XB-1 -koneen suunnittelua on tarkennettu ja optimoitu syksyn 2016 ensiesittelyn jälkeen. Koneen kokonaissuunnittelu on läpäissyt ulkopuoliset arviot ja suorituskykyvaatimukset sekä turvallisuusstandardit. Seuraavaksi edessä on komponenttien valmistus ja kokoonpanotyö. Suurin näkyvä muutos XB-1 -koneessa on kolmas ilmanottoaukko takarungossa, joka tuo propulsiojärjestelmälle enemmän stabiliteettia parantaen suorituskykyä ja turvallisuutta. Siipiprofiilia on myös kehitetty ja korkeusvakaajaa on muokattu, jotta lento-ominaisuudet olisivat paremmat sivutuuliolosuhteissa. "Meillä on nyt kaikki vaadittava valmiina historian ensimmäisen yksityisesti kehitetyn yliäänikoneen rakentamiseksi yhdessä rahoittajien teknisen suunnittelun ja valmistusyhteistyökumppanien kanssa", sanoin Boom Supersonicin perustaja ja toimitusjohtaja Blake Scholl. Teknisesti XB-1 Demonstrator -koelentokone on 1/3 kokoinen tulevasta Boom -matkustajakoneen tuotantoversiosta. Koekoneella on pituutta reilut 20 metriä ja siipien kärkiväli on reilut viisi metriä. Siinä on paikat kahdelle miehistön jäsenelle. Maksimi lentoonlähtöpaino on hieman alle 7000 kg. XB-1 Demonstratorissa on kolme General Electricin J85-21 jälkipoltotonta moottoria, jotka tuovat koneelle 2.2 Machin matkalentonopeuden ja tuhannen mailin kantaman. Koneen nokan lämpötilan on laskettu nousevan 152 asteiseksi. Ohjaamoavioniikan valmistaja on Honeywell. Hiilikuituosien valmistuksesta vastaa Tencate ja Stratasys valmistaa 3D-tulosteosia. Koneen loppukokoonpano tehdään Yhdysvalloissa Coloradon Denverin Centennialin lentokentällä, jossa Boomin toiminnot sijaitsevat. Ylisooninen matkailu kiinnostaa lentoyhtiöitä
"Lentoyhtiöt ovat kiinnostuneet uudesta ja erilaisesta tarjonnasta matkustajilleen ja me olemme innoissamme, että suuret lentoyhtiöt jakavat kanssamme vision tulevaisuuden yliäänimatkailusta", päättää Scholl. Boom -matkustajakoneen pituus on noin 52 metriä, joka tarkoittaa koneen olevan noin 10 metriä historiallista Concordea lyhyempi. Siipien kärkiväli on 18 metriä, kun Concorden deltasiivet olivat lähes 26-metriset.
Matkalentonopeus on samainen 2.2 Machia, joka olisi 2,6 kertainen muihin matkustajakoneisiin verrattuna. Tämä tarkoittaisi New York - Lontoo reitin kestoksi 3 tuntia 15 minuuttia. Yliäänikoneen kantama olisi maksimissaan 9000 merimailia. Lue myös:
|
|||