Lähiaikoina aloitetaan myös muiden koneen komponenttien valmistaminen. Airbusin ulkopuolisista alihankkijoista Espanjassa toimiva Aernnova aloittaa parhaillaan takarungon osien valmistamisen.
Valmistelevat työt vievät Beluga XL -ohjelmaa kohti alkuvuodesta 2017 alkavaa loppukokoonpanoa. Uuden kuljetuskoneen tuotantoon tähtäävä ohjelma aloitettiin marraskuussa 2014. Beluga XL perustuu Airbus A330-200F -rahtikoneeseen ja sen voimanlähteiksi tulee kaksi Rolls Royce Trent 700 -moottoria. Suuremman koneen avulla pyritään vastaamaan A350 XWB -ohjelman tuotantonopeuden noston ja sen aiheuttaman logistiikkatarpeen kasvuun. Viisi valmistettavaa Beluga XL -kuljetuskonetta tuovat 30 prosentin kapasiteettilisäyksen nykytilanteeseen. Ensimmäinen Beluga XL on määrä ottaa käytöön vuoden 2019 aikana. Kuljetuskonelaivastoa operoi Airbusin tytäryhtiö ATI (Airbus Transport International). Lue myös:
|
|||




