Airbus: matkustajat valmiita käyttämään aikaa ja rahaa matkustusmukavuuteen

Airbus_matkustajakysely_2013_1Airbusin neljällä lentokentällä tekemä kysely osoittaa, että uuden sukupolven matkustajat tutkivat entistä useammin lentokoneiden mukavuutta ennen pitkien lentojen varaamista. He ovat myös valmiita maksamaan mukavuudesta turistiluokassa.

Noin 54 prosenttia kyselyyn vastaajista uskoo, että istuinten mukavuuden lisääminen on olennaista. Vastaajista 41 prosenttia on valmis maksamaan siitä lisää turistiluokassa, ja viisi prosenttia harkitsee turistiluokasta siirtymistä parempaan luokkaan. 34 prosenttia hyödyntää erikoistuneita verkkosivuja, joilta saa tietoa koneen istuimista ennen lennon varaamista.

Matkustajien mukaan eniten epämukavuutta aiheuttavat nukkumismukavuuden puute sekä selkä- ja jalkasäryt. Istuimen kapeus vaikuttaa myös lennonjälkeiseen olotilaan aiheuttamansa väsymyksen ja kipeiden lihaksien takia.

Lennonjälkeinen hyvinvointi on erityisen tärkeää liikematkustajille. Kansainvälisen ilmakuljetusliiton (IATA) vuonna 2012 tekemän kyselyn mukaan jopa 70 prosenttia turistiluokassa matkustavista lentää työnsä takia.

”Lentoyhtiöt veloittavat jo nyt korotetun hinnan tavallista mukavammista istumispaikoista esimerkiksi käytäväpaikoilla, eturivissä tai hätäuloskäynnin luona. Matkustusmukavuuden tekijöistä tärkein on kuitenkin istuimen leveys. Matkustajat ovat valmiita käyttämään aikaa ja rahaa välttääkseen 17-tuumaisia istuimia pitkillä lennoilla”, Airbusin matkustajamukavuudesta vastaava johtaja Kevin Keniston sanoo.

Kyselyyn osallistui 1 500 vastaajaa neljällä kansainvälisen lentokentän kauttakulkualueella Singaporessa, Pariisin Charles de Gaullella, Frankfurtissa ja Amsterdamissa. Vastaajista olil aasialaisia 24 prosenttia, pohjois-amerikkalaisia 26 prosenttia, eurooppalaisia 26 prosenttia ja muita 24 prosenttia.

Lue myös: