Koelennolla E-7A Wedgetail -tutkavalvontakoneesta käsin toiminut yksi operaattori lensi kahta MQ-28 Ghost Batia suorittaen tehtävän kahta ilmamaalia vastaan. Miehittämättömät ilma-alukset lentävät kohteeseen edellä suojaten miehitettyjä ilma-aluksia.
Koelentosarja on osa RAAF:n suurempaa Capability Demonstration 2025 (CD25) -kampanjaa. Sen avulla osoitetaan MQ-25:n operatiivinen tehokkuus ja yhteistoimintakyky miehitettyjen RAAF:n ilma-alusten kanssa. Boeing kertoi keväällä 2025 suorittaneensa jo 100 koelentoa Ghost Batilla ja valmistautuvansa ilmasta-ilmaan -ohjuksen laukaisuun vuoden 2025 lopulla tai alkuvuodesta 2026. Käytettävä ohjelmisto on kehitetty yhteistyössä Boeing Defence Australian, Defence Science and Technology Groupin sekä Yhdysvaltain ilmavoimien tutkimuskeskuksen kanssa. Boeingin Australiassa kehittämä LoyalWingman-hankkeen miehittämätön ilma-alus lensi ensimmäisen kerran maaliskuussa 2021. Uuden MQ-28A Ghost Bat -nimen se sai maaliskuussa 2022. Kyseessä on ensimmäinen Australiassa kehitetty sotilasilma-alus yli 50 vuoteen.
Ghost Batin sensorijärjestelmä sijaitsee koneen 2,6 metrin pituisessa modulaarisessa nokkaosassa, joka on nopeasti vaihdettavissa. Sensoreille on tarjolla noin 147 litran vetoinen tila. Ratkaisu mahdollistaa nopeat kääntöajat maassa sekä erilaisten järjestelmien käytön tehtävillä aina tarpeen mukaan.
Vuoden 2024 lopulla oli valmistettu kaikkiaan kahdeksan MQ-28A Ghost Bat Block 1 -alusta. Australia on rahoittanut kolme Block 2 -versiota, joiden kaikkien on määrä valmistua vuoden 2025 aikana. Lue myös:
|
|||