Airbusin menestyksekäs A320neo-konepäivitys (new engine option) saavuttaa sille asetetut suorituskykytavoitteet ja nostaa vuonna 1987 ensilentonsa tehneen koneperheen entistä parempaan asemaan. Polttoainetehokkuus paranee 15 prosenttia, kun ensimmäinen kone luovutetaan asiakkaalle lokakuussa 2015. Konetyypin ensilentoa odotetaan tapahtuvaksi syyskuussa 2014. Oman lisänsä menestyskoneen myyntilukuihin tuo suuremman matkustajapaikkamäärän mahdollistava ACF-konsepti. ”Kahdeksan operaattoria on vaihtanut 737 laivastonsa A320neo-koneisiin mutta vain kaksi Airbus operaattoria on vaihtanut 737 MAXiin”, iloitsee Leahy Leahy puhuu vankasti oman koneensa puolesta mainiten A320neo:n olevan 1,6 tonnia kevyempi kuin kilpailijansa 737 MAX 8. Airbus on Leahyn mukaan onnistunut huomattavasti paremmin myös koneensa uudelleenmoottoroinnissa. Boeingin moottorin puhaltimen koko on kasvatettu 61 tuumasta MAX-koneiden 69 tuumaan ja paino on lisääntynyt 3,2 tonnia. Airbusin ratkaisu puolestaan nostaa puhaltimen koon 68 tuumasta huimaan 81 tuumaan (2,05 metriä) mutta paino on kasvanut vain 1,8 tonnia. Leahyn mukaan Airbus on myynyt huomattavasti Boeingia enemmän suuria kapearunkokoneita. Lukujen valossa A321 ja A321neo-koneita on myyty 97 asiakkaalle yhteensä 2063 koneyksilöä. Boeingin 737-900, 900ER ja MAX 9 -koneita on myyty vasta 991 koneen verran.
”Muutoksille ei ole tarvetta ja kaikki on aikataulussa”, kertoo puolestaan A320neo-tuoteperheen apulaisjohtaja Klaus Roewe. Neo-koneiden laatu ja järjestelmien valmius ovat korkealla tasolla ja varmistavat omalta osaltaan koneen käyttöönottoa ja tuotantonopeuden kasvattamista. Ensimmäiset neo-koneen komponentit ovat jopa 70 prosenttia parempia, kuin Airbusin laatuohjelma vaatisi.
Vuodesta 1987 A320-koneen koelento-ohjelmassa kerättiin dataa 12 000 parametrin verran per lentotunti ja tietoa kertyi 8,5 teratavun verran. Tiedon määrä on 50-kertaistunut vuosien varrella. Jättimäisen A380-koneen koelennoilta kerättiin 320 000 parametriä lentotunnilta. Sitä kertyi noin 57 teratavua. Uusimman A350 XWB-koneen koelento-ohjelmassa kerätään lentotunnilta jo 670 000 parametriä ja tietoa on kerätty pakkaustekniikan parantuessa 53 teratavua. Kaikkia konetyyppejä koelennetään edelleen.
Entistä enemmän matkustajapaikkoja Airbusin A320-koneissa käyttämät ovet mahdollistavat suuremman määrän matkustajaistuimia. Nykyiset ovet ovat huomattavasti suuremmat kuin vaatimuksena oleva tyyppi C:n ovi, jonka koko olisi oltava 38x30 tuumaa.
Pienimmän A319-koneen maksimi paikkaluku on 155. Isompi matkustajamäärä tarkoittaa oville asennettavia leveämpiä liukuja ja lauttoja. Uudet innovaatiot tuovat matkustamoon lisää mukavuutta. Takakeittiö on uudistettu Space-flex -konseptilla, WC-moduuli on uudistettu ja matkustajille on asennettu ohuet slimline-istuimet. Nämä yhdessä suuremman poistumistiekapasiteetin kanssa luovat A321neo ACF eli Airbus Cabin-Flex -koneen. Koneen versionvaihdon luvataan tapahtuvan alle viikossa.
”Nyt voimme lisätä matkustajapaikkoja ja pitää mukavuustason. Aika on oikea uudenlaiselle konseptille”, sanoo Roewe. ”Neo kuluttaa vähemmän polttoainetta per lento, mahdollistaa suuremman kapasiteetin eli tarjoaa luokkansa parasta tehokkuutta”, jatkaa Roewe. Standardi A321-kone tarjoaa 220 matkustajapaikkaa mutta uusi optimoitu A321neo ACF suurempine ovineen mahdollistaa 20 lisäistuinta nostaen paikkaluvun 240:een. Tämä lisäys puolestaan vastaa noin kuuden prosentin polttoainesäästöä per istuin. Suuremman 240 paikan kapasiteetin tarjoava A321neo ACF:n kakkosovet on poistettu. Siiven päällä olevan yhden hätäpoistumistien viereen voidaan optiona asentaa toinen siiven yläpuolinen hätäpoistumistie. Kolmosovet siirretään hieman taaemmas tai optiona ne voidaan deaktivoida kokonaan.
