Ylilentoihin liittyvän uuden epävarmuuden vuoksi Finnair peruu vuoden 2021 viimeisen neljänneksen tuloksen yhteydessä antamansa vuoden 2022 ensimmäistä neljännestä ja vuoden 2022 jälkipuoliskon toimintaympäristöä koskevan ohjeistuksensa. EU-valtiot ovat kieltämässä yhtenäisenä linjana venäläisten ilmailutoimijoiden saapumisen ilmatilaansa. Lähes koko Eurooppa on jo asettanut kiellot voimaan. Näiden seurauksena Venäjä on kategorisesti estänyt kieltoja asettaneiden valtioiden lentoyhtiöiden pääsyn Venäjän ilmatilaan. Sama kohtalo odottaa todennäköisesti myös Suomea. Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan Suomi valmistautuu toimimaan EU:ssa yhdessä tehtävien linjausten perusteella.
Mahdollinen kiertoreitti pidentäisi lentoaikaa ja nostaisi sitä kautta polttoaineen kulutusta sekä miehistökustannuksia. Pidentynyt lentoaika ei enää mahdollistaisi myöskään tehokasta koneiden käyttöä eli edestakaista operaatiota samalla koneella 24 tunnissa. Kustannusnousu ei kenties enää mahdollistaisi myöskään kannattavia lentoja.
Esimerkiksi ns. 180 minuutin ETOPS-operoinnissa tällaisen lentopaikan tulisi olla kolmen tunnin lentomatkan päässä yhdellä moottorilla lennettäessä. Airbus A350-koneille on saatavissa myös pidempi 370 minuutin ETOPS-operointimahdollisuus. Finnairin Euroopan ja Pohjois-Amerikan markkinoilla varausten määrä on selvässä kasvussa pandemian vaikutusten koko ajan pienentyessä. Finnair työstää parhaillaan vaihtoehtoista liikenne- sekä kustannussäästösuunnitelmaa tilanteen pitkittymisen varalle ja tiedottaa näistä tulevien viikkojen aikana. ”Pandemian valtavista negatiivisista taloudellisista vaikutuksista huolimatta Finnairin kassa on yhä vahva, sillä se oli vuoden lopussa suuruudeltaan noin 1,7 miljardia euroa. Tässä on mukana kokonaisuudessaan nostamaton Suomen valtion myöntämä 400 miljoonan euron hybridilaina, joka tukee myös omia pääomiamme”, sanoi Manner.
Finnair ilmoitti 27. helmikuuta peruvansa ennakoivasti lentojaan osaan Aasian-kohteista viikon ajaksi. Lue myös:
|
|||