Finnairin design-yhteistyö Marimekon kanssa jatkuu, ja sunnuntaina 31. maaliskuuta lennettävä Los Angelesin reitin avauslento on ensimmäinen lento, jolla nähdään uudet sinisävyiset business-luokan tekstiilit ja henkilökohtaiset matkapakkaukset. Uudet Kaivo-kuosiset tyynyt ja peitot ja uudet matkapakkaukset tulevat kaikkien Finnairin kaukolentojen business-luokkaan vaiheittain syksyyn mennessä. Matkapakkauksen uudistuksessa on huomioitu designin lisäksi myös ympäristönäkökulmat. Sisällön ja pakkauksen uusiminen vähentää muovijätettä merkittävästi. Yksi uuden pakkauksen kriteereistä onkin ollut kestävä kehitys. ”Uskomme uusien kuosien ja uudistuneen sisällön ilahduttavan asiakkaitamme. Pussukalle löytyy varmasti käyttökohteita myös lennon jälkeen”, sanoo Finnairin matkustamosuunnittelusta vastaava David Kondo. Itse pakkaus soveltuu monenlaiseen käyttöön matkan jälkeen; sitä voi käyttää penaalina, meikkipussina tai muuhun säilytykseen. Business-luokassa tarjolla olevat tossut on valmistettu kierrätetyistä muovipulloista ja matkapakkauksen hammasharjat maissitärkkelyksestä. Hammasharja ja korvatulpat on pakattu vahapaperiin muovin sijasta, ja matkapakkauksen ja tossujen muovisuojat on poistettu kokonaan. Näillä muutoksilla vähennetään muovijätettä yhteensä lähes 4500 kiloa vuodessa. Uudistus on osa Finnairin tavoitetta puolittaa kertakäyttöisen muovin käyttö catering-toiminnoissa. Matkapakkauksien kuvioina ovat Marimekon ikonisen suunnittelijan Maija Isolan Rautasänky, Jenkka, Joonas ja Pieni melooni, ja kustakin mallista on kaksi väriyhdistelmää. Matkapakkaukset tulevat lennoille kaksi kerrallaan, ja vaihtuvat aina puolen vuoden välein. Mukana oleva pehmeästä kankaasta valmistettu silmälappu toistaa samaa kuosia kuin itse pakkaus, ja pakkauksessa on L:a Bruketin huulirasva ja kasvovoide, hammasharja- ja tahna sekä korvatulpat. Business luokan matkustajat saavat myös harmaat tohvelit, jotka on valmistettu kierrätetystä PET-muovista.
|
|||