoimikunnan puheenjohtaja Petri Pitkänen Lentoposti.fi:lle.

"Tutkimus osoittaa erityisesti helikoptereiden haavoittuvuuden drone-törmäyksissä - myös siinä kokoluokassa, johon yleisimmät kameradronet kuuluvat. Kun helikoptereilla myös operoidaan tyypillisesti matalammalla kuin muilla ilma-aluksilla ja lentokenttien ulkopuolella, helikopteritoiminnalle väärässä paikassa lennätetyt dronet ovat suuri turvallisuusriski".

"Droonien määrä kasvaa jatkuvasti, ja siksikin miehitetyn ilmailun drone-riskejä tulee edelleen pienentää parantamalla sääntelyä ja lisäämällä tietämystä oikeista toimintatavoista", päättää Pitkänen.

Drone_1Dronen rakenteella oli tutkimuksen mukaan merkittävä rooli yhteentörmäyksessä aiheutuneissa vaurioissa.

Jopa 400 gramman painoinen metalliroottorinen miehittämätön kamerakopteri aiheuttaa kriittisen vaurion helikopterin tuulilaseille jopa pienemmällä nopeudella kuin 1,2 kg:n painoinen muoviroottorinen laite.

Kiinteäsiipinen metallinen miehittämätön ilma-alus aiheuttaa vielä edellisiäkin pahemman vaurion lentokoneiden tuulilaseille. RPAS/UAV -laitteiden rakenteella onkin kriittinen rooli yhteentörmäyksissä.

approachTutkimustulosten mukaan ilman lintutörmäystestejä tyyppihyväksyttyjen helikoptereiden ja yleisilmailukoneiden tuulilaseilla on hyvin rajoitettu kestävyys törmätessään dronen kanssa jo selkeästi normaalia matkalentonopeutta pienemmällä kohtaamisnopeudella.

Lintutörmäyskokeilla tyyppihyväksyttyjen helikopteiden tuulilasit olivat kestävämpiä mutta ne vaurioituivat kriittisesti normaaleilla matkalentokorkeuksilla.

Erityisen kriittisiä helikopterit ovat pyrstöroottorien vaurioille. Tehtyjen mallinnusten mukaan yhteentörmäys pienenkin dronen kanssa aiheuttaa roottorin lapohin vaurioita.

DJI_inspire_1Suurempien matkustajakoneiden tuulilasit olivat muita kestävämpiä. Yhteentörmäys realistisella kohtaamisnopeudella 1,2 kg:n painoisen dronen kanssa ei aiheuttanut kriittistä vauriota.

Tilanne oli kuitenkin aivan toinen, kun vastassa oli 4kg:n painoinen drone. Suurella nopeudella suoritetuissa kokeissa 3,5 kg:n drone läpäisi liikennekoneen tuulilasin.

Small Remotely Piloted Aircraft Systems (Drones) Mid-Air Collision Study (PDF)