Airbus A321neo LR-versio valmis pitkille lennoille - lisäpolttoainetankit hyväksytty käyttöön

A321LR_ilmassaAirbusin pitkille lennoille suunniteltu A321LR (Long Range) -versio on saanut viranomaishyväksynnät Euroopan ja Yhdysvaltain ilmailuviranomaisilta. Kapearunkokoneeseen asennettujen kolmen lisäpolttoainesäiliön ohella se on hyväksytty nyt myös ETOPS-lennoille kaukana varakentistä. Nyt lentoyhtiöt voivat hyödyntää koneen potentiaalia täysimittaisesti.

Airbus A321LR -kone on nyt valmis kaukolennoille, kun ruumatiloihin asennetut ACT (Additional Centre Tank) -lisäpolttoainesäiliöt ja ETOPS-hyväksyntä on saatu EASA:lta ja FAA:lta.

Kyseessä on uusin versio Airbusin A321neo -koneesta, joka voi LR-versiona lentää 206 matkustajaa jopa 4000 merimailin eli noin 7400 kilometrin päähän. Käytännössä se tarkoittaisi suoraa lentoa kapearunkokoneella Helsinki-Vantaalta moniin kohteisiin esimerkiksi Kiinassa. Muita reittiesimerkkejä ovat New York - Pariisi, Singapore - Sydney ja Dubai - Peking.

D-AVXB_011016aKoneen saama ETOPS (Extended-range Twin engine aircraft Operations) -hyväksyntä voidaan nostaa jopa 180 minuuttiin saakka eli sillä voidaan operoida poikkeustilanteissa jopa kolmen tunnin matkan päässä yhdellä moottorilla. Näin konetta voidaan käyttää määräystenmukaisesti myös transatlanttisilla reiteillä. Normaalisti 2-moottorikoneella tulee operoi tunnin matkan päässä sopivasta laskeutumispaikasta.

A321LR-koneen tyyppihyväksyntä kattaa kolmen ACT-lisäpolttoainesäiliön asentamisen A321neo-koneeseen tarvittavine polttoainejärjestelmä- ja rungon vahvistamista vaativine muutoksineen. Aiemmin A321-koneisiin on voinut asentaa vain kaksi ACT-lisäpolttoainesäiliötä. Esimerkiksi Finnairin laivastossa on tälläisiä lisäpolttoainesäiliöllä varustettuja koneita.

Lisäksi tyyppihyväksyntä koskee Airbusin ACF (Airbus Cabin Flex) -optiota, joka mahdollistaa hätäpoistumisteiden ovien uudelleen sijoittelun. Maksimissaan yksiluokkaisen matkustamon myötä koneeseen voitaisiin ottaa huimat 244 matkustajaa. Edellisten lisäksi hyväksynnän sai myös suurempi jopa 97 tonnin maksimi lentoonlähtöpaino (MTOW).

Airbus ACF tulee standardiksi kaikissa uusissa A321neo-koneissa vuodesta 2020 lähtien. Kolme ACT-lisäpolttoainesäiliötä ja 97 tonnin MTOW jäävät erikseen valittaviksi optioiksi. Lisäpolttoainesäiliöoptio on valittava jo ennen koneen tuotantoa, jotta tarvittavat vahvistukset koneelle voidaan tehdä.

Lue myös: