Boeing ja yhtiön entinen toimitusjohtaja Muilenburg maksoivat vääristä lausunnoista 201 miljoonan sakot

Boeing_737MAX_noseYhdysvaltain arvopaperi- ja pörssikomissio SEC ilmoitti 22. syyskuuta 2022 syyttäneensä lentokonevalmistaja Boeingia ja yhtiön entistä toimitusjohtajaa Dennis A. Muilenburgia olennaisesti harhaanjohtaneista lausunnoista liittyen vuosina 2018 ja 2019 Boeing 737 MAX -matkustajakoneille tapahtuneista lento-onnettomuuksista. Tyyppihyväksyntöihin ja tiedonjatkamiseen liittyvät ongelmat johtivat 346 ihmisen kuolemiin kyseisissä lentoturmissa.

SEC totesi lausunnossaan, että Boeing ja Muilenburg vakuuttivat suurelle yleisölle, ettei Boeing 737 MAX -koneiden uuden MCAS-järjestelmän tyyppihyväksyntämenettelyssä ollut tapahtunut virheitä, vaikka he olivat tietoisia päinvastaisista tiedoista.

Kaikkiaan 346 ihmistä menetti henkensä, kun Lion Airin lento PT610 syöksyi mereen Indonesiassa lokakuussa 2018 ja maaliskuussa 2019, kun Ethiopian Airlinesin lento ET302 syöksyi maahan Etiopiassa. Onnettomuuksien seurauksena MAX-koneet asetettiin lentokieltoon maaliskuussa 2019.

Lentoturmien syyksi selvisi Boeing 737 MAX -koneissa käytetty MCAS-järjestelmä (Maneuvering Characteristics Augmentation System), jonka oli määrä saada taustalla toimien uusin 737-koneversio vastaamaan lento-ominaisuuksiltaan aiempia konetyyppejä. Ratkaisulla haettiin säästöjä lentäjien koulutuksista sekä mahdollisista tyyppihyväksyntämuutoksista. Kyseisestä järjestelmästä ei oltu kerrottu lentäjille eikä siitä löytynyt tietoja lentokoneen käsikirjasta.

SEC totesi, että Boeing ja Muilenburg tiesivät jo ensimmäisen lento-onnettomuuden jälkeen, että MCAS aiheutti jatkuvan lentoturvallisuusongelman. Julkisuuteen antamillaan lausunnoilla Boeing ja Muilenburg vakuuttivat kuitenkin yleisölle, että 737 MAX oli yhtä turvallinen kuin mikä tahansa lentokone, joka on koskaan lentänyt taivaalla.

Ei ole sanoja kuvaamaan näiden kahden lento-onnettomuuden aiheuttamaa traagista ihmishenkien menetystä", sanoi SEC:n puheenjohtaja Gary Gensler.

Boeing_MAX_winglet"Kriisin ja tragedian keskellä on erityisen tärkeää, että julkiset yhtiöt ja niiden johtajat antavat totuudenmukaiset tiedot markkinoille. Boeing ja sen entinen toimitusjohtaja Dennis Muilenburg epäonnistuivat tässä perusvelvollisuudessa. He johdattivat sijoittajia harhaan antamalla takeet 737 MAX -koneiden turvallisuudesta vaikka niissä oli vakavia turvallisuusongelmia. SEC on edelleen sitoutunut kitkemään väärinkäytökset, kun julkiset yhtiöt ja niiden johtajat eivät täytä perusvelvoitteitaan sijoittajille”, jatkoi Gensler.

SEC totesi, että kuukausi Lion Airin lennon PT 610 onnettomuuden jälkeen Boeing julkaisi Muilenburgin tarkastaman lehdistötiedotteen, jossa korostettiin valikoivasti tiettyjä kohtia lentoturman raportista. Boeing antoi ymmärtää, että lentäjän virhe ja huonosti suoritetut huoltotoimet vaikuttivat lentoturman syntyyn. Tiedotteessa vakuutettiin lentokoneen olevan turvallinen vaikka Boeingin sisäinen turvallisuusarviointi oli osoittanut MCAS:in aiheuttavan jatkuvan lentoturvallisuusongelman. Lisäksi Boeing oli jo aloittanut MCAS:n uudelleensuunnittelun ongelman ratkaisemiseksi.

737MAX_tailNoin kuusi viikkoa Ethiopian Airlinesin lennon ET302 turman jälkeen ja 737 MAX -koneiden lentokieltoon määrämisen jälkeen Muilenburg totesi edelleen analyytikoille ja lehdistölle, ettei MCAS-järjestelmään liittyviä ongelmia ole havaittu. Muilenburg oli tuollon tietoinen tyyppihyväksyntämenettelyssä tapahtuneista aukoista, mutta vakuutti kaiken tapahtuneen oikeanlaisen menettelyn mukaisesti ja yhtiön valmistavan turvallisia lentokoneita.

SEC totesi lausunnossaan, että Boeing ja Muilenburg asettivat yhtiön voitot ihmisten turvallisuuden edelle johtamalla sijoittajia harhaan Boeing 737 MAX -koneiden turvallisuudesta sekä yrittäessään palauttaa Boeingin imagoa kahden lento-onnettomuuden jälkeen.

Julkisten yhtiöiden ja niiden johtajien on annettava tarkat ja täydelliset tiedot, kun he raportoivat sijoittajille olosuhteista riippumatta. Jos näin ei tehdä asetamme heidät vastuuseen, kuten olemme nyt tehneet”, sanoi SEC:n täytööntöönpanoyksikön johtaja Gurbir S. Grewal.

SEC totesi, että tutkinta osoitti Boeingin ja Muilenburgin rikkoneen liittovaltion arvopaperilakeja. Myöntämättä tai kiistämättä SEC:n havaintoja Boeing ja Muilenburg suostuivat sakkoihin, jotka olivat Boeingin osalta 200 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria ja Muilenburgin osalta miljoona dollariaa. Vahinkoja kärsineille sijoittajille perustettiin rahasto SEC:n sääntöjen mukaisesti. SEC:n suorittamassa tutkimuksessa sitä avustivat Yhdysvaltain oikeusministeriö ja liittovaltion poliisi FBI.

Tammikuussa 2021 Boeing ja Yhdysvaltain oikeusministeriö pääsivät sopuun Boeing 737 MAX -koneita koskeneessa tutkinnassa. Osana tuolloista ratkaisua Boeing sitoutui kolmen vuoden ajalle useisiin velvoitteisiin. Sopimuksen mukaan Boeing maksoi sakkoina 243,6 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria ja tarjosi 500 miljoonan dollarin lisäkorvaukset Lion Airin ja Ethiopian Airlinesin Boeing 737 MAX -koneturmissa menehtyneiden 346 ihmisen perheille.

Yhdysvaltain kongressin edustajainhuoneen liikennekomitea totesi syyskuussa 2020 Boeing 737 MAX -koneiden suunnittelua, kehitystyötä ja tyyppihyväksyntää käsittelevässä raportissaanBoeingin pettäneen asiakkaansa ja lentoturvallisuuden jääneen väärien toimintatapojen jalkoihin. Vakavia puutteita todettiin lentokonevalmistajan toimissa, mutta myös Yhdysvaltain ilmailuhallinnossa FAA:ssa.

Boeing 737 MAX -koneita koskeva lentokielto päättyi Yhdysvalloissa marraskuussa 2020.

Lue myös: