Ensimmäisen luokan makumatka taivaalla - Japan Airlinesin kumppanina Finnair Kitchen

1st_amoucheJapan Airlines (JAL) tarjoaa ainoana lentoyhtiönä ensimmäistä matkustusluokkaa Suomessa lennoillaan Helsinki-Vantaan ja Tokion Hanedan välillä. Ensimmäinen luokka on lentomatkustuksen luksusta, johon sisältyy omaa rauhaa, henkilökohtaisempaa palvelua sekä erityisen laaja juoma- ja ateriavalikoima. Lentoposti.fi tutustui JAL:n ensimmäisen luokan tarjoiluihin, jotka valmistaa japanilaisyhtiön pitkäaikainen yhteistyökumppani Finnair Kitchen.

Japan Airlines on lentänyt Tokiosta Helsinki-Vantaalle vuodesta 2013 lähtien. Kesäaikataulukaudella 2025 JAL esitteli reitillä Boeing 777-300ER -laajarunkokoneen 30. maaliskuuta 2025 lähtien. Samalla tarjontaan tuotiin merkittävä muutos ja reitillä esiteltiin myös ensimmäinen matkustusluokka. Sellaista ei tarjoa mikään muu lentoyhtiö Helsinki-Vantaalla.

J777_tailJapanilaisyhtiö tarjoaa asiakkailleen ns. perinteistä ensimmäistä luokkaa, tilavalla sängyksi taittuvalla istuimella, omalla rauhalla panostaen erityisesti laadukkaisiin ateria- ja juomakokonaisuuksiin. Monet paljon matkustavat kanta-asiakkaat korottavatkin matkustusluokkaa business-luokasta juuri korkealaatuisen ateriatarjonnan ansiosta.

Asiakkaat tiedostavat JAL:n panostaneen myös alkoholijuomien ja ateriakokonaisuuksien yhteensovittamiseen. Ensimmäisen luokan matkustajat eivät ajattele eroa syövätkö he ravintolassa vai lentokoneessa. He odottavat paljon ja pienetkin asiat merkitsevät. Ensimmäisessä luokassa ruokailuista nautitaankin normaalia pidemmän ajan.

1st_Finnair_KitchenEnsimmäisen luokan myynti ja uusi ateriatarjonta otettiin Japan Airlinesin Helsingin reitillä käyttöön 22. huhtikuuta 2025. Ateriakokonaisuuden valmisti reseptien pohjalta erittäin nopeassa ajassa laadusta tinkimättä Finnair Kitchen, joka sai kyseisen erikoistilauksen joulukuussa 2024 eli vain muutamaa kuukautta ennen tarvetta.

Lisäksi JAL:lla on ollut erittäin tarkat ja moninaiset vaatimukset ensimmäisen luokan ateriatarjoilun osalta ja niihin Finnair Kitchen on vastannut erinomaisesti täyttäen kaikki laatu- ja palvelustandardivaatimukset. Kyseessä on kaiken lisäksi ensimmäinen kerta, kun Finnair Kitchen on valmistanut ensimmäisen matkustusluokan ateriakokonaisuuden.

JAL_777_1st_windowseat_1JAL:n ensimmäisen luokan tarjonta vaihtuu lähtökentän mukaisesti. Tarjolla on siis eri vaihtoehdot riippuen siitä lähteekö matkustaja lennolle Helsingistä vai Tokiosta. Japanista lähdettäessä tarjolla on useiden kuuluisien kokkien kanssa yhteistyössä toteutettuja menuvaihtoehtoja.

Helsinki-Vantaalta lähtevien JAL:n ensimmäisen matkustusluokan osalta japanilaismenun takana on maineikas chef Daisuke Hayashi. Hän on saanut koulutuksen kuuluisassa kiotolaisravintola Kikunoissa, jossa hän aloitti oppipoikana 18-vuotiaana.

