Aasialaisyhtiöiden liikenteen kasvu pudotti Finnairin JACDECin turvallisuuslistoilta

Finnair_sharklet_closeup_1Saksalainen Jet Airliner Crash Data Evaluation Centre arvioi vuosittain maailman turvallisimmat lentoyhtiöt ja jakaa niille erillisen turvallisuusindeksin. Perinteisesti TOP60-listauksen kärjessä pysynyt Finnair kuitenkin katosi kokonaan tuoreimmalta listalta. Syynä tähän ei ollut turvallisuustilanteen muutos vaan aasialaisyhtiöiden liikenteen huima kasvu.

Lentoposti.fi uutisoi tammikuussa Finnairin pudonneen JACDECin vuoden 2014 listan TOP-kympistä. Aiempina vuosina yhtiö on sijoittunut erinomaisesti eikä matkustusturvallisuudessa ole tapahtunut mitään muutoksia ainakaan huonompaan suuntaan.

Finnair oli vuonna 2011 JACDECin tilastoissa maailman toiseksi turvallisin ja vuonna 2012 maailman turvallisin. Vielä vuonna 2013 Finnair oli kolmanneksi turvallisin lentoyhtiö.

JACDEC laatii oman listansa vuotuisten turvallisuuslaskelmie perusteella. Niissä huomioidaan koneen tuhoon johtaneet onnettomuudet (ns. hull loss) ja vakavat vaaratilanteet viimeisten 30 vuoden ajalta. Luvut suhteutetaan kunkin yhtiön samassa ajassa lentämiin matkustajakilometreihin (RPK). Niiden lisäksi huomioidaan muutamia muita tekijöitä.

"Finnair ei tänä vuonna yltänyt TOP60-listalle, sillä lennetyt matkustajakilometrit (RPK) olivat alle vaadittavan minimitason. Aasialaisten ja erityisesti kiinalaisyhtiöiden kova kasvu on pudottanut monia perinteisiä eurooppalaisyhtiöitä listaltamme. Finnairin tavoin sieltä jäivät pois mm. Brussels Airlines ja Austrian Airline", kertoi JACDEC:n Jan-Arwed Richter Lentoposti.fi:lle.

Sharklet_wing_1Finnairin vuoden 2014 raportoima ja JACDEC:n käyttämä RPK oli 18,5 miljoonaa, kun listan viimeisen Sichuan Airlinesin RPK oli 21 miljoonaa. Toiseksi viimeisen Copa Airlinesin RPK oli 23,1 miljoonaa.

JACDECin laskennassa huomioidaan vain pääyhtiön liikenne eikä lentoyhtiökonsernin liikennettä lasketa yhteen.

Finnairin Euroopan liikenteestä vuonna 2014 noin kolmasosaa lensi Flybe Finland. Se operoi pääsääntöisesti myös Finnairin kotimaan lentoja runkoreittejä lukuunottamatta.

"Finnair ei ole kaukana ranking-listaltamme mutta monet aasialaisyhtiöt kuten Jetstar, LionAir ja AirAsia ovat kovassa kasvussa", jatkoi Richter.

JACDEC:n tilastojen mukaan Finnair on turvallinen kategorian A-lentoyhtiö, jolla ei ole tai on vain marginaalisia turvallisuuspuutteita. Tuorein turvallisuusindeksi on JACDEC:n tilastoissa 0,030.

JACDEC on huomioinut indeksissään kaksi vuoden 2014 toukokuussa tapahtunutta turvallisuuspoikkeamaa. Niistä ensimmäinen oli  Airbus A330-300 -koneen kakkosmoottorin ongelma, joka johti lopulta moottorin sammutukseen Halifaxiin tehdyn lähestymisen aikana. Toinen oli New Yorkin JFK-kentällä sattunut kova lasku, jonka seurauksena toinen pääteline jouduttiin vaihtamaan.

Finnairin viimeisin koneen menetyksen aiheuttanut onnettomuus on yli 50 vuoden takaa mäntämoottoriaikakaudelta. Tuolloin vielä Aero O/Y -nimellä tunnetun yhtiön Douglas DC-3 (C-47A, OH-LCA) syöksyi maahan Maarianhaminassa 8. marraskuuta 1963. Lentoturmassa kuoli 22 ihmistä.

Verrattaessa pelkästään Finnairin turvallisuusindeksiä suoraan tuoreimpaan TOP60-listaan tulisi sijoitukseksi 24:s. Edellä olisivat Sichuan Airlines indeksillä 0,029 ja takana olisi Southwest Airlines indeksillä 0,033. Tällä tavoin tehty vertailu ei kuitenkaan ole JACECin listausmenettelyn mukainen.

Finnairin vanha kilpailija SAS on tuoreimmalla listalla sijalla 49 turvallisuusindeksillä 0,278 ja Norwegian sijalla 28 turvallisuusindeksillä 0,042. TOP60-listan viimeiseltä siljalta löytyy LionAir turvallisuusindeksillä 1,265.


JACDEC turvallisuuslistaus ja turvallisuusindeksit vuodelta 2014

 1     Cathay Pacific Airways    0,006
       
 2     Emirates    0,007
       
 3     EVA Air    0,008
       
 4     Air Canada    0,01
       
 5     KLM    0,011
       
 6     Air New Zealand    0,011
       
 7     QANTAS    0,013
       
 8     Hainan Airlines    0,014
       
 9     JetBlue Airlines    0,014
       
10     Etihad Airways    0,014
       
11     All Nippon Airways    0,015
       
12     Lufthansa    0,016
       
13     TAP Portugal    0,017
       
14     British Airways    0,019
       
15     Virgin Australia    0,019
       
16     Virgin Atlantic Airways    0,023
       
17     Transaero Airlines    0,024
       
18     Shenzhen Airlines    0,024
   
19     WestJet Airlines    0,024
       
20     Air Berlin    0,026
       
21     Qatar Airways    0,027
       
22     EasyJet    0,027
       
23     Sichuan Airlines    0,029
       
24     Southwest Airlines    0,033
       
25     Jetstar Airways    0,033
       
26     Delta Air Lines    0,037
       
27     Thomson Airways    0,041
       
28     Norwegian Air Shuttle    0,043
       
29     Singapore Airlines    0,053
       
30     United Airlines    0,057
       
31     Swiss    0,059
       
32     Ryanair    0,071
       
33     China Eastern Airlines    0,075
       
34     Jet Airways    0,075
       
35     Aeroflot – Russian Airlines    0,106
       
36     LAN Airlines    0,112
       
37     Alitalia    0,112
       
38     Air France    0,137
       
39     American Airlines     0,143
       
40     Air China    0,151
       
41     Iberia    0,171
       
42     Alaska Airlines    0,171
       
43     US Airways    0,172
       
44     Japan Airlines    0,204
       
45     China Southern Airlines    0,212
       
46     Asiana Airlines    0,231
       
47     Thai Airways International    0,25
       
48     SAS Scandinavian Airlines    0,278
       
49     Turkish Airlines    0,343
       
50     Korean Air    0,376
       
51     Copa Airlines    0,502
       
52     Saudia    0,566
       
53     GOL Transportes Aéreos    0,614
       
54     Xiamen Airlines    0,62
       
55     TAM Airlines    0,743
       
56     Garuda    0,757
       
57     Malaysia Airlines    0,766
       
58     Air India    0,97
       
59     China Airlines    1,089
       
60     Lion Air    1,265
       
Lue myös: