Finnair vastaanotti ensimmäisen Douglas DC-8-62 -koneen (OH-LFR, MSN46013) 50 vuotta sitten 27.1.1969 Douglasin historiallisella Long Beachin tehtaalla. Hieman ennen nelimoottoristen Kasien tuloa Finnair-nimensä virallisesti käyttöön ottanut lentoyhtiö aloitti säännölliset lennot Atlantin yli toukokuussa 1969. Aero O/Y arvioi 60-luvulla Boeing 707 ja Douglas DC-8 -koneita. Molemmat havaittiin hyviksi vaihtoehdoiksi vaikka niiden ominaisuudet erosivat paljon toisistaan. Tilauspäätös DC-8 -koneista julkistettiin marraskuussa 1966. Ensimmäisen koneen OH-LFR:n Long Beachiltä Seutulaan lensivät kapteenit Erkki Ehanti, Kyösti Karhila ja Jarn Arnkil. Koneen kyydissä Suomeen saapui myös koulutuksessa ollut kapteeni Mauri Maunula. Uudelle kotikentälleen nykyiselle Helsinki-Vantaalle ensimmäinen DC-8 saapui 8. helmikuuta 1969. Myöhemmin tämän koneen rekisteri vaihdettiin sekaannusten välttämiseksi yhtiön Convairin OH-LRF:n kanssa. Toukokuusta lähtien kone tunnettiin jatkossa tunnuksella OH-LFT, Paavo Nurmi. Maaliskuussa 1969 jo toinen koneyksilö OH-LFS Jean Sibelius saapui Suomeen. Kaseilla oli tarkoitus avara säännöllinen reitti Atlantin ylitse New Yorkiin. Aiemmin Atlantin yli oli lennetty vain tilauslentoja Kar-Airin koneilla. Aluksi DC-8 -koneilla lennettiin Kanarian saarille ja avauslento Kööpenhaminan ja Amsterdamin kautta New Yorkiin lennettiin 15. toukokuuta 1969. Finnair oli tuolloin 28. lentoyhtiö, joka avasi reitin Pohjois-Atlantille. Suorat lennot New Yorkiin alkoivat vasta Douglas DC-10-koneiden saavuttua vuonna 1984. Finnairin kaseihin asennettiin inertiasuunnistuslaitteisto ja viranomaishyväksynnän jälkeen Finnair lensi 21. lokakuuta 1969 maailman ensimmäisenä lentoyhtiönä Atlantin yli ilman erillistä koulutettua navigaattoria. Muiden lentoyhtiöiden kerrotaan seuranneen Finnairin kasien suihkuvanaa oman navigointista helpottamiseksi. Tuolloin lennon numero oli AY101, kun se vielä toistaiseksi on AY5. Finnairin laivastossa oli kaikkiaan neljä DC-8-62 -konetta (OH-LFR/LFT, OH-LFS/LFV, OH-LFY, OH-LFZ. Lisäksi Kar-Airilla oli yksi DC-8-51 (OH-KDM). Koneilla lennettiin vuoteen 1985 saakka, jonka jälkeen viimeisetkin DC-8 -kaukoliikennekoneet poistuivat kotimaisesta ilma-alusrekisteristä. Finnairin ja Kar-Airin lisäksi konetyypillä lensi Suomessa lyhyen aikaa myös Spearair. Finnairin ensimmäinen DC-8-62 OH-LFT on edelleen Yhdysvaltain FAA:n rekisterissä tunnuksella N782SP. Kone on modifioitu modernein CFM56-moottorein DC-8-72CF -versioksi ja sen omistaa Samaritan's Purse International Relief. Toistaiseksi viimeisen kerran DC-8 -kone on nähty Helsinki-Vantaalla tammikuun lopussa 2017. Tuolloin Ruotsista saapunut ja lentoasemalla pari vuotta seissyt Douglas DC-8 -72 (N872SJ) nousi ilmaan ja suuntasi kohti Yhdysvaltoja. Siellä kone purettiin. Lue myös:
|
|||