Catalina Aircraft aikoo herättää henkiin toisen maailmansodan aikaisen lentoveneen tuotannon

Catalina2Floridalainen lentokonevalmistaja Catalina Aircraft aikoo tuoda markkinoille päivitetyn version 1930- ja 1940-luvuilla valmistetusta Consolidated PBY Catalina -lentoveneestä. Uusi kaupallisen ilmakuljetuksen tarpeisiin rakennettava Catalina II -lentovene on varustettu kahdella potkuriturbiinimoottorilla. Suunnitelmissa on aloittaa toimitukset vuonna 2029.

NGAA Catalina II -lentovenettä (Next Generation Amphibious Aircraft) tarjotaan siviilitoimijoille ja kaupallisille operaattoreille sekä hallitus- ja sotilasasiakkaille. Valmistajan mukaan lentoveneestä tulee luokkansa suurin, nopein ja pisimmän kantaman sekä korkeimman hyötykuorman kuljetuskyvyn tarjoava ilma-alus, jolla on länsimainen tyyppihyväksyntä.

Kaupalliseen käyttöön tarjottava Catalina II -voisi kuljettaa jopa 34 matkustajaa tai noin 5400 kg rahtia. Maksimi lentoonlähtöpaino olisi noin 14,5 tonnia. SAF-polttoaineella (Sustainable Aviation Fuel) lentävä lentovene tarjoaisi jopa 1525 merimailin eli noin 2800 kilometrin kantaman.

Sotilasversion maksimi lentoonlähtöpaino olisi noin 18 tonnia. Se voisi kuljettaa jopa 30 sotilasta varusteineen, noin 7200 kg muuta hyötykuormaa ja vielä 1100 kg ulkoisissa siipiripustimissa. Erikoisversiolla luvataan jopa 19 tunnin operointikykyä. Erikoisvarusteluna koneeseen on tarjolla myös palosammutuslentokonevarustus.

Lentovene mahdollistaa toiminnan alueella, jossa ei ole perinteistä lentoasemainfrastruktuuria. Siviiliversio voisi toimia merellä Sea State 2 -luokan mukaan, kun sotilasversio tarjoaisi operointikyvin myös kovemmissa tuuliolosuhteissa Sea State 3 -luokituksen mukaisesti. Vesistöaluiden lisäksi Catalina II voisi toimia perinteisiltä kiitoteiltä ja nurmikentiltä.

CatalinaKäyttösovelluksina uudelle Catalinalle voisi olla kaupallisen ilmakuljetuksen lisäksi mm. sammutustehtävät, merivalvonta-, etsintä- ja pelastustehtävät sekä joukkojen kuljetukset.

Catalina Aircraft ei ole toistaiseksi julkistanut saaneensa yhtään tilausta uudesta Catalinasta.

Alkuperäisen Catalina-lentoveneen ensilento tapahtui vuonna 1935 ja kaikkiaan koneita rakennettiin noin 3300 kappaletta. Viimeiset Catalinat valmistuivat vuonna 1945. Koneita oli käytössä Yhdysvaltojen lisäksi Kanadalla, Isolla-Britannialla, Australialla, Uudella-Seelannilla ja Alankomailla. Myös Neuvostoliitossa valmistettiin lisenssillä muutama kymmenen Catalinaa. Kaikkiaan Neuvostoliitolla oli satoja Catalinoja. 

Käytössä on edelleen lentokuntoisia alkuperäisiä Catalina-lentoveneitä ja niitä voi nähdä eri ilmailutapahtumissa. 

Vastaavanlaisia ilma-aluksia ovat ainakin AVIC AG600 Kunlong sekä Beriev Be-40 -lentoveneet.

Lue myös: