Vartiolentolaivueen kaksi uutta Airbus Helicopters H215 Super Puma -helikopteria OH-HVP ja OH-HVQ saapuivat Suomeen kuluvan vuoden helmi- ja toukokuussa. Aiemmin tyyppimerkintä oli Eurocopter AS332L1e. Lentoposti.fi tutustui uusiin koptereihin tuolloin tuoreeltaan (lue uutisemme aiheesta tämän jutun lopusta).
”H215 on viimeisen päälle tehty SAR-kopteri (Search and Rescue), joka hyödyntää uusinta tekniikkaa. Emme ole havainneet mitään puutteita”, jatkoi Pesari.
H215-helikoptereissa on täysin uuden sukupolven avioniikka- ja suunnistuslaitteet, autopilotti, lentomittaristot sekä radiolaitteisto. Koptereissa on myös jäänpoistojärjestelmä, joka mahdollistaa toiminnan kaikissa sääoloissa mukaanlukien jäätävät olosuhteet. Helsinki-Malmin tukikohdan suorituskyky lentotehtävissä paranee oleellisesti, kun yhden helikopterin pelastuskyky nousee viidestä henkilöstä 10-15 henkilöön. Uudet H215:t korvaavat Malmilta kolme Agusta Bell AB412 -kopteria, jotka menevät myyntiin. Kaksi uusinta AB412-kopteria jää käyttöön Rovaniemen tukikohtaan. Ensimmäisen kopterin osalta työ on jo hyvässä vauhdissa ja viimeisimmän odotetaan valmistuvan päivityksestä kevään 2019 aikana, jolloin Vartiolentolaivueen käytössä on siis kaikkiaan viisi suorituskykyistä H215-meripelastushelikopteria (Lue uutisemme aiheesta: Rajan toinenkin uusi H215-helikopteri saapui Malmille - Turun Super Pumien täyspäivitys etenee Ranskassa).
Todelliset meripelastustehtävät tulevat usein vastaan huomattavasti heikommissa sääolosuhteissa ja pimeällä. Uudet Super Pumat operoivat hankalissakin olosuhteissa ilman ongelmia. Esittelylennon perämiehenä toimi luutnantti Juho Tähtinen, mekaanikkona Mikko Ketonen ja pintapelastajana Kai Jahnsson. Kopterin normaalimiehitykseen kuuluu kaksi pintapelastajaa. Lennolla oli mukana myös Vartiolentolaivueen komentaja Antti Pesari. H215-kopteriin poikittain asennetut sotilastyyppiset kevytrakenteiset kangasistuimet tarjosivat esittelylennolla varsin hyvät oltavat ja melutaso oli maltillinen, vaikka kuulosuojaimia tarvittiinkin.
Laskeutuminen Turvan helikopterikannelle oli olosuhteiden takia poikkeuksellisen pehmeä. Usein olosuhteet merellä ovat useimmiten vaativia laivan keinumisen ja tuuliolosuhteiden takia, jolloin lasku tehdäänkin hieman eri tavoin. Yhdessä ulkovartiolaiva Turvan kanssa helikopterit tuovat Suomenlahdelle merkittävästi parantunutta meripelastuskyvyä. Alus on merellä vuodessa noin 300 vuorokautta eli se on hyvin todennäköisesti nopeasti saatavissa mahdollisiin meripelastustehtäviin.
Turva osallistuu rajavalvontaan, meripelastukseen, ympäristönsuojeluun, luonnonvarojen valvontaan, öljyntorjuntaan avomerellä sekä viranomaisyhteistyöhön. Alus osallistuu myös aluevalvontaan täydentämällä merialueen tilannekuvaa. Se kykenee myös vedenalaistoimintaan viistokaikuluotaimella. Laivalla on siis merkittävä toimintavalmius myös sisäisen turvallisuuden uhkatilanteissa ja maanpuolustuksessa. Nopeus on tärkeä tekijä meripelastuksessa myös mahdollisen hypotermian takia. H215-kopterit voivat kuljettaa kerralla jopa 15 ihmistä. Meripelastushelikoptereiden toiminta-aika merialueella paranee myös merkittävästi, sillä Turvan säiliöissä on tarjolla JET A1 -kerosiinia helikopteritoiminnan tarpeisiin useita kuutioita. H215-helikopterit voidaan painetankkausjärjestelmän avulla tankata helikopterikannella vain noin 5-7 minuutissa.
Suuroperaation tarpeisiin Turvalla on myös Airbus Defence & Space (entinen Cassidian) TRS-3D -tutka, jonka avulla pystytään luomaan erittäin tarkkaa ilma- ja meritilannekuvaa.
Helikoptereille voidaan antaa esimerkiksi koordinaattipisteet, joissa ne odottavat vuoroaan ennen siirtymistä mahdollisiin vinssaustoimiin onnettomuusaluksen ylle.
Komentosillan rakenteisssa on myös lähestymisvalojärjestelmä, jonka avustamana kopterit voivat laskeutua turvallisesti heikommissakin näkyvyysolosuhteissa. Vierailupäiväin aikana vallitsevan upean kesäsään aikana alus pysyi kokoajan puolen metrin tarkkuudella halutusta sijainnissa. Turvassa on kaksi 360 astetta kääntyvää Azipod-ruoripotkuria sekä yksi kiinteäakselinen potkuri.
Käytettävissä on myös suuri sammutusteho laivapaloja varten sekä kyky suuren henkilömäärän pelastamiseksi merestä. Vartiolaiva Turvan pääasiallinen toiminta-alue on Suomen aluemeri ja Pohjoinen-Itämeri. Aluksessa on vähäpäästöiset monipolttoainemoottorit, jotka voivat käyttää nesteytettyä maakaasua (LNG) tai dieseliä. LNG:tä on Rajavartiolaitoksen kokemusten mukaan saatavissa lähes kaikista satamista tankkiautosta.
Rajan uuden H215-meripelastushelikopterin koulutuslennot etenevät aikataulussa Rajan uusi AS332L1e Super Puma Malmille sunnuntaina illan jo hämärtyessä Perjantaina nimen saanut Rajan ulkovartiolaiva Turva on kopteritukialus
|
|||