Finnairin laivastoon jo 17. Airbus A350 XWB -laajarunkokone - OH-LWS saapui Suomeen

LWS_2(Päivittynyt 30.12. klo 11.30) Finnairin kaukoliikennelaivasto kasvoi 29. joulukuuta yhdellä Airbus A350-900 -laajarunkokoneella, kun OH-LWS lennettiin iltapäivästä Suomeen ja Helsinki-Vantaan lentoasemalle. Kyseessä on jo 17. A350-kone Finnairin laivastossa. Lentokonetoimitus Finnairille tapahtui ennakoitua aiemmin.

Finnair vastaanotti 17. Airbus A350-900 -koneensa (OH-LWS, MSN 516) Toulousessa 28. joulukuuta 2021. Tätä edelsi noin 12 tuntia koelentoja kuudella eri koe- ja asiakashyväksyntälennolla.

LWS_1Ensilentonsa kyseinen koneyksilö teki jo 6. lokakuuta 2021. OH-LWS saapui Helsinki-Vantaalle keskiviikkona 29. joulukuuta noin kello 16.10.

Kyseessä on todennäköisesti ensimmäinen Finnairin laivaston Airbus A350-900 -kone, jonka ohjaamonäytöistä osa on kosketusnäyttöjä.

A350_ohjaamo_screens_closeup1Kosketustoiminnot tuleva A350-koneiden ohjaamoissa uloimpiin eli ns. OIS (On-Board Information System) -näyttöihin, joiden kautta käytetään yhtiöiden omia EFB (Elecronic Flight Bag) -ratkaisuja.

Lisäksi kosketusominaisuudet tulevat alempaan keskinäyttöön Center Lower Display Unit). Ohjaamonäyttöihin tulee käytettäväksi ns. kahden sormen nipistyszoomaus sekä kuvan vieritys -toiminto.

Muutos mahdollistaa entistä paremman ohjaamosymmetrian ja sujuvoittaa työntekoa tuomalla uusia vaihtoehtoja tietojen syöttämiseksi koneen järjestelmiin.

Kyseisessä koneessa on todennäköisesti myös uusi matkustamo, joka sisältää premium economy -matkustusluokan. Finnair lanseeraa tämän uuden matkustusluokan tammikuussa 2022. Kyseessä on merkittävä 200 miljoonan euron investointi matkustuskokemukseen.

Luvassa on siis kokonaan uusi matkustusluokka kokonaan erilaisessa matkustamon osassa. Matkustuskokemusta parantavat mm. erillinen matkustajaistuin ja erillinen ruokailu.

Finnair_A350_lineFinnair on tilannut kaikkiaan 19 Airbus A350-900 -laajarunkokonetta. Nyt niistä on toimitettu jo 17 eli tilauskirjassa on enää kaksi koneyksilöä.

Ne on aiemmin kerrotun mukaisesti määrä toimittaa vuoden 2024 viimeisellä neljänneksellä ja vuoden 2025 ensimmäisellä neljänneksellä.

Aiemmin kerrotun aikataulun perusteella nyt Helsinki-Vantaalle saapunut kone olisi ollut määrä vastaanottaa vasta vuoden 2022 toisella neljänneksellä ja sitä olisi edeltänyt varastointijakso.

"Koronapandemia on aiheuttanut muutoksia aikatauluihin mm. laajarunkokoneiden huolloissa ja tästä syystä päädyimme tuomaan yhden Airbus A350 -koneen Helsinkiin etuajassa. Muiden koneiden toimitusaikojen muutoksista ei ole tällä hetkellä tehty päätöksiä", täsmensi Finnairin viestintäpäällikkö Suvi Aaltonen Lentoposti.fi:lle.

Finnair kertoo myös, että laajarunkokoneita tarvitaan kuluvalla talvikaudella erityisesti rahtilentojen kysynnän kasvaessa.

Ennen pandemiaa Finnairin odotettiin tilaavan lisää laajarunkokoneita sekä kapearunkokoneita. MH

Päivitys: 30.12. kello 11.30: Lisätty Finnairin vahvistama tieto aikataulumuutoksesta yhden koneen osalta.

Lue myös: