Airbus ja China Aviation Supplies Holding Company (CAS) ovat solmineet aiesopimuksen, jonka mukaan kiinalaisyhtiöt hankkisivat kaikkiaan 300 Airbusin valmistamaa matkustajakonetta. Tilatut koneet valmistetaan pääosin Kiinassa Tianjinin kokoonpanolinjalla mutta myös Euroopan tuontantolinjoilla. Sopimuksen solmivat Pariisissa Airbusin liikennelentokoneyksikön toimitusjohtaja Guillaume Faury, Ranskan presidentti Emmanuel Macron ja Kiinan CAS:n johtaja Jia Baojun yhdessä Ranskassa vierailulla olleen Kiinan presidentti Xi Jinpingin kanssa. Kiina on maailman toiseksi suurin ilmailumarkkina Yhdysvaltain jälkeen. Kiinan markkinat ovat Airbusille vahva kasvualue ja se edustaa jo 20 prosenttia Airbusin kokonaistoimituksista. CAS:n tilaus sisältää 290 Airbus A320neo-konetta sekä kymmenen Airbus A350 XWB -laajarunkokonetta. Ne tulevat kasvavan kysynnän myötä käyttöön maan sisäisillä ja alueellisilla lennoilla sekä halpalentoyhtiöille ja kaukolentoja operoiville yhtiöille. Airbusin tuoreimman markkinaennusteen mukaan Kiina tarvitsisi vuosien 2018-2037 välillä jopa 7400 uutta matkustaja- ja rahtikonetta. Määrä edustaa yli 19 prosenttia arvioidusta koko maailman 37 400 uuden lentokoneen tarpeesta seuraavan 20 vuoden aikana. Kiinalalaisyhtiöillä oli tammikuussa 2019 käytössä 1730 Airbusin valmistamaa lentokonetta. Niistä suurin osa eli 1455 oli A320-koneita ja 17 uusimpia A350 XWB -koneita. Airbusilla ja AVIC:n (Aviation Industry Corporation of China) on Kiinan Tianjinin vapaakauppa-alueella sijaitseva A320-kokoonpanolinja. Siellä valmistetaan A320neo-koneita Kiinan ja Aasian markkinoille. Tianjinistä on toimitettu A319, A320 ja A320neo-koneita jo yli 400 kappaletta. Alkuvuodesta 2019 tuotantovauhti on ollut viisi konetta kuukaudessa ja alkuvuoteen 2020 mennessä koneita valmistuu jo kuusi per kuukausi. Airbusilla on Tianjinissa myös vuonna 2017valmistunut A330-laajarunkokoneiden viimeistelylinjasto ja toimituskeskus. Ensimmäinen laajarunkokone toimitettiin sieltä Lue myös:
|
|||