Venäläisvalmisteinen Irkut MC-21-300 nousi ensilennolleen

24bc86a44d8258e2c33d75c7d180f509Irkut (UAC, United Aircraft Corporation) MC-21-300 -matkustajakone (21001, MSN001) nousi ensilennolle 28. toukokuuta Irkutskissa. MC-21-300 on uusi tulokas kilpailluille kapearunkomarkkinoilla ja se aikoo haastaa markkinajohtajat Airbusin ja Boeingin. Mukana hankkeessa on useita länsimaisia valmistajia.

Puolituntisen koelennon aikana koneella käytiin kilometrin korkeudessa ja lentonopeus oli 300 km/h. Ensilennon aikana varmistettiin lentokoneen stabiliteettia ja ohjattavuutta sekä moottoreiden toimivuutta. Lennon aikana tehtiin myös matalalähestyminen.

Venäläiskoneen ovat suunnitelleet Irkut Corporation ja Yakovlev Design Bureau. Valmistuksesta vastaa UAC. Mukana hankkeessa on useita länsimaisia yhtiöitä kuten Pratt&Whitney, Rockwell Collins, Thales, Honeywell ja UTC Aerospace. Hanke käynnistettiin vuonna 2006 ja tarkoituksena oli korvata ikääntyvät Tu-154 -koneet uudella vaihtoehdolla.

2e3170430898b5d15eae4b8009d25a25MC-21 tarjoaa matkustamossa tilaa versiosta riippuen 163-211 matkustajalle.

Kyseessä on valmistajan mukaan ensimmäinen venäläiskone, jota tarjotaan markkinoille kahdella eri moottorivaihtoehdolla. Niistä ensimmäinen on Pratt & Whitney PW1400G ja toinen on UAC:n PD-14

UAC:n johtaja Yury Slyusar kommentoi, että yhtiön arvioiden mukaan seuraavan 20 vuoden aikana tarvitaan noin 15 000 uutta konetta MC-21 segmentissä. Slyusar on varma, että lentoyhtiöt ovat kiinnostuneita uudesta vaihtoehdosta.

Nyt ensilentonsa tehneen MC-21-koneen maksimi lentoonlähtöpaino (MTOW) on 79 250 kg. Hyötykuormaa voidaan kuljettaa 22 600 kg ja maksimikantama on 6000 kilometriä. Koneen rakenteissa on käytetty 30 prosenttia komposiittimateriaaleja.

Valmistaja on suunnitellut myös MC-21-400 -koneen, joka voisi kuljettaa jopa 240 matkustajaa. Koneesta on myös lyhennetty -200 -malli.

5fcf6119244d7c1aa5d288a8c27a5de6

MC-21-300:n runko on lähes samankokoinen kuin suositulla Airbus A321-koneella. Pituutta MC-21:llä on 42,2 metriä, siipienkärkiväli on 35,9 metriä ja korkeutta on 11,5 metriä.

Irkut on saanut MC-21-koneesta 175 tilausta, joista kaikista yhtiön on saanut jo ennakkomaksun. Suurin tilaaja on Aeroflot.

Viime aikoina on nähty useita uusien tai uudistettujen matkustajakonetyyppien koelentoja. Niitä ovat olleet Airbusin NEO- , Boeingin MAX-, Embraer E2-, Mitsubishi MRJ sekä COMAC C919 -koneiden ensilennot. Edellinen venäläisvalmisteinen kone Sukhoi Superjet teki ensilentonsa vuonna 2008.

Lue myös: