Aluelennonjohdon siirto Vantaalle etenee - uudet tilat rakentuvat aikataulussa

HEL_APP_vaisto_3Tampereen aluelennonjohdon siirto Helsinki-Vantaalle etenee. Ensimmäinen vaihe aluelennonjohdon siirrosta valmistui huhtikuun lopussa ja uusi yhdistetty alue- ja lähestymislennonjohtokeskus nousee lentoaseman TOKE-rakennukseen.

 Finavian mukaan valmius siirtää aluelennonjohto Helsinki-Vantaalle saavutetaan 1. tammikuuta 2015 ja toiminta käynnistetään 1. kesäkuuta 2015 mennessä. Tarkkaa päivämäärää ei ole kuitenkaan vielä lyöty lukkoon. Uudet lennonjohtotilat valmistuvat keväällä 2013 Lentoposti.fi:ssä esiteltyihin lähestymislennonjohdon tiloihin.

Rakentuvan uuden lennonjohtokeskuksen kanssa samassa kerroksessa toimii jo lennonneuvonnan yhdistetty palvelukeskus.

Aluelennonjohdon toiminta alkaa uudessa paikassa heti kaikilla lennonjohtosektoreilla. Lopullinen päätös nykyisen Tampereen aluelennonjohdon mahdollisesta lopettamisesta tehdään vuonna 2018.

”EFESissä on toimintaa vielä vuonna 2018 mutta mittakaavaa ei tiedetä”, kertoo Finavian lennonvarmistusliiketoiminnasta vastaava johtaja Raine Luojus.

HEL_APP_ACC_1Henkilöstön siirrossa Tampereen yksiköstä Helsinki-Vantaalle käytössä on pehmeitä keinoja, kuten vaiheittainen siirtyminen ja muutostukikokonaisuus. Finavia mm. suunnittelee työvuorot siten ettei kenenkään tarvitse muuttaa kotoaan vaan töissäkäynti Tampereen seudulta onnistuu ongelmitta eri vuoroihin.

Osa nykyisistä aluelennonjohtajista on jo aiemmin hakenut töihin Helsinki-Vantaalle, joten ensimmäiseen muuttoaaltoon on löytynyt vapaaehtoisia. Vuosina 2018-2019 eläköityvillä lennonjohtajille on puolestaan mahdollisuus pysyä Tampereen aluelennonjohdossa loppuun saakka.

HEL_APP_ACC_2Aluelennonjohdon perustaminen Vantaalle ei muuta lennonjohtopalveluiden saatavuutta. Tehdyissä turvallisuustarkasteluissakaan ei ole ilmennyt tekijöitä, jotka vaarantaisivat lentoturvallisuutta. Lennonjohtopalveluiden muuttoa Tampereelta Helsinki-Vantaalle valvoo Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi.

Aikanaan aluelennonjohtopalvelua on vuodesta 1952 lähtien annettu juuri Helsinki-Vantaalta ja muutto Tampereen Aitovuoreen tapahtui vuonna 1967. 

Finavian arvion mukaan lennonjohtojen yhdistämisellä ja muutolla takaisin Seutulaan saadaan vuosittain 1,5-2 miljoonan euron säästöt. Täysipainoinen säästö odotetaan saavutettavan vuoden 2018 jälkeen.

”Aitovuoren aluelennojohtorakennuksen jatko on vielä auki. Olemme kuitenkin pyytäneet rakennuksesta arviot kiinteistövälittäjiltä. Tarvittavat remontit tehdään ennen mahdollista myyntiä”, kertoo Luojus.

  

Lennonjohdon väistötilat toiminnassa

HEL_APP_vaisto_1Uudistusten myötä Vantaan lennonjohdon toimintamalli takaa entistä vähemmän viiveitä mahdollisissa palvelukatkoksissa. Lennonjohdon väistötiloihin siirtyminen tapahtuu nopeasti ja ne sijaitsevat erillisessä paikassa varsinaisiin lennonjohtotiloihin nähden.

Mahdolliset tulipalon savukaasut tai sammutusvedet eivät siis estäisi poikkeustilanteen aikaista lennonjohtopalvelua. Väistötilojen lennonvarmistusjärjestelmä on yhtenevä varsinaisten työpisteiden laitteistojen kanssa.

Uuden lennonjohtotilan rakentamisen ajan Helsinki-Vantaan lähestymislennonjohto toimii juuri lentoaseman alaisessa luolassa sijaitsevassa väistötilassa. Luolassa toimitaan samassa tilassa, jossa lähestymislennonjohto on aikanaan palvellut vuosien ajan.

HEL_APP_vaisto_2Väistötilaa tullaan käyttämään jatkossakin, jotta toiminta olisi sujuvaa ongelmien ilmaantuessa. Lähestymislennonjohtopalvelua voidaan antaa myös poikkeustilanteissa myös lähilennonjohtotornissa.

Vastaavat väistötilat on käytössä myös lähilennonjohdolla, joka siirtyisi ongelmatilanteessa TOTO-rakennukseen. Toinen mahdollisuus on palvelun tarjoaminen luolasta koska näköyhteys ei ole välttämätön lähestysmis- ja maatutkan takia.

HEL_ACC_vaisto_1Aluelennonjohdon väistötilat ovat jo valmistuneet Helsinki-Vantaan luolatiloihin. Nykyisellään aluelennonjohtotoiminnan käynnistäminen Helsinki-Vantaalla kestää poikkeustilanteessa noin kuusi tuntia. Vuodesta 2015 eteenpäin mahdollinen poikkeustilanteen aikainen toiminta käynnistyykin erittäin pienellä viiveellä. 

Lue myös:
Artikkeli: Aluelennonjohto palaamassa takaisin Seutulaan?