Airbus ja moottorivalmistaja Rolls-Royce tutkivat kahta vaaratilannetta, joissa A350 XWB -koneen moottori sammui lennoilla yllättäen. Syyksi on FlightGlobalin mukaan paljastumassa nesteiden läikkyminen ohjaamon keskipedestaalin päälle. FlightGlobalin mukaan Airbus informoi tapauksista ja niiden aiheuttajasta operaattoreita eli lentoyhtiöitä 30. tammikuuta 2020. Luvassa olisi suositeltava käytäntö siitä miten juomia tulee käsitellä ohjaamossa. Yksi kyseisistä Trent XWB -moottorin sammumisista tapahtui Delta Air Linesin A350-900 -koneen lennolla Souliin 21. tammikuuta 2020. Moottorin uudelleen käynnistämisyrityksen eivät onnistuneet. Lentäjät laskeutuivat yhdellä moottorilla Alaskan Fairbanksiin. Kyseisessä tapauksessa ohjaamossa oli läikkynyt juomia keskipedestalin päälle noin 15 minuuttia ennen moottorin sammumista. Samankaltainen tapaus sattui FlightGlobalin tietojen mukaan toiselle lentoyhtiölle 9. marraskuuta 2019. Tuolloin pedestalin päälle oli läikkynyt juomia noin tuntia ennen moottorin sammumista. Toista yhtiötä ei ole erikseen nimetty, mutta FlightGlobalin mukaan Asiana Airlinesin A350-900 teki kyseisenä päivänä ylimääräisen välilaskun reitillä Soulista Singaporeen laskeutuen Manilaan. Molemmissa tapauksissa sammunut moottori oli numero kaksi eli oikeanpuoleinen moottori. Kummassakaan tapauksessa moottoria ei saatu enää kunnolla käyntiin. Lennontallentimien tietojen mukaan moottorihallintajärjestelmä oli käskenyt sulkemaan korkeapainesulkuventtiiliin vaikka käyttöpaneelin kytkimiin ei oltu koskettu. Airbus, Leonardo ja Rolls-Royce tutkivat juurisyytä ja kyseisten koneiden moottorinhallintapaneelin osat ovat tutkittavina. Herkkyys nesteille on yksi lentokoneiden tyyppihyväksyntää varten selvitettävä asia. Yleisesti ottaen tyyppihyväksyntäprosessissa selvitetään mm. poltoaineiden, hydraylinesteiden, öljyjen, palosammutusvälineistön aineiden sekä jäänpoistonesteiden vaikutuksia lentokoneille. Sekä luonnollisesti niitä kohtia, jotka lentokonevalmistaja haluaa itse testiin sisällyttää. Juomien läikkymiset ohjaamossa ovat aiemminkin johtaneet uusiin ohjeistuksiin nesteiden käsittelyssä. Ne juontavat juurensa mm. helmikuussa 2019 sattuneesta tapauksesta, jossa Thomas Cook Airlinesin A330-200 kärsi radiohäiriöistä kahvin läikyttyä ohjaamossa. Lentäjät joutuivat tekemään ylimääräisen välilaskun.
|
|||