”Emme vaaranna matkustusmukavuutta”, keventää Roewe. Neo-koneet tarjoavat entistä parempaa suorituskykyä niin lentoonlähdöissä kuin laskeutumisissa. Aerodynamiikan, moottoreiden ja jarrujen sekä Fly-by-wire -järjestelmän ohjainlakien optimoinnilla saavutetaan A320neo-koneissa 35 matkustajan ja A321neo-koneissta 25 matkustajan lisäkapasiteetti. Aerodynaamisia muutoksia on tehty mm. laippoihin jotka ovat ääriasennossa 34 astetta verrattuna nykyisen ceo-koneen 27 asteen kulmaan.
Typenoksidien eli Nox -päästöjen osalta neo-koneet alittavat CAEP/6 määräykset 50 prosentilla. Lentomelu puolestaan on 15 EPNdb:tä alempi kuin nykyinen Chapter 4 määräys. Kaikki neo-koneiden versiot ovat myös Chapter 14:sta melumääräysten mukaisia. Klaus Roewe kertoi myös reseptin menestetyksekkään neo-koneen luomiseksi. Ainesosat ovat luotettava alusta, laaja asiakaskunta, Airbusin 18 tuuman mukavuus, fly-by-wire, keveys sekä uusi moottoriteknologia. Valmistusohjeina Roewe kertoi uuden moottoriteknologian integroimisen, aerodynamiikan ja lentolakien ja painon optimoinnin, viimeisimpien järjestelmien sisällyttämisen, kommonaliteetin säilyttämisen ja painolisäyksen minimoinnin. Viimeisenä kohtana oli neljän vuoden haudutus. ”Bon Appetit”, päättää Roewe lyhyen kokkikoulunsa.
Usean koneen koelento-ohjelma
Puolet koelentokoneista on varustettu CFM LEAP-1A -moottoreilla ja toiset puolet Pratt & Whitney PurePower PW1100G-JM -moottoreilla. A320neo-koneiden koelento-ohjelman aloittavat PW-moottoroidut yksilöt, joista ensimmäinen lentää isolla koelentovarustuksella syksyllä 2014 ja toinen kevyesti koelentovarustettu koneyksilö myöhemmin kuluvan vuoden aikana. ”Ero koelentovarustuksen määrässä koneiden välillä on kymmenkertainen”, kertoo Bour-Shaeffer. Myös CFM-moottoroidut koneet lentävät samaten suuremmalla ja pienemmällä koelentovarustuksella. Niiden osalta koelennot alkavat ensimmäisen koneen osalta keväällä 2015 ja toisen koneen osalta kesällä 2015. Koelento-ohjelma sisältää yhden PW- ja yhden CFM-koneyksilön osalta korkealla sijaitsevan lentopaikan koelentojen lisäksi kylmän ja kuuman ilmaston koelennot. Ohjelmassa on myös koneen lento-ominaisuuksien, suorituskyvyn ja moottorien toiminnan tarkastelua. Toiset kaksi koneyksilöä osallistuvat ulkoisen melun kokeisiin, ETOPS-hyväksynnän saamiseen sekä automaattiohjauksen ja järjestelmien koekäyttöön ja moottoreiden ominaisuuksien tarkasteluun.
Suurimman A321neo-koneparin kanssa koelennetään lento-ominaisuudet, suorityskyky ja automaatio-ohjauksen toiminta sekä erinäisiä erikoistestejä. A321neo:lla lennetään myös ulkoisen melun kokeita ja erittäin märän kiitotien kokeet. A319 ja A320-koneiden osalta märän kiitotien kokeet simuloidaan pienoismallein. Koelento-ohjelmaan on saatu suuri hyöty aiemmilta Sharklet-siivenkärkievien koelennoilta, jotka johtivat niiden tyyppihyväksyntään joulukuussa 2012. Koko Sharklet-koneperhe sai Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA:lta tyyppihyväksynnän syyskuussa 2013.
Ensimmäinen koneyksilö MSN6101 on valmis ja koelennot alkavat syyskuussa. Ennen taivaalle pääsyä edessä on virtuaalinen lentosarja, joka alkaa kesän aikana. ”Lets fly the neo before we have a neo to fly”, kiteyttää Roewe koelento-ohjelmaa. ”A320neo koelento-ohjelma on aikataulussa ja olemme valmiita ensilentoon, joka tapahtuu syyskuussa 2014”, päättää Bour-Shaeffer. Airbus toimitti entistä enemmän uusia liikennekoneita Ensimmäinen Airbus A320neo F-WNEO valmistui tuotannosta - ensilento syyskuussa Airbusin A320neo lentää ensilentonsa syyskuussa Ensimmäinen A320neo Toulousen kokoonpanolinjalle Ensimmäinen A320neo-rakenneosa valmis
|
|||