JAL_1st_menuVuonna 2008 Hayashi eteni ravintolapäällikön tehtäviin Hokkaidolla sijaitsevan Windsor-hotelliin kahteen japanilaisravintolaan. Hänen maineensa kasvoi niin suureksi, että hänelle annettiin kunnia valvoa japanilaista keittiötä Hokkaido-Toyako G8-kokouksessa vuonna 2008. Hayashi muutti Eurooppaan vuonna 2009 edistääkseen japanilaista ruokakulttuuria. Joulukuussa 2021 Hayashi avasi Lontooseen kiotolaistyylisen Roketsu-ravintolan.

Japan Airlinesille Hayashi luo reseptiikan. Japan Airlinesin merkittävää panostusta ensimmäisen luokan ateriakokonaisuuteen alleviivaa myös se, että chef Hayashi matkustaa myös paikanpäälle tarkastamaan valmiin ateriakokonaisuuden oikeanlaisen valmistuksen ja makumaailman.

Helsinki-Vantaalta lähtevien lentojen länsimaisen ateriakokonaisuuden on toteuttanut niin ikään Finnair Kitchen perustuen JAL Royal Cateringin chef Uchiyaman reseptiikkaan. Lennoilla on tarjolla myös vegaaninen menu, joka on hyvin samankaltainen ensimmäisen luokan ja business-luokan välillä.

1st_EUR11st_EUR2

 

 

 

 

 

1st_KojiMoriwaki_1Suomessa suuri rooli lankesi Finnair Kitchenin key account managerin tehtävissä toimivalle Koji Moriwakille. Hän on ollut catering-yhtiön palveluksessa siitä lähtien, kun JAL aloitti lennot Helsinki-Vantaalle vuonna 2013.

Alunperin Moriwaki palkattiin kokin tehtäviin. Hänellä on siis erittäin laaja kokemus japanilaisesta ruuasta, kulttuurista sekä lentokoneeseen valmistettavan aterian erikoisvaatimuksista. Japan Airlines kiittelikin tilaisuudessa Finnair Kitcheniä ainutlaatuisen ja korkealuokkaisen japanilaisen ateriakokonaisuuden järjestämisestä asiakkailleen.

1st_FukudaLentoposti.fi osallistui Japan Airlinesin ensimmäisen luokan ateriatarjoilun maistelutilaisuuteen Finnair Kitchenin tiloissa toukokuussa 2025 Japan Airlinesin Pohjois- ja Keski-Euroopan aluejohtaja Yutaka Fukudan sekä sekä Japan Airlinesin Yumi Kayanon kanssa, joka vastaa JAL:n catering-toiminnoista Helsinki-Vantaalla.

Aluejohtaja Fukuda nosti tilaisuuden aluksi esiin Finnair Kitchenin suuren roolin onnistumisessa ja vielä erittäin tiukalla aikataululla sekä ilman ongelmia.

1st_KayanoMaistelun aikana esillä oli koko laaja ensimmäisen luokan tarjoilu sekä muiden luokkien aterioiden esittely. Saimme maistaa koko japanilaismenun, jota JAL tarjoilee ensimmäisessä matkustusluokassa Helsinki-Tokio -välillä. Japanilaismenussa on paljon pieniä annoksia verrattuna lennoilla tarjottavaan länsimaiseen vaihtoehtoon. Lisäksi annoksissa korostuvat myös useat eri värit, jotka tekevät niistä entistä houkuttelevampia.

 
Kippoa, kuppia, väriä, makua ja runsautta

Nautimme JAL:n ensimmäisen luokan kahdeksan ruokalajin washoku-ateriakokonaisuuden eli japanilaisen menun. Ateriakokonaisuus nautittiin samassa järjestyksessä kuin se tarjotaan lentokoneessa, mutta huomattavasti lyhyemmässä aikaikkunassa. JAL tarjoaa ensimmäisen aterian lennolla pian nousun jälkeen. Seuraavat ateriat tarjoillaan ns. “any time you wish” eli asiakkaan omavalintaisella aikataululla.

