P&W-moottoroitu A321neo sai viranomaishyväksynnät - jo kolmas neo-variantti valmiina asiakkaille

A321neo_take_offEuroopan lentoturvallisuusvirasto EASA ja Yhdysvaltain lentoturvallisuusvirasta FAA ovat myöntäneet tyyppihyväksynnän jo kolmannelle uudistetulle Airbusin kapearunkokonevariantille. Viranomaishyväksyntä myönnettiin Pratt & Whitney PurePower PW1100G-JM -moottorein varustetulle A321neo (new engine option) -koneelle 15. joulukuuta.

Nyt viranomaishyksynnän saanut A321neo on suurin A320neo -koneperheestä. Kaikkiaan A321neo-koneilla on lennetty yli 350 tunnin mittainen koelento-ohjelma yli 130 eri lennolla. Konevariantin koelento-ohjelmaan on kuulunut myös vierailu Helsinki-Vantaalle ja Turkuun.
 
D-AVXB_011016aKoelentojen aikana on varmistettu, että koneen runko ja järjestelmät vastaavat suunnittelurajat ja lentokelpoisuusvaatimukset.
 
Koelento-ohjelman aikana varmistui myös, että variantti vastaa suorituskykyvaatiomuksia polttoaineen kulutuksen ja kantaman osalta. Edellisten lisäksi uusi variantti on hiljaisempi ja se on osoittautunu operaattoreiden kannalta erinomaiseksi hiljaisten nopeuksien suorituskyvyssä.
 
"A321neo mahdollistaa lentoyhtiöille kasvattaa konekokoa ja samalla tarjota voittamatonta taloudellisuutta ja mukavuutta", julisti Airbusin toimitusjohtaja Fabrice Brégier.
 
Uudet A321neo-koneet edustavat jo nyt noin 40 prosenttia kaikista tilatuista neo-koneista. Toinen A321neo-variantti eli CFM International LEAP-1A -moottorein varustettu kone saa tyyppihyväksyntä lähikuukausien aikana.
 
Airbus on saanut A320neo -koneistaan jättimäiset yli 4800 tilausta yli 89 asiakkaalta. Tilausten myötä Airbusin markkinaosuus kapearunkoisten segmentillä on noin 60 prosenttia.

Lue myös: