Helsinki-Vantaan lentoaseman normaalisti laaja palvelutarjonta on vaihtunut karuun näkyyn, kun terminaalien valottomissa liiketiloissa on kalterit edessä. Lähes kaikki liikkeet on suljettu koronaviruspandemian ja matkustusrajoitusten seurauksena. Pitkällä ja lähes tyhjällä käytävällä on R-kioskin mainos, joka kertoo paikan olevan auki. Poikkeusaikana monille tuttu kioskibrändi on noussut lentokentällä kyläkauppamaiseen statukseen ja sen tarjonta on laajentunut merkittävästi. Lentoaseman R-kioskeja tuloaulassa sekä lähtöporttialueella vetävä kauppiaspariskunta Heidi ja Tume vaikuttavat tuntevan kaikki asiakkaansa hyvin sekä myös sen, mitä kukakin on tulossa hakemaan. Tunnelma kolmella avoinna olevalla Ärrällä on lähes kyläkauppamainen, kun tarjolla on paikallispalvelua, joka täyttää laajasti eri asiakkaiden tarpeet. Tällä hetkellä Eurooppa-Aasia -liikenteen sujuvaksi solmukohdaksi profiloituneen Helsinki-Vantaan asiakaskunta on toki merkittävästi normaaliaikoja pienempi koronaviruspandemian ja sen tuomien matkustusrajoitusten seurauksena. Myös vaihtomatkustajamäärät ovat edelleen alhaisia, kun lentoja on tarjolla rajoitetusti. Pandemian vaikutukset eivät kuitenkaan näy kioskien iloisessa ja joustavassa palvelussa. Asiakaskuntakin varmasti arvostaa kauppiaita, jotka pitävät palveluaan auki myös aikana, jolloin todelliset mahdollisuudet tuloksen tekemiseen ovat lähes olemattomat. R-kioski lienee yksi Helsinki-Vantaan lentoaseman vanhimpia toimijoita ja se on vaikuttanut lentoasemalla vuosikymmenten varsilla lähes parissakymmenessä eri paikassa. Nyt kesäkuussa 2021 avoinna on kolme R-kioskia, joista yksi sijaitsee terminaalin T2 tuloaulassa ja kaksi non-Schengen-alueella eli ns. lähtevien kaukolentojen alueella porttien 43 ja 50 läheisyydessä. Neljästä lentoaseman nykyisestä R-kioskista suljettuna on siis vain yksi. Kauppias Heidi on pitkän linjan ärräläinen, joka aloitti työt R-kioskilla jo vuonna 1995. Helsinki-Vantaallakin hän on palvellut asiakkaita jo vuodesta 1999 lähtien jota seurannut kauppiaan ura alkoi lentoasemalla vuonna 2014. Kauppa kävi niin hyvin, että pian hänen piti houkutella myös miehensä Tume mukaan lentoaseman syövereihin. Moni asia on muuttunut Heidin pitkän uran aikana ja nykyisin työntekijöiltä vaaditaan todellista moniosaamista tarjonnan laajetessa uusille tuotealueille. Heidi toteaakin ärräläisten olevan haluttuja osaajia juuri laajan osaamistasonsa ansiosta. Lentoaseman R-kioskit ovat venyneet pandemian aikana moneen eri tilanteeseen ja valikoima poikkeaa perinteisestä kaupungin keskustan kioskista. R-kioskit ovat pääosin yrittäjävetoisia ja kauppiailla on iso rooli kehityshankkeissa. Suosikkituotteet ovat kuitenkin edelleen kahvit, joita myydään normaaliaikoina yksin tuloaulan R-kioskilta yli 700 kuppia päivässä. Toinen perinteinen menestystuote on pullovesi, jonka hinta vaikuttaa asettuneen lentoasemalla noin 2,5 euron luokkaan. “Hiljaisimpina aikoina työmiehet tulivat hakemaan kahvia, mutta eivät halunneet käyttää kahvipasseja eivätkä kahvi ja pulla -tarjouksia. He maksoivat kahvista täyden hinnan ja ostivat pullat erikseen ilmoittaen haluavansa tukea yrittäjää, joka pitää liikettään auki asiakkaiden ollessa vähissä”, kertoo Heidi kohtaamastaan yllättävästä tuen osoituksesta pandemian aikana. Asiakkaita halutaan palvella ja vähäistenkin saapuvien lentojen aikatauluja tarkkaillaan aktiivisesti. Työntekijöiden kerrotaan joustavan paljon ja saapuvan työpaikalleen avaamaan kioskia etuajassa jo aikaisin aamulla palvellakseen ensimmäisten lentojen matkustajia. Koronaviruspandemian aikana rajoitetut lentoyhteydet ovat luoneet myös uudenlaista kysyntää. Matkustajille, jotka joutuvat hotellimajoituksen sijaan yöpymään terminaalissa on tarjolla villasukkia, peittoja ja hygieniatuotteita. Niitä myydään todella paljon. Tarjolla on myös mm. yksittäispakattuja vaippoja ja tietysti käsidesiä, joka on kuulunut R-kioskin tuotevalikoimaan jo paljon ennen nykyistä pandemiaa. Erilaisia hygieniatuotteita kuuluu laajasti valikoimaan ihan normaalistikin. Koronaviruspandemian aikana lentoaseman R-kioskin valikoimaan on kuulunut jopa kokonaiset pizzat. Terminaalissa etäisyydet ovat pitkiä ja työntekijöillä on rajallisesti aikaa syömiseen. Omalta osaltaan R-kioski pyrki vastaamaan kysyntään ja tutuksi tulleet lentokenttätyöntekijät sekä rakennusmiehet tulivat kanta-asiakkaiksi. Pian tarvittiinkin jo vaihtelua ja valikoimassa oli tuotapikaa myös lihapullat ja perunamuusi. Helsinki-Vantaan kautta kulkee maailmalle kuitenkin edelleen vaihtomatkustajia. Yksi laajin ryhmä lienee pandemian aikana kiinalaiset, jotka kulkevat Shanghaista eri puolille Isoa-Britanniaa ja takaisin. Tämäkin asiakaskunta käyttää R-kioskin palveluja. Kiinalaisten erikoistoiveina on kaikkien ruokatuotteiden lämmittäminen ja jopa olutta on pyydetty lämmitettynä. Mikroaaltouunin kautta menevät myös paikanpäällä tehdyt täytetyt leivät. Aasialaista asiakaskuntaa varten kioskille on hankittu mm. syviä lautasia ja syömäpuikkoja. R-kioskilla juuri kauppiailla on suuri rooli tuotevalikoimassa ja toiminnan kehittämisestä. Lentopostin vierailun aikana R-kioskin kehitystiimi ja toimitusjohtaja ovat paikalla ja kuuntelevat lentoaseman kioskikauppiaan ideoita sekä mittailevat tiloja tulevia uudistuksia varten. Lentoaseman R-kioskit ovat siis laajentaneet valikoimaansa entistä enemmän myös lämpimän ruuan tarjontaan. Vaihtoehtoina on tällä hetkellä kahta erilaista pizzapalaa, hot dogit, taquitot eli pienet tacot, jättimäiset kebabrullat sekä BBQ chicken wingsit ja crispy chicken -annokset. Uutuutena tarjonnassa on myös ravintola Momo Tokon annoksia. Luonnollisesti R-kioskin valikoimaan kuuluu myös kasvisruokavaihtoehtoja. Vastaavia tuotteita on myyty aiemmin samantyyppisissä kioskiketjuissa eri puolilla maailmaa ja nyt tämä tarjonta on rantautunut myös Suomeen. Suuren suosion asiakaskunnassa on saavuttanut myös perinteinen kuppinuudelituote, joka jo kertaalleen poistui valikoimasta. Tuotteen paluu takaisin näkyvälle