1st_amouche_closeupKutsuvierastilaisuudessa ruokajuomana oli vesi. Lennolla JAL:n ensimmäisen matkustusluokan valikoimassa on runsaasti virvoitusjuomia sekä erityisesti valikoituja alkoholituotteita. Osa tuotteista on niin ekslusiivisia, ettei niitä saa mistään muulta kuin JAL:n ensimmäisestä luokasta. Yksi tällaisista erikoistuotteista on Salon-shampanja vuodelta 2013. Toinen ensimmäisen luokan erikoisuuksista on Hakurakusei-sake, joka on luotu JAL:n tarpeisiin.

Avausannos oli amouche bouche eli keittiömestarin erikoinen. Annos sisälsi poropiirakan, murskattua hernettä ja kampasimpukkamousselinen taimenenmädillä. Annos yhdisti hienosti paikallisia suomalaismakuja sekä merellisiä makuja. Shampanjan kanssa tarjoiltava kettiömestarin tervehdyksen sisältö vaihtuu vuodenaikojen mukaan ja seuraavan kerran siten syyskuun 2025 lopulla.

1st_viisiannostaKeittiömestarin tervehdyksen jälkeen kutsuvieraiden eteen tuotiin kozara-kokonaisuus, jossa tarjottimella oli viisi pientä annosta. Upeasti asetellut alkupalaksi luokitellut kobachiin eli pieniin kuppeihin asetellut annokset voivat vaikuttaa erikoisilta, mutta maku ja ruuan rakenne on erinomainen. Yhden kulhon ruoka-annos tarjoillaan kaviaarin kanssa.

Kokonaisuus sisälsi myös erityisiä Japanista tuotuja raaka-aineita. Kaikki on valmistettu Finnair Kitchenissä kovalla työllä käsin pilkkoen ja jopa yhdessä pienessä kupissa mukana on paljon intohimoa ja ammattiylpeyttä. Pienet kupit voi syödä haluamassaan järjestyksessä ja menun luonut Chef Hayashi olikin todennut, että aloita siitä mitä mielesi halajaa.

Seuraavaksi tarjottimelle tuotiin Owan-keitto eli japanilainen dashi-liemen sisältävä kirkas keitto, jossa oli mukana simpukkarapukakku ja kesäkurpitsaa. Finnair Kitchenin Moriwaki kertoo keiton tuoksun ja maun tuovan mieleen kodin.

1st_kuppi11st_kuppi2

 

 

 

 

 

 

Keiton jälkeen tarjottimelle nostetaan azukebachi, jossa on munankeltuaisen päällä ohueksi leikattua höyrytettyä vihreää ja valkoista parsaa maustettuna suolalla ja oliiviöljyllä. Päällä on lisäksi pinjansiemeniä ja roseepippuria. Annoksen luonut chef Hayashi kutsuu siinä olevaa parsaa pastaksi.

Mukana tarjottimella on myös sashimi-tyyppinen mukozuke-annos, jossa on basilikan lehtiin kääritty pala pitkään rasvassa miedolla lämmöllä haudutettua suomalaista naudanfileetä sekä kylmäsavustettua lohta, vihanneksia ja muista lähtöpaikoista poiketen Helsingissä annokseen on lisätty mustikoita. Annoksen pohjalla on kesästä muistuttava hernepyree. Makuja on runsaasti ja ne täydentävät toisiaan.

1st_Mukozuke_Azukebachi1st_neljaannosta

 

 

 

 

  

Pian eteen tule neljä seuraa annosta: shiizakana, hanmono, tomewan ja kanmi. Herkullisen oloista Wagyu-pihviä, retikkaa ja kumvakttia ja viereisessä kulhossa on riisipedin päällä haudutettua siitakesientä, rapua, ankeariasta ja suikaloitua munakasta, hernettä, porkkanaa sekä lotusjuurta. 

