Boeingin Loyal Wingmanien koelennot etenevät entistä laajemmille suoritusarvoalueille

LoyalWingman_gearup_1Boeing Australia on edennyt Boeing Airpower Teaming Systemsin kahden miehittämättömän ns. Loyal Wingmanin koelennoilla. Molemmat ovat suorittaneet erikseen onnistuneita koelentoja Australiassa Woomeran koelentoalueella. Hanke etenee vahvasti kohti modulaarisen hyötykuormanratkaisun tarjoamien suorituskykyjen koelentoja.

Ensimmäinen Australian kuninkaallisille ilmavoimille RAAF:lle kehitettävä Loyal Wingman on edennyt suoritusarvoalueen koelennoilla ja nyt myös laskutelineet on otettu ensimmäistä kertaa sisään lennon aikana. Tämän myötä koelennoilla voidaan siirtyä suuremmalle nopeusalueelle ja varmentaa paremmin myös liikehtimiskykyä.

Boeing Australia on lisäksi suorittanut ensilennon myös toisella Loyal Wingmanilla. 

ATS_FINSHEnsimmäiset Loyal Wingmanit toimivat perustana kehitettävälle Boeing Airpower Teaming -järjestelmälle, jota tarjotaan maailmanlaajuisesti yhtiön asiakkaille. Loyal Wingman on osa Suomellekin HX-hankkeessa tarjottavaa tulevaisuuden suorituskykymahdollisuutta.

Kyseessä on yli 50 vuoteen suurin ilmailualan kehityshanke Australiassa sekä myös Boeingin historian suurin investointi Yhdysvaltain ulkopuolella. Uutta puhtaalta pöydältä kehitettyä suorituskykyä voidaan kaupata mahdollisille asiakkaille helpommin ilman perinteistä FMS-kauppamenettelyä (Foreign Military Sales).

Boeing Airpower Teaming Systemsin (ATS) kehittämishankkeessa on mukana jo yli 35 kumppania ympäri Australiaa. Ilma-aluksen laskutelinejärjestelmän on toteuttanut esimerkiksi RUAG Australia ja BAE Systems Australia on vastannut osasta suunnittelua sekä lennonohjaus- ja navigointijärjestelmistä.

ATS_FinlandLoyal Wingman lentää ja toimii yhdessä erilaisten miehitettyjen ja miehittämättömien ilma-alusten kanssa käyttäen tekoälyä. Tämä ns. Manned UnManned Teaming (MUMT) tuo uudenlaisia mahdollisuuksia erilaisten tehtävien suorittamiseen.

Miehittämätön Loyal Wingman sopii esimerkiksi ISR (Intelligence, surveillance and reconnaissance) ja ELSO-toimintaan ja sensorijärjestelmät ovat valmistajan mukaan muokattavissa maakohtaisiin tarpeisiin.

ATS_different_nosesModulaarinen nokkaosa mahdollistaa 2,6 metrin pituisen Loyal Wingmanin sensoreille noin 147 litran vetoisen tilan. Nokkaosan vaihtomahdollisuus takaa nopeat kääntöajat maassa ja mahdollistaa laajasti erilaisten järjestelmien suorituskyvyn tuomisen taistelukentän tarpeisiin.

Boeing Australia, Australian ilmavoimat ja teolliset yhteistyökumppanit etenevät tällä hetkellä vakaassa tahdissa koelennoilla kohti operatiivisia ja tehtäväjärjestelmien koelentoja. Tällä hetkellä merkittävä osa kehitystyöstä keskittyy juuri nokkaosan hyötykuormaratkaisuiden pariin.

Vastaavia ilmapuolustus- ja taistelujärjestelmiä, jotka yhdistäisivät perinteiset sotilaskoneet ja miehittämättömän ilmailun kehittävät mm. Dassault Aviation ja Airbus sekä BAE Systems ja Leonardo. MH

Lue myös: