Airbus ja Kiinan ilmailuteollisuus sopivat laajemmasta yhteistyöstä - Tianjiniin toinen A320-kokoonpanolinja

Tianjin_A320neoAirbus ja Kiinan ilmailuteollisuuden kumppanit ovat solmineet sopimuksia aiempaa laajemmasta yhteistyöstä. Tianjiniin avataan toinen Airbus A320-kapearunkoperheen kokoonpanolinja, joka nostaa eurooppalaisvalmistajan A320-tuotannon vuoteen 2026 mennessä jo 75 koneeseen kuukaudessa. Airbus pyrkii kiinalaiskumppaneiden kanssa edistämään myös uusiutuvien lentopolttoaineiden tuotantoa, jonka lisäksi tapaamisessa solmittiin ostosopimus 160 Airbus-koneesta.

Kiinan presidentti Xi Jinpininja Ranskan presidentti Emmanuel Macronin läsnäollessa ja Airbusin toimitusjohtaja Guillaume Faury ja Tianjinin vapaakauppa-alueen investointiyhtiö Tianjin Free Trade Zone Investment Company Ltd ja AVIC (Aviation Industry Corporation of China Ltd) solmivat sopimuksen toisen A320-kokoonpanolinjan avaamisesta Tianjiniin.

Airbusilla on nykyisin neljä A320-kokoonpanolinjaa, jotka sijaitsevat Hampurissa, Toulousessa, Mobilessa ja Tianjinissa. A320-koneiden kokoonpano käynnistyi Kiinassa Tianjinin ensimmäisellä FALC-kokoonpanolinjalla (Final Assembly Line in China) jo elokuussa 2008. Kiinassa on tähän mennessä valmistettu jo yli 600 A320-konetta ja ensimmäinen A321neo toimitettiin Tianjinista maaliskuussa 2023.

Viidennen tuotantolinjan eli Tianjinin toisen linjan aloittaessa toimintansa A320-perheen koneita valmistuisi kaikilta tuotantolinjoilta vuonna 2026 yhteensä jo 75 per kuukausi.

Airbus on toiminut Kiinan markkinoilla jo lähes 40 vuotta, sillä ensimmäinen Airbus A310 toimitettiin China Eastern Airlinesille vuonna 1985. Nyt vuoden 2023 ensimmäisen neljänneksen lopulla Kiinassa lentää jo yli 2100 Airbusin valmistamaa lentokonetta, joka tarkoittaa yli 50 prosentin markkinaosuutta.

Airbusin tuoreimman markkinaennusteen mukaan Kiinan lentoliikenne kasvaisi seuraavan 20 vuoden aikana vuosittain 5,3 prosenttia, joka on enemmän kuin koko maailman keskiarvo 3,6 prosenttia. Käytännössä tämä tarkoittaisi vuoteen 2041 mennessä tarvetta 8420 uudelle matkustajakoneelle. Määrä on yli 20 prosenttia koko maailman 39500 lentokoneen tarpeesta seuraavan 20 vuoden aikana.

Tapaamisen aikana Airbus ja CAS (China Aviation Supplies Holding Company) solmivat aiemman ilmoituksensa mukaisesti 160 lentokonetta käsittävän ostosopimuksen. Se sisältää 150 A320-onetta ja 10 A350-900 -konetta, jotka tulevat aikanaan kiinalaisyhtiöiden käyttöön.

Lisäksi tapaamisessa allekirjoitettiin yhteisymmärryspöytäkirja Airbusin ja kiinalaisen polttoainevalmistaja CNAF:n (China National Aviation Fuel Group) kanssa koskien uusiutuvien lentopolttoaineiden tuotantoa ja standardisointia. Tavoitteena on optimoida uusiutuvan lentopolttoaineen tuotantoketjua monipuolistamalla raaka-ainelähteitä sekä edetä kunnianhimoisesti kohti uusiutuvan lentopolttoaineen 10 prosentin osuutta vuoteen 2030 mennessä.