1st_jalkiruokaKirkkaassa dashi-liemieittoannoksessa on mukana seesamitofua sekä appelsiinin kuorta. Lisukkeeksi on tarjolla pikkelöityä retiisiä, kurkkua ja merilevää. Niistä viimeisin on merilevää, josta on tehty annoksissa käytettävä dashi-liemi. chef Hayashi ajattelee myös raaka-aineiden laajempaa hyödyntämistä.

Jälkiruoka-annos korostaa jälleen suomalaisuutta, sillä tarjolla on erittäin maittava tyrnipannacotta, paahdetulla valkosuklaalla ja vadelmalla, mustikalla ja karhunvatukalla maustettuna.

1st_FinlandonEnsimmäisen luokan ruokatarjoilu ei kuitenkaan ollut vielä tässä, sillä tarjolla on paljon muutakin A la Carte -menusta, josta asiakas voi tilata ruokia oman aikataulunsa mukaan. Yksi Helsingin erikoisuuksista on chef Hayashin annos nimeltä finlan-don. Siinä on suomalaista inkiväärillä maustettua possua sitruunariisillä. Japanilaisena vaihtoehtona on grillattua lohta, artisokalla ja salottisipulilla. Valikoimassa on myös mm. tonkatsumaustettuja misoramennoodeleita.

1st_Jymy_FazerLisäksi tarjolla on erilaisia voileipiä. Japanilaisen aamiaisen sijaan ensimmäisen luokan asiakas voi valita länsimaisen annoksen, joka sisältää Suomesta lähtiessa karjalanpiirakan, grillattua sientä ja savustettua lohta. Aamiaisvalikoimassa on myös Valion jugurttia. Suomesta jälkiruokavalikoimassa on myös Fazerin sinistä, Jymy-jäätelöä sekä erilaisia juustoja ja hedelmiä.

1st_aamiainenTarjoiluun on panostettu myös muissa matkustusluokissa mukaanlukien premium economy- ja economy-luokat. Ensin tarjoillaan kolmen pienen annoksen alkupala sisältäen salaatin ja pääruuan. Molemmissa luokissa tarjoillaan kahden aterian välissä suomalaista makumaailmaa tarjoileva mustikkamuffinssi. Jälkiruuaksi myös economy-luokan osalta on tarjolla suomalaista Jymy-jäätelöä.

Toukokuisen maistelutilaisuuden jälkeen JAL:n ensimmäisen luokan ateriatarjonta on siirtynyt jo seuraavan vuodenajan vaihtoehtoon. Peruskonsepti on kausittain sama, mutta ruokatarjonta vaihtuu kolmen kuukauden välein.


1st_hedelmat1st_juustot
 






Ensiluokkaiset raaka-aineet tarkoittavat lisätyötä ja erilaisia haasteita

1st_haarukkaYksi erityinen ainesosa annosten makujen takana on japanilaisessa keittiössä käytetty liemipohja eli dashi-liemi. Se valmistetaan usein kombu-merilevästä ja katsuobushi-lastuista ja on umami-maun lähde.

Dashi toimii monien eri annosten pohjana. Sitä on käytetty chef Hayashin tarkkojen ohjeiden perusteella myös Finnair Kitchenin valmistusprosessissa. Tärkeää on jopa tietty asteen tarkka lämpötila sekä minuutilleen tarkka keittoaika. Lisäksi veden laatu on tärkeässä osassa, sillä se vaikuttaa makuun ja valmistusaikaan. Dashi-liemiä on erilaisia ja ne ovat tärkeä osa ns. fine diningia.

1st_noodelit_finlandon_salaatti_soosiEnsimmäisessä luokassa on käytössä rikyu-syömäpuikot, jotka ovat muotoilultaan kauniit ja painoltaan erityisen kevyet eli juuri lentokonekäyttöön sopivat. Kyseiset syömäpuikot symboloivat perinteistä japanilaista vieraanvaraisuutta. Puikot saattavat vaatia muotoilultaan hieman enemmän kokemusta niiden käytöstä. JAL:n lennolla myös ensimmäisessä luokassa on tarjolla tarvittaessa länsimaisetkin ruokailuvälineet.