paikalle tapahtui hyvin nopeasti asiakaskunnan pyynnöstä. Non-Schengen -alueen länsisiivessä eli ns. westwingissä portilla 43 sijaitsevalta R-kioskilta saa yllättäen myös alkoholia. Kyseessä on Suomen ainoa R-kioski, jonka myyntitiskillä on olut- ja lonkerohanat. Niiden lisäksi valikoimassa on myös puna-, valko- ja kuohuviiniä sekä viskiä, konjakkia, Bailey's -kermalikööriä sekä Jägermaisteria. Suunnitelmissa on ollut tuoda tarjontaan myös paljon kysytty vodka. Hidasteena on kuitenkin ollut sopivan kokoisen eli 40 ml:n vetoisen tuotteen saatavuus. Anniskelualuetta on R-kioskin läheinen alue. "Osa on suunnannut ensin muualle, mutta on piakkoin palannut takaisin kioskille. Meillä on lentokentän edullisimmat hinnat", viittaa Heidi alkoholin anniskeluun. Kioskin hyllyillä on paljon erilaisia tuotteita laidasta laitaan ja lentoasemalla asiakkaita neuvotaankin erikoisimpien tuotteiden hankinnassa suuntaamaan juuri ärrälle. Yksi erikoisimmista westwingin R-kioskin tuotteista ovat eläinpäähineet. Ne ovat suosittuja ostoksia oluttuopin yhteydessä, kun sosiaaliseen mediaan tai kotiin halutaan lähettää kuva matkalta maailmalle tai kohti kotia. Helsinki-Vantaan lentoasemalla on tällä hetkellä neljä R-kioskia, joista kolme on ollut auki koko pandemian ajan. Kyseiset Heidin ja Tumen vetämät kioskit työllistävät 19 työntekijää kaikkien kioskien ollessa avoinna. Tulevaisuudessa heidän vetämiään kioskeja on lentoasemalla yksi vähemmän, mutta työpaikkojen määrän kerrotaan pysyvän jatkossakin samalla tasolla. Lentoaseman rakenteilla olevaan City Halliin eli uuteen sisääntuloon on luvassa myös kaksi uutta R-kioskia ja niitä tulee vetämään uusi kauppias. Vuodesta 1987 lähtien R-kioskit ovat toimineet kauppiasvetoisesti ja toimitusjohtaja Teemu Rissanen toteaakin juuri sen luovan menestyksen eväät toiminnalle. Nykyisin jo 110-vuotias R-Kioski on norjalaisen Reitangruppenin omistuksessa ja samaan konserniin kuuluvat myös Narvesen ja Pressbyrån kioskit sekä 7-eleven kioskeja. Konsernin kioskeja on seitsemässä eri maassa. Nämä kioskit ovat pysyneet auki pandemian aikana ja saaneet siitä kiitosta päälentoasemilta. Kioskit ovat taanneet matkustajille peruspalvelut poikkeusaikoina. Helsinki-Vantaan lentoasemalla matkustajaliikenne on pikkuhiljaa vilkastumassa ja viikolla 24 Rajavartiolaitos suoritti rajatarkastuksia jo yhteensä 20 195 matkustajalle. Määrä oli kasvanut edellisviikosta noin 2400 tarkastuksen verran. Päivittäinen keskiarvo on kuitenkin vain noin 2800 matkustajaa. Ulkorajaliikenteen osalta Schengen-alueen ulkopuolelta saapuvien matkustajien määrä oli yhteensä 6 323 henkilöä, kun edellisviikolla määrä oli 4505). Viime viikolla Helsinki-Vantaan lentoasemalla ulkorajaliikenteessä suoritettiin rajatarkastuksia yhteensä 10 891, kun tätä edeltävällä viikolla määrä oli 8915. Suomeen saapui Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta sisärajaliikenteessä muista Schengen-valtioista 9 304 henkilöä. Edellisviikkoon nähden kasvua oli noin 500 henkilöä.MH
|
|||