Viimeisimpänä ylisuuri Boeing 767 -koneen rungon komponentti noudettiin Boeingin alihankkijalta Japanin Nagoyasta. Erikoisrakenteiseen merikonttiin asennettu rahtipaketti painoi 35 000 kg. Lähetys kuljetettiin Japanista Boeingin Everettin tehtaille 24 tunnin sisällä merikontin saapumisesta Nagoyaan. Toimituksen nopeuttamiseksi An-124 -koneessa oli valmiina Volga-Dneprin erikoisvalmisteiset lastausrampit.
Boeing valmistuttaa ainakin 767, 777 ja 787-8 -koneidensa osia alihankintana Japanissa mm. Mitsubishi Heavy Industriesilla. Boeing 767-laajarunkokoneita on valmistettu vuodesta 1981 lähtien. Maksimissaan 290 matkustajaistuinta sisältäneet koneet ovat nykyisin suosittuja rahtikoneita. Koneesta valmistetaan myös Yhdysvaltain Ilmavoimien seuraavaa ilmatankkeria, joka tunnetaan nimellä KC-46A Pegasus.
Amerikkalaisvalmistajalla on itsellään käytössä laajennetulla rungolla varustettuja Boeing 747 Dreamlifter -rahtikoneita (kuvassa yllä). Nyt tiedotetun kuljetuksen lisäksi Volga-Dnepr on kuljettanut Boeingille Yhdysvaltain tehtaille jo aiemmin ainakin 787 Dreamlinerin siipiä.
Kaikkiaan Volga-Dnepr on lennättänyt tälläistä rahtia jo yli 5150 lennolla, joiden kyydissä on kulkenut jo 170 000 tonnia ilmailuteollisuuden tuotteita. AirBridgeCargo vastaanotti 17. lokakuuta jo kymmenennen uudet Boeing 747-8F -rahtikoneen. Kaikkiaan AirBridgeCargo on tilannut 20 747-8F -konetta. Uudet koneet korvaavat vanhenevaa 747-400F -laivastoa.
Volga-Dnepr -konserniin kuuluvat Volga-Dnepr Airlines, AirBridgeCargo Airlines ja Atran Airlines toimivat monikansallisesti lentokentiltä 16 maassa. Volga-Dnepr kuljettaa rahtia nykyisin 12 Antonov 124-100 -, 5 IL-76TD- 90VD - ja 16 Boeing 747- koneella (niistä kuusi on Boeing 747-400F ja kymmenen on uusia Boeing 747-8F -koneita) sekä kolmella Boeing 737-400F.
|
|||