JAL:n ateriavalikoimassa on vegaanisen menun salaattiannoksessa käytetty myös Suomessa valmistettua soijavapaata umami-kastiketta. Käytetyn umami-kastikkeen valmistaja on BioMush eli entinen Nordic Umami Company. Tämä on yksi osoitus siitä miten Japan Airlines tekee aktiivisesti yhteistyötä myös paikallisten yritysten kanssa ja sisällyttää tarjontaansalaadukkaita paikallisia raaka-aineita ja ruokia.

JAL_valikoimaaReseptiikan saaminen ei ole aivan suora ratkaisu hyvään lopputulokseen. Lentokoneruuan valmistuksessa on paljon erilaisia vaatimuksia verrattuna normaaliin ravintolaan. Yksi monista haasteista on annoksien säilyminen viileässä ja uudelleenlämmitys lentokoneessa.

Lentokoneruokaa ei lisäksi voi valmistaa ja tarjoilla saman tien vaan on mietittävä miten se toimii pidempään kestävän tarjoilun ajan. On myös huomioitava, että tiettyjen raaka-aineiden on lämmettävä tietyn lämpötilan yli, jonka jälkeen lämmön on laskettava alle 12 asteen alle neljässä tunnissa. Lisäksi hygieniamääräykset ovat erittäin tiukat.

1st_KojiMoriwaki_2Chef Hayashilta saatujen reseptien jälkeen alkavatkin keskustelut siitä miten ruoka on valmistettava ja mikä on mahdollista moninaisten rajoitteiden puitteissa. Usein raaka-aineen sisälämpötila joudutaan nostamaan hieman suuremmaksi kuin chef Hayashi on ajatellut.

Ensimmäisen luokan annoksen valmistaminen on merkittävästi haastellisempaa kuin business-luokan annosten. Raaka-aineita on paljon enemmän ja mukaan tulee mm. logistiikan huomioiminen, sillä osa raaka-aineista on harvinaisempaa kuten wagyu-liha, joka tuodaan Japanista. Tilauksesta sen saaminen paikan päälle kestää noin kolme viikkoa.

Suunnittelun on siis oltava merkittävästi tarkempaa. Myös käsityötä on paljon enemmän. Kokonaisuudessa on tilausaikojen lisäksi huomioitava lentokoneen kääntöajat, ruuanvalmistukseen tarvittava aika, pakkaaminen sekä koneeseen lastaaminen. Myös astioiden kuljettaminen ja niiden säilyttäminen Helsinki-Vantaalla on huomioitu. Maistelun yhteydessä käytetyt astiat ovat samoja, joita JAL käyttää lennoilla.

JAL_takeoff_3Japan Airlines lentää Tokion Hanedasta Helsinki-Vantaalle 244-paikkaisella Boeing 777-300ER -koneella, jossa on tarjolla neljä matkustusluokkaa aina 30. syyskuuta 2025 asti. Lokakuussa 2025 JAL:n Tokio-Helsinki -reitille palaa jälleen Boeing 787 Dreamliner. Toistaiseksi ei ole varmuutta koska ensimmäinen luokka on Helsinki-Vantaan tarjonnassa seuraavan kerran, mutta on mahdollista, että JAL:n Boeing 777 palaa reitille jälleen kesäkaudella 2026.

Lue myös: 

Lentoposti.fi tutustui aiemmin myös JAL:n Boeing 777 -koneen neljään matkustusluokkaan. Voit lukea artikkelimme täältä: JAL:n 777 sai vesisuihkutervehdyksen Helsinki-Vantaalla - tutustuimme ensimmäiseen luokkaan