Aiesopimuksen allekirjoittivat Berliinissä Airbusin toimitusjohtaja Fabrice Bregier ja Tianjinin vapaakauppa-alueen johtaja Feng Zhijiang sekä AVIC:n johtaja Lin Zuoming. Tianjinin tehtailla tullaan jatkossa nähtävästi tekemään A330-koneiden matkustamoiden asennukset, lentokoneiden maalaukset, moottoreiden koekäytöt ja koneiden toimitukset. Varsinainen koneiden kokoonpano tehtäisiin edelleen Toulousessa, josta ne lennettäisiin viimeisteltäviksi Tianjiniin. Aiesopimus on jatkoa Airbus ja Kiinan maaliskuussa 2013 sopimalle laajalle Kiinassa tapahtuvasta yhteistyöstä, joka sisältää matkustajakone- ja helikopteritilauksia, kokoonpanolinjastoja, lennonjohtojärjestelmiä sekä tulevaisuuden vaihtoehtoisia polttoaineita. Nykyisin kiinalaisoperaattoreiden Airbus-laivasto koostuu jo yli tuhannesta koneesta. Niistä noin 140 on A330-koneita ja yli 920 on A320-koneita. Seuraavien 20 vuoden aikana vuoteen 2033 mennessä Airbus ennustaa Kiinan lentokonetarpeen olevan yli 100-paikkaisten osalta yli 5300 koneen verran. Tianjinin FALC-kokoonpanolinjan (Final Assembly Line in China) rakentaminen aloitettiin toukokuussa 2007 ja ensimmäisen lentokoneen valmistus käynnistyi elokuussa 2008. Tianjinista valmistunut kone toimitettiin asiakkaalle ensimmäisen kerran kesäkuussa 2009. Kiinan A320- kokoonpanolinjastolta oli valmistunut jo yli 190 konetta. Lue myös:
